دوره 77 (1403)
دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
تعداد مقالات: 6
رسالت روشنفکر و نزاع سنت و تجدد در رمان نفرین زمین
دوره 65، شماره 226 ، اسفند 1391، صفحه 1-23
چکیده
چکیده رمان نفرین زمین داستان نزاع تجدد با سنت و روشنفکر با حکومت و سند شکست روشنفکر و سنت است.آلاحمد این رمان را برای ایفای رسالت روشنفکری که برای خود قایل بود، نوشته است. وی در این رمان به بهانة نقد اصلاحات ارضی، با تجدد و دینسازی در برخی محافل فکری و سیاسی، و با اقتصاد بورژوایی مخالفت میکند. بدین جهت رمان در برخی قسمتها به یک ... بیشترتحلیل اساطیریِ حکایت شیر و گاو در کلیله و دمنه بر پایۀ نظریۀ یونگ و نورتروپ فرای
دوره 65، شماره 226 ، اسفند 1391، صفحه 23-47
چکیده
چکیده حکایت شیر و گاو در کلیله و دمنه زیباییهای ادبی فراوانی دارد که با نقدها و خوانشهای نو، میتوان عوامل هنری و تأثیر آن را در جامعۀ مخاطبان روشن کرد. تحلیل اساطیری یکی از این شیوههاست که نشاندهندۀ برجستگیهای ویژۀ این حکایت است. در این پژوهش با استفاده از نظریۀ «یونگ» دربارۀ کهنالگوها و نمادها و تلفیق آن با ... بیشترعنصر «گفتگو» در تاریخ بیهقی
دوره 65، شماره 226 ، اسفند 1391، صفحه 47-75
چکیده
چکیده در محیط دربار سلطان مسعود غزنوی، بی اعتمادی عمیقی در لایههای مختلف حکومت وجود داشت که زمینۀ انواع توطئهها و فتنهانگیزیها را فراهم میآورد. ابوالفضل بیهقی به کمک ابزارهایی همچون عنصر داستانی «گفتگو»، کوشیده است به نحوی زیرکانه و پوشیده آن واقعیتها را آشکار سازد و آنها را در بوته نقد قرار دهد. بیهقی با این انگیزه ... بیشتربررسی تطبیقی مفهوم عرفانی عشق دراندیشۀ عطّار و سهروردی
دوره 65، شماره 226 ، اسفند 1391، صفحه 75-105
چکیده
نگاه عطّار نیشابوری به مقولۀ «عشق»، نگاهی عارفانه و عقل گریز است. او عقل را در ساحت عشق ناکارآمد میشمارد و راه وصول به عشق را گذر از حصار عقل میداند؛ اما درمقابل، سهروردی با نگرش فلسفی و اشراقی خویش عشق را فرزند عقل و ملازم آن میخواند و رسیدن به حُسن را جز از طریق علم و آگاهی میسّر نمیداند. از منظر این دو اندیشمند، عشق ... بیشترحیاتِ تاریخیِ ایزدبانوی آناهیتا در شیرین و شکرِ نظامی
دوره 65، شماره 226 ، اسفند 1391، صفحه 105-129
چکیده
چکیده اسطوره، به عنوان گونهای نگاه به جهان، ریشه در اعماق ذهنِ بشر و دورۀ پرستش ربالنوعها دارد. شکلگیری این نوع نگاه به مرورِ زمان و با گذشت سالیان دراز صورت میگیرد. به همین علّت اساطیر با فرهنگ اقوام گره میخورند. این ارتباط و گرهخوردگی باعث میشود که اسطوره در طول تاریخ دائماً بازتولید شود. یکی از اصلیترین جایگاههای ... بیشتراز خمسهسرایی تا خمسه پژوهی (بررسی انتقادی تحقیقات حوزۀ خمسهپژوهی)
دوره 65، شماره 226 ، اسفند 1391، صفحه 129-163