1
کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد تهران شما
2
استادیار دانشگاه آزاد شمال تهران
چکیده
نگاه عطّار نیشابوری به مقولۀ «عشق»، نگاهی عارفانه و عقل گریز است. او عقل را در ساحت عشق ناکارآمد میشمارد و راه وصول به عشق را گذر از حصار عقل میداند؛ اما درمقابل، سهروردی با نگرش فلسفی و اشراقی خویش عشق را فرزند عقل و ملازم آن میخواند و رسیدن به حُسن را جز از طریق علم و آگاهی میسّر نمیداند. از منظر این دو اندیشمند، عشق در مجموعۀ هستی سریان دارد و هر موجودی - اعمّ از مادّی و غیرمادّی - از آن بهره و نصیبی دارد و درحقیقت، عشق رابط وجودی میان موجودات عالم است. از نگاه این دو متفکّر، غایت عشق فنای در معشوق است. مقدّمۀ عشق، به اعتقاد عطّار، «طلب» و به عقیدۀ سهروردی، «معرفت» و «محبّت» است. در نگاه عرفانی این دو حکیم، بریدن از خویش، مبارزه با نفس و وحدت گرایی، از مهمترین آثار و نتایج عشق است. این نوشتار درصدد یک بررسی تطبیقی در باب عشق از منظر این دو عارف حکیم است.
علی جولا, الهام و آشوری, هنگامه . (1391). بررسی تطبیقی مفهوم عرفانی عشق دراندیشۀ عطّار و سهروردی. زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 65(226), 75-105.
MLA
علی جولا, الهام , و آشوری, هنگامه . "بررسی تطبیقی مفهوم عرفانی عشق دراندیشۀ عطّار و سهروردی", زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 65, 226, 1391, 75-105.
HARVARD
علی جولا, الهام, آشوری, هنگامه. (1391). 'بررسی تطبیقی مفهوم عرفانی عشق دراندیشۀ عطّار و سهروردی', زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 65(226), pp. 75-105.
CHICAGO
الهام علی جولا و هنگامه آشوری, "بررسی تطبیقی مفهوم عرفانی عشق دراندیشۀ عطّار و سهروردی," زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 65 226 (1391): 75-105,
VANCOUVER
علی جولا, الهام, آشوری, هنگامه. بررسی تطبیقی مفهوم عرفانی عشق دراندیشۀ عطّار و سهروردی. زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 1391; 65(226): 75-105.