نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه ارومیه/ مربی دانشگاه فرهنگیان

چکیده

یکی از رایج‌ترین مقوله‌های دستوری در زبان‌های دنیا جملات پرسشی است، جملات پرسشی در شعر معاصر ازجمله اشعار امیرهوشنگ ابتهاج گاهی نقش‌های معنایی منظوری دارند و کاربرد آن‌ها برای سؤال نیست، بلکه برای تعجب، خبر دادن، یأس، شکایت، اعتراض، توبیخ، ملامت و ... به کار می‌روند. این پژوهش با هدف شناخت مقوله‌های معنایی – منظوری جملات پرسشی در اشعار امیرهوشنگ ابتهاج (سایه) نوشته شده‌است. روش تحقیق توصیفی – تحلیلی است. جامعۀ آماری تمام دفتر‌های شعر سایه است و به‌صورت تصادفی ۱۲۰ غزل، ۸۴ شعر نیمایی، ۱۷ دوبیتی، ۱۰ مثنوی و ۸ قطعه موردبررسی قرار گرفت، سایه در ۱۸۷ مورد از جملات پرسشی در معنای ثانوی استفاده کرده‌است. نتیجۀ پژوهش نشان می‌دهد که ابتهاج از ۲۸ مورد از کارکرد‌های معنای ثانوی جملات پرسشی استفاده نموده‌است. تحلیل آماری داده‌ها بیانگر این نکته است که پربسامدترین کارکردهای اغراض ثانوی جملات پرسشی به ترتیب عبارت‌اند از: آرزو، اعتراض، تعجب، شکایت، اظهار عجز، تردید، استفهام انکاری، یأس و ناامیدی، تعظیم و تأکید و تقریر خبر و جلب‌توجه . 

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Investigating Semantic-Pragmatic Functions of Interrogative Sentences (Questions) in Amir Hushang Ebtehaj’s (Sayeh) Poems.

نویسنده [English]

  • Naser Bahrami

PhD Candidate of University of Urmia/ Member of the academic staff of Farhangian Univversity

چکیده [English]


Investigating Semantic-Pragmatic Functions of Interrogative Sentences (Questions) in Amir Hushang Ebtehaj’s (Sayeh) Poems
 
Naser Bahrami1/ Abdul Nasser Nazariani2
1 Ph.D. Candidate, Urmia University, Lecturer at Farhangian University, (Corresponding Author), E-mail: n.bahrami1345@gmail.com
2 Assistant Professor, Urmia University, E-mail:a.nazariani@urmia.ac.ir
 
Abstract
Interrogative sentences are among grammatical categories that occur most frequently in world languages. In Contemporary poetry including those composed by Ebtehaj, sometimes interrogative sentences fulfil semantic-pragmatic functions other than posing questions including surprise, breaking news, disappointment, complaint, objection, warning, rebuke, etc. This study aims at an investigation of the semantic-pragmatic functions that interrogative sentences fulfil in Ebtehaj's poetry. A descriptive-analytic methodology is employed to survey a statistical society that includes the complete poetical works by Ebtehaj. 120 sonnets, 84 Nimai poems, 17 quatrains, 10 couplets and 8 strophes were randomly studied. The results show that in 187 cases, Sayeh used interrogative sentences to fulfil 28 different secondary functions other than interrogation including the following respectively: expressing wish, objection, surprise, complaint, helplessness, doubt, rhetorical questions, disappointment, praise, emphasis, breaking news and attracting attention.
Keywords: Ebtehaj, Grammatical categories, Semantic-Pragmatic functions, Questions, Secondary meanings, Contemporary poetry.
 
 
 
 
Interrogative sentences are one of the most commonly used grammatical categories in all the world languages. However, these sentences are mainly interrogative that are used to ask a question. Linguistic typology studies have revealed that interrogative sentences sometimes do not intend to ask anything but are used for exclamation purposes or to inform, to name a few.
Semantic science addresses the study of subordinate meanings of sentences. Using a sentence in the figurative sense upsurge the influence of the discourse of the speech, and one of the features that improves the rhetorical style of the speech is to put the words in a meaning other than the one intended.
In addition to the main functions, interrogative sentences are used to convey other meanings associated with the knowledge of meanings by taking into account the time and situation of the expression. For the questions are not only used in terms of grammatical or linguistic forms, they are also used in the literary sense. This is what semantic knowledge addresses as the rhetorical questions in which the addresser is not intended to receive information nor to be informed. He prefers to know something more than finding an answer when a question is raised. What distinguishes the linguistic from the literary questions is that the former should be followed by an answer while the latter remains unanswered for good. A question may underlie several secondary intentions by which the appreciation of the intentions of the addresser deals with the various styles of reading, the context and the atmosphere of reading.
Questions in contemporary poetry, including Amir Hushang Ebtehaj’s poems, sometimes play semantic-pragmatic functions and hence are not asked in terms of questions, but to surprise, inform, make disappointment, express grievance, protest, rebuke, blame, and so on. Given that most of the researches conducted to study Ebtehaj’s poems have considered the social issues and symbolism, it can be claimed that few studies have taken into account the meaning of knowledge (semantic-pragmatic functions of questions) in his works. However, questions are of particular importance in Amir Hushang Ebtehaj (Sayeh) poems, so there are sonnets in which all or almost all the verses mainly ask questions (i.e. sonnets of the Broken Flute, All Spring, Sorrowful Sunset, In the Sedition of the Resurrection, and the Flaw Reflecting Mirror). Accordingly, the recognition and appreciation of the secondary and literary meanings of the questions proposed in Amir Hushang Ebtehaj (Sayeh) poems can help us to appreciate his thoughts and his poetic talents.
This research aims to study and recognize the semantic-pragmatic functions categories of questions in the poems of Amir Hushang Ebtehaj (Sayeh). The applied research method is descriptive-analytic and the statistical population consists of all the poet’s collections. To do so, 120 lyrics, 84 Free Verses, 17 Couplets, 10 Mathnawis and 8 Pieces were randomly selected and analyzed. 187 cases were detected in which Sayeh used questions to express the secondary meaning. The results of the research show that the poet has applied almost 28 functions of the secondary meaning in interrogative sentences. The statistical analysis of the data indicates that the most frequent functions of the secondary meaning or intentions of the questions are as follows:
1- Wish: 33 questions (13%), 2- Protest: 33 questions (13%), 3- Wonder: 33 questions (13%), 4- Complaint: the complaint has been reiterated 28 times (11%), 5- Helplessness: 24 questions (9%), 6- Hesitation: 20 questions (7%), 7- Denial: 19 questions (7%), 8- Despair: 18 items (7%), 9- Curtsy: 8 questions (3%), 10- To emphasize on the news and draw attention: 8 questions (3%), 11-Concern: 8 questions (3%), 12- Apprehension: This question is asked 7 times (2.5%), 13. Sadness and Gloominess: This question has been asked 7 times (2.5%), 14- Contradictions and Resignation: 6 times (2%) percent, 15- Rebuking and blaming: 4 questions (1.5%), 16- Negation: 4 questions (1.5%), 17- Humor and humiliation: 4 questions (1.5%), 18- Repentance: 4 questions (1.5%), 19- Pity and sympathy: This question has been repeated 4 times (1.5%),  20- Pain and regret: 4 questions (1.5%), 21- Foolishness: 3 times (1%), 22- Exaggeration: 3 times (1%), 23- Feeling proud: 3 times (1%),  24- Feelings of grief and sadness: 2 times (5%),  25- Euphoria and Joy: 2 times (5%), 26. Waiting: in this study 2 times (5%), 27. Settlement or clearing: in this study 2 times (5%), and 28- Shame: this question has been used just once.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Ebtehaj
  • Grammatical categories
  • Semantic-Pragmatic functions
  • Questions
  • Secondary meanings
  • Contemporary poetry
ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۳۲)، سیاه‌مشق ۱، چاپ اول، تهران: انتشارات امیرکبیر.
- ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۷۱)، سیاه‌مشق ۴، چاپ اول، تهران: نشر زنده رود.
- ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۶۴)، شبگیر، چاپ سوم، تهران: انتشارات توس.
- ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۸۵)، تاسیان، چاپ دوم، تهران: نشر کارنامه.
- ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۳۴)، کتاب زمین، چاپ اول، تهران: انتشارات نیل
- ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۴۴)، چند برگ از یلدا، چاپ اول: تهران.
- ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۵۷)، سیاه‌مشق۲، چاپ سوم، تهران: کتاب زمان.
- ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۶۴)، سیاه‌مشق ۳، چاپ اول، تهران: انتشارات توس.
- ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۶۴)، یادگار خون سرو، چاپ دوم، تهران: انتشارات توس.
- ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۷۸)، سیاه‌مشق، چاپ نوزدهم، تهران: نشر کارنامه.
- ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۹۴)، راهی و آهی، چاپ اول، تهران: سخن.
- ابتهاج، امیرهوشنگ، (۱۳۶۹)، آینه در آینه، به انتخاب دکتر شفیعی کدکنی، چاپ سوم، تهران: نشر چشمه.
- احمدی گیوی، حسن و انوری، حسن، (۱۳۸۶)، دستور زبان فارسی، تهران: انتشارات فاطمی.
- افضلی راد، رحیم، ماهیار، عباس، (۱۳۹۵)، (پرسش و اغراض ثانویه در غزلیات سعدی)، دوفصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی، سال۲۴، شمارۀ ۸۰، بهار و تابستان ۱۳۹۵ (ص۳۵-۶۳).
- افقری، اکبر، (۱۳۷۹)، (جامعه‌شناسی زبان و ضرورت تدوین نظریه‌ای مستقل)، مجموعۀ مقالات کنفرانس زبان‌شناسی کاربردی، سید علی میرعمادی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
- اکبری، حمیدرضا، (۱۳۸۳)، (منظورشناسی اشعار پرسشی بوستان سعدی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان)، دانشگاه شیراز.
- باطنی، محمدرضا، (۱۳۷۰)، توصیف ساختمان دستوری زبان فارسی، چاپ سوم، تهران: امیرکبیر.
- باقری خلیلی، علی‌اکبر و محمودی نوسر، مریم، (۱۳۹۲)، (منظورشناسی جمله‌های پرسشی در غزلیات سعدی)، فصلنامۀ تخصصی سبک‌شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب) سال ششم، شمارۀ ۱۹ (ص۴۳-۵۷).
- باقلانی، ابی بکر، (۱۹۹۶)، اعجاز القران، بیروت، لبنان: دار الکتب العلمیه.
- بتولی آرانی، عباس، (۱۳۸۰)، (نقش‌های معنایی – منظوری جملات پرسشی در اشعار مهدی اخوان ثالث و فروغ فرخزاد بر اساس نظریۀ کنش‌های گفتاری و نظرگاه‌های بلاغی در شعر فارسی، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد آموزش زبان فارسی به غیرفارسی‌زبانان)، دانشگاه شیراز.
- پارسا، سید احمد، مهدوی، دلارام، (۱۳۹۰)، (بررسی نقش‌های معنایی – منظوری جملات پرسشی در غزلیات شمس)، فصلنامۀ زبان و ادبیات فارسی، سال ۱۹، شمارۀ ۷۱ (ص۲۹-۵۸).
- پاکروان، حسین، (۱۳۸۳)، (تحلیل منظورشناسی محاوره‌ای فارسی)، مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ بیست و یکم، شمارۀ ۱: (ص۵۶- ۸۲).
- پرنیا، پرستو، (۱۳۸۹)، روزنامۀ ایران، شمارۀ ۴۵۰۹.
- خلیلی جهان تیغ، مریم، (۱۳۸۰)، سیب باغ جان، تهران: سخن.
- رحمانی، اشرف و طارمی، کورش، (۱۳۷۹)، (علم معانی و نظریۀ گراس)، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس زبان‌شناسی نظری و کاربردی، زیر نظر علی میرعمادی، تهران: دانشگاه علامه طباطبایی.
- رحیمیان، جلال و بتولی آرانی، عباس، (۱۳۸۱)، (منظورشناسی جمله‌های پرسشی در اشعار اخوان ثالث)، مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ بیست و یکم، شمارۀ ۱ (ص۴۲-۵۵).
- رحیمیان، جلال و شکری احمدآبادی، کاظم، (۱۳۸۱)، (نقش‌های معنایی – منظوری جملات پرسشی در غزلیات حافظ)، مجلۀ علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، دورۀ هجدهم، شمارۀ ۱ (ص۱۷-۳۴).
- رضا نژاد، غلامحسین، (۱۳۶۷)، اصول علم بلاغت، تهران: الزهرا.
- سیوطی، جلال‌الدین عبدالرحمن، (۱۳۸۰)، الاتقان فی علوم القران، جلد دوم، تهران: فخر دین.
- شمیسا، سیروس، (۱۳۷۳)، معانی، چاپ اول، تهران: نشر میترا.
- شمیسا، سیروس، (۱۳۸۱)، نگاهی تازه به بدیع، چاپ سیزدهم، تهران: انتشارات فردوس.
- شمیسا، سیروس، (۱۳۷۴)، سبک‌شناسی شعر، چاپ اول، تهران: انتشارات فردوس.
- شیرازی، محمدامین، (۱۳۷۵)، آیین بلاغت (شرح مختصر المعانی) دفتر نشر اسلامی
- طاهری، حمید، (۱۳۸۷)، (سؤال و اغراض ثانوی آن در غزلیات حافظ)، فصلنامۀ علمی پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال هفدهم و هجدهم، شمارۀ ۶۸ و ۶۹، زمستان ۱۳۸۶ و بهار ۱۳۸۷ (ص ۸۷-۱۱۸).
- کزازی، میر جلال‌الدین، (۱۳۷۰)، معانی، چاپ اول، تهران: نشر مرکز.
- کیهان مهر، سمیه، (۱۳۸۸)، (بررسی معانی ثانویه جملات در ۲۰۰ غزل حافظ، پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد رشتۀ زبان و ادبیات فارسی)، دانشگاه پیام نور تبریز.
- یار محمدی، لطف‌الله، (۱۳۷۷)، (مقابلۀ منظور شناختی در زبان انگلیسی و فارسی با عنایت به چارچوب‌های فکری یا راهبرد‌های تلویحی فرهنگی)، نشریۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دورۀ جدید، شمارۀ۳ (ص ۱۴۵-۱۶۸).