دوره 77 (1403)
دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
نویسنده = علی دهقان
تعداد مقالات: 7
بررسی افول فراروایتها در رمان «کولی کنار آتش» منیرو روانیپور
دوره 74، شماره 244 ، اسفند 1400، ، صفحه 321-343
چکیده
فراروایتها نظامهای عقیدتی و فلسفی فراگیرند که به فعالیتها، نهادها و ساختار اجتماعی، ارزشها و اشکال فرهنگی مشروعیت میبخشند. این روایتها که دارای خاستگاه زیستی، مذهبی، اجتماعی و رفتارهای خردگرا و دانشمحور بودند، در عصر مدرنیته تصویری امیدبخش از آیندۀ بشر ترسیم میکردند. اما در دنیای پستمدرن، نتوانستهاند زندگی انسانها ... بیشترتحلیل ژرفساخت اسطورهای داستانِ گل و نوروز با تکیه بر آیینها و نمادهای آشناسازی
دوره 73، شماره 241 ، شهریور 1399، ، صفحه 287-321
چکیده
یکی از شیوههای ادامه حیات اسطورهها، تغییر یافتن آنها بهصورت قصه و داستان، بهویژه قصههای عامیانه است؛ یکی ازاینگونه داستانها که میتوان بازتاب اساطیر و افسانههای کهن را در آن مشاهده کرد گل و نوروز خواجوی کرمانی است. در این مقاله، ژرفساخت اساطیری این داستان با تکیه بر آیینها و نمادهای آشناسازی (پاگشایی) بررسی شده ... بیشترنقد اسطوره ای گرشاسب نامه بر اساس دیدگاه پیرسون
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، ، صفحه 157-182
چکیده
نقد اسطورهای بهعنوان یکی از رویکردهای نقد ادبی معاصر تبیینکنندۀ ماهیّت و ویژگی اسطورهها و نقش آنها در ادبیّات است. در این مقاله گرشاسبنامۀ اسدی طوسی بر اساس دیدگاه پیرسون که یکی از دیدگاههای نقد اسطورهای است تحلیل شده است. زندگی گرشاسب از سفرهای مختلفی در کنار هم تشکیل شده که هر سفر سبب رشد یکی از جنبههای شخصیّتی ... بیشتربررسی تطبیقی جایگاه انسان در عرفان اسلامی و اگزیستانسیالیسم ( بر مبنای مثنوی حدیقۀ سنایی و رمان تهوّع سارتر )
دوره 71، شماره 237 ، شهریور 1397، ، صفحه 211-242
چکیده
عرفان اسلامی به عنوان نمودِ دینی معرفت باطنی(Esotericism)، ساحتِ حیات مادّی، جایگاه انسان در هستی و در نهایت، حیات آنجهانی او را مورد توجّه قرار داده است. وجودمداری یا اگزیستانسیالیسم(Existentialism) نیز با این دو ویژگی که وجود را بر ماهیّت مقدّم میداند و دیگر آنکه موضوعِ اندیشه را انسان میداند و نه موضوعات فلسفیِ صرف. تحقّق امکانهای ... بیشترمقایسه ساختاری داستان های همای و همایون خواجوی و سلامان و ابسال جامی براساس نظریه ولادیمیر پراپ
دوره 68، شماره 232 ، خرداد 1395، ، صفحه 151-168
چکیده
تحلیل ساختاری پراپ روش عملی و دقیقی است که میتوان آن را بر روی قصّه های ادب فارسی، به خصوص منظومههای غنایی و حکایات عرفانی و تعلیمی نیز اعمال کرد. هدف از این تحقیق آن است که همای و همایون خواجوی کرمانی و سلامان و ابسال جامی طبق الگوی پیشنهادی پراپ و براساس نقد ساختار گرایانه وی، مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد. برای این ... بیشتربررسی برخی از لغزشهای تفسیری میبدی پیرامون سوره یوسف در نوبت سوم کشفالاسرار
دوره 67، شماره 230 ، مهر 1393، ، صفحه 91-111
چکیده
رشیدالدین میبدی مؤلف معروفترین تفسیر بر مذاق صوفیانه، در «النوبة الثالثه» نگاه عرفانی و هنری به آیات قرآن و قصههای پیامبران دارد و آنها را به یاری رموز و تأویلهای صوفیانه تفسیر کرده است. در این میان ،داستان حضرت یوسف به دلیل تنوع موضوعات و صحنهها و قرار گرفتن شخصیّتها در موقعیتهای مختلف ، یکی از عرصههای ... بیشترنمادپردازی معراج در خسرو و شیرین نظامی بر اساس نظریه کهنالگوی یونگ
دوره 66، شماره 227 ، شهریور 1392، ، صفحه 45-70