دوره 77 (1403)
دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
تعداد مقالات: 11
بنمایه های حماسی در خاوران نامه
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، صفحه 1-32
چکیده
عنصر یا عناصری که به داستان شکل واحد میدهند، و اجزا و عناصر آن را به هم میپیوندند، بنمایه خوانده میشود. این عنصر یا عناصر ساختار داستان را مستحکم میکنند و در موقعیتهای روایی خاص و به سبب تکرارشوندگی، برجستگی و معنای ویژهای به آن میبخشند. این بنمایهها علاوه بر برجستهنمایی، در حرکت داستان نیز مؤثر واقع میشوند. در بسیاری ... بیشترساختارهای ترکیبی اسمی زبان فارسی و کلمات مرکّب م. امید
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، صفحه 33-48
چکیده
زبانهای زنده همواره ناگزیر از تولید کلمات جدید هستند. یکی از فرایندهای واژهسازی در برخی از زبانها ترکیب عناصر بسیط یا مشتقّ با یکدیگر و ایجاد واژۀ مرکّب است. از آنجا که کلمات بسیط و فرایند اشتقاق تنها بخشی از نیاز واژگانی را برآورده میکند، گویشوران زبان همواره ناگزیر از ساخت کلمات مرکّب با استفاده از عناصر موجود و الگوهای ... بیشترمشترکات عرفانی در شعر محمد حسین شهریار و آثار جبران خلیل جبران
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، صفحه 49-74
چکیده
محمدحسین شهریار، شاعر پرآوازه ایرانزمین و جبران خلیل جبران، شاعر و نویسنده سرشناس لبنانی، در دنیای معاصر بیشتر به نحله ادبی رمانتیسم منتسباند. اما با وجود این، در برههای از زندگی، گرایش عارفانه در آثارشان رنگ بیشتری به خود میگیرد. علیرغم اینکه شهریار، مسلمان و جبران معتقد به آیین مسیحیت بود اما در آثارشان مفاهیم، نمادها ... بیشترالگوهای نوین ساختارگرایی و روایتشناسی در تحلیل پیرنگ رمان «ارمیا»
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، صفحه 75-101
چکیده
این پژوهش به بررسی و تحلیل ساختار پیرنگ و گونۀ روایت با تکیه بر الگوهای نوین ساختارگرایی و روایتشناسی در یکی از رمانهای دفاع مقدس با عنوان ارمیا اثر رضا امیرخانی میپردازد؛ ازآنجاکه بیشتر پژوهشهای انجامشده در حوزۀ آثار داستانی دفاع مقدس، بهنوعی کلیگویی و یا حداکثر در حد معرفی عناصر داستان باقی مانده است، در این پژوهش بر ... بیشتربررسی سنت ادبی «الحاقسرایی» و تحلیل انگیزة سرایندگان متون الحاقی (مطالعة موردی: برزونامه کهن)
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، صفحه 103-126
چکیده
برزونامة کهن یکی از متون حماسی شاخص فارسی است که بعد از شاهنامة فردوسی، بیشترین کثرت و تنوع نسخ را دارد؛ لیکن به علت نداشتن نسخ مستقل، از حیث نسخهشناختی، کمتر مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. این جستار، با بررسی کیفیت تطور نسخ این متن و تعمیم یافتهها به ژانر حماسة ملی فارسی، یک مدل سهگانه برای طبقهبندی منابع متنی این ژانر طراحی ... بیشترتحلیل انگاره تبدّل صفاتی انسان به فرشته در اندیشه هجویری
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، صفحه 127-155
چکیده
در اندیشۀ عارفان مسلمان، تبدّل صفاتی انسان، یک انگارۀ کلیدی است که محور تبیین بنیادیترین مباحث تصوف، ازجمله چیستی انسان و کیفیت سلوک او به شمار میرود. پیش از هجویری، مفهوم انسان، بارها، بهصورت برزخ نامتعینی، میان حیوان و فرشته، تعریف شده است که در این میان، انسان، با فنای صفات بشری، از حد حیوانی فاصله میگیرد و به ساحت فرشتگانی ... بیشترنقد اسطوره ای گرشاسب نامه بر اساس دیدگاه پیرسون
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، صفحه 157-182
چکیده
نقد اسطورهای بهعنوان یکی از رویکردهای نقد ادبی معاصر تبیینکنندۀ ماهیّت و ویژگی اسطورهها و نقش آنها در ادبیّات است. در این مقاله گرشاسبنامۀ اسدی طوسی بر اساس دیدگاه پیرسون که یکی از دیدگاههای نقد اسطورهای است تحلیل شده است. زندگی گرشاسب از سفرهای مختلفی در کنار هم تشکیل شده که هر سفر سبب رشد یکی از جنبههای شخصیّتی ... بیشتربررسی و تحلیل اسطوره مهر در کتاب یکصد منظومه عاشقانة ادب فارسی
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، صفحه 183-209
چکیده
بخشی از متون کلاسیک ادب فارسی را منظومههای عاشقانه در سه حوزه ادبیات حماسی، غنائی و عرفانی تشکیل میدهد. یکی از ویژگیهای مشترک این آثار حضور گسترده بنمایهها و مؤلفههای اسطورهای در آنهاست که میتوان از منظر نقد اسطورهای به توصیف، بررسی و نقد آن پرداخت. در این نوشتار با اتخاذ رویکرد اسطورهشناسی تطبیقی ماکس مولر ... بیشترسلوکِ شعر؛ متنپژوهی، همچون عاملی دیگر بر دگرسانیها و دگرخوانیهایِ شعرِ حافظ
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، صفحه 211-263
چکیده
«شاید در جهان هیچ متنی چون دیوانِ حافظ نباشد که پدیدآورنده، خود اینهمه تغییر و تبدیل در آن روا داشته باشد». در واقع «عمدۀ اختلافها و نسخهبدلها، کارِ خودِ شاعر است که شعر را گامبهگام به سویِ کمالِ لفظی و معنوی پیش برده است». اگر بخواهیم میانِ وجوهِ شاعرانگیِ حافظ یعنی «کمگویی»، «مثلگونگی»، «گسستهنمایی» ... بیشترنقش عوامل ارتباطکلامی در به کارگیری آرایههای بیانی
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، صفحه 265-285
چکیده
در کتابهای بلاغی، علم بیان «ایراد معنی واحد به طرق مختلف با تفاوت در وضوح و خفا» تعریف شده است. لازمۀ بلیغ بودن کلام، انتخاب این شیوههای گوناگون بیانی با توجه به شرایط و ویژگیهای عواملی است که در ساخت یک کلام نقش دارند. با توجه به اینکه متکلم، مخاطب، بافت موقعیتی و کلام از عوامل ایجاد ارتباط کلامی است هماهنگ بودن ... بیشترشناسنامه علمی
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398