دوره 77 (1403)
دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
تعداد مقالات: 11
بکُشتی، به گُشنی یا به کُشتی؟ (بررسیِ مجدّدِ چهار بیت بحثبرانگیز شاهنامه دربارۀ ضحّاک)
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، صفحه 1-26
چکیده
فردوسی در اوایل پادشاهی ضحّاک چهار بیت در بیان بیرسمیِ هوسآلود او سروده است: پس آیین ضحّاک وارونهخوی ز مردان جنگی یکی خواستی کجا نامور دختری خوبروی پرستنده کردیش در پیش خویش چنان بُد که چون میبدیش آرزوی بکشتی/ به گُشنی/ به کشتی که با دیو برخاستی به پرده اندرون پاک بیگفتوگوی نه رسم کیی بُد نه آیین کیش دشواری ... بیشترتجلیّات عرفانی مبارزه با نفس در مثنویهای عطار (منطقالطیر، الهینامه، اسرارنامه و مصیبتنامه)
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، صفحه 27-48
چکیده
بیشتربررسی نقشهای معنایی – منظوری جملات پرسشی در اشعار امیر هوشنگ ابتهاج (سایه)
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، صفحه 49-69
چکیده
یکی از رایجترین مقولههای دستوری در زبانهای دنیا جملات پرسشی است، جملات پرسشی در شعر معاصر ازجمله اشعار امیرهوشنگ ابتهاج گاهی نقشهای معنایی منظوری دارند و کاربرد آنها برای سؤال نیست، بلکه برای تعجب، خبر دادن، یأس، شکایت، اعتراض، توبیخ، ملامت و ... به کار میروند. این پژوهش با هدف شناخت مقولههای معنایی – منظوری جملات پرسشی ... بیشتربررسی عناصر حماسی در غزلهای سیمین بهبهانی
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، صفحه 71-93
چکیده
بهکارگیری عناصر حماسی از ویژگیهای غزل امروز است. سیمین بهبهانی از شاعرانی است که به این امر توجّه ویژهای نشان داده است. او برای این کار، عناصر بلاغیای نظیر مبالغه و مفاخره را به کار میگیرد و در توصیف پدیدههای طبیعت از اصطلاحات خاص حماسه و ستیز بهره میجوید. سادگی تشبیه در غزلهای بهبهانی و بهکارگیری وجهشبههای سازگار ... بیشترجانشینسازی واژگان مترادف در غزلیات حافظ
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، صفحه 95-117
چکیده
حافظ از تکرار معنی برخلاف تکرار لفظ در سطح بیت، ابایی نداشتهاست؛ شاهد ما در اثبات این ادعا، استفادۀ او از واژگان و عبارات مترادف است. ریزبینی و نکتهسنجی حافظ در توجه به اختلافهای معنایی واژگان مترادف مثالزدنی است. وی علاوهبر هممعنایی و ترادف، به اختلافها و حتی گاه تضادهای معنایی این واژگان بهظاهر مترادف نظر داشته ... بیشترتبیین الگوی کاربرد صناعات بدیعی و بیانی در نفثه المصدور
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، صفحه 119-144
چکیده
نفثهالمصدور یکی از شاهکارهای بدیع نثر فنی و مصنوع در حوزة زبان و ادب فارسی است که شهابالدین محمد خرندزی زیدری نسوی آن را در شرح مصائب روزگار جلالالدین خوارزمشاه در زمان حملة مغول نوشته است. این کتاب دارای نثری منشیانه و فصیح است که نویسنده در تصنیف آن توجه فراوانی به کاربرد آرایههای بدیعی، بیانی، آیات، احادیث و لغات و اصطلاحات ... بیشترنقد پسااستعماری رمان «رازهای سرزمین من» اثر رضا براهنی
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، صفحه 145-168
چکیده
هر اثر ادبی، نشان از جهانبینی و اندیشۀ صاحب اثر دارد و بر اساس فضای اجتماعی و سیاسی جامعه شکل میگیرد. رضا براهنی نویسندۀ رمان رازهای سرزمین من، بسان مصلحی اجتماعی، متأثر از فضای حاکم بر جامعۀ ایران و بهویژه تبریز در میان سالهای 1337- 1357، به بیان افکار اجتماعی-سیاسی خود با هدف اصلاح جامعه دست زده است، ازاینرو، تحلیل اندیشههای ... بیشترنگاهی بر شگرد طنز موقعیت در آثار داستانی عباس معروفی (با تکیه بر دو داستان سال بلوا و سمفونی مردگان)
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، صفحه 169-198
چکیده
طنز موقعیت طنزی برگرفته از تصویرها، تصورها و مفاهیم است که میتواند آمیزهای از رفتار، موقعیت، صحنه و گفتار باشد. در میان داستان نویسندگان معاصر، عباس معروفی در آثار خود، از ساخت موقعیتهای طنزآمیز برای نشاندادن مشکلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی سود جسته است. ازاینرو در تحقیق حاضر تلاش میشود تا انواع موقعیتهای طنزآمیز ... بیشترمیراث ادبی عبدالمجید تبریزی (سرایندة پارسی گوی آذربایجان در سده 8ق)
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، صفحه 199-227
چکیده
عبدالمجید تبریزی، سرایندۀ کمترشناختهشده سدۀ 8ق. است. متأسفانه اطلاعات چندانی از وی در دست نیست. همینقدر دانسته است که در حدود 699ق. در تبریز زاده شده و احتمالاً در فاصلۀ سالهای 757 تا 768ق. درگذشته است. آنچه از اشعارش برمیآید، این است که به زراعت مشغول بوده و در 55 سالگی به سفر حج مشرف شده و در بازگشت از زیارت خانۀ خدا، به شیراز رفته و ... بیشترکاربرد واژگان در رمان سمفونی مردگانِ «عباس معروفی» از منظر زبان و جنسیت
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، صفحه 229-244
چکیده
زبان از عناصر بنیادی در داستاننویسی به شمار میرود. یکی از مباحث مهم در بررسی زبان، توجّه به جنسیّت و رابطۀ آن با زبانِ اثر است. بسیاری از پژوهشگران معتقدند میانِ زبان و نوشتارِ زنان و مردان تفاوت زیادی وجود دارد. هدف اصلی در پژوهش حاضر تفاوتهای زبانیِ زنان و مردان در حوزۀ کاربرد واژگان از منظر زبان و جنسیّت در رمانِ سمفونی مردگان ... بیشترشناسنامه علمی شماره 238
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397