دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
کلیدواژهها = داستان
تعداد مقالات: 8
پدیده «سقف شیشهای» در ادبیات داستانی معاصر
دوره 75، شماره 245 ، شهریور 1401، ، صفحه 177-197
چکیده
یکی از مسائل مرتبط با زنان شاغل، موانعی است که در مسیر استخدام و ارتقای شغلی آنها وجود دارد. جامعهشناسان موانع ارتقای شغلی زنان را براساس پدیده «سقف شیشهای» بررسی و ارزیابی میکنند. سقف شیشهای مجموعه عواملی است که موانعی را در مسیر پیشرفت شغلی زنان ایجاد میکند. آثار داستانی ازجمله منابع ادبی و فرهنگی هر جامعهای است که ... بیشتراحمد محمود: روایتِ تاریخ و داستان در رمان «همسایه ها»
دوره 72، شماره 240 ، اسفند 1398، ، صفحه 47-66
چکیده
احمد محمود نویسندهای اقلیمگرا و رئالیست است که آثارش از طُرق مختلف با تاریخ، حوادث و اشخاص تاریخی ارتباط یافته است. «همسایهها» نخستین رمان این نویسنده است که درونمایۀ آن با تلفیقی از مستندات تاریخی، تخیل و خاطراتِ نویسنده تکوین یافته است. «همسایهها» در عین داشتنِ خصوصیات یک روایت داستانی، مثل دیگر رمانهای محمود، ... بیشتربازیهای هنری با نامواژهها؛ تأملی در یکی از ویژگیهای سبکی نظامی
دوره 72، شماره 240 ، اسفند 1398، ، صفحه 241-265
چکیده
بازیهای هنری با واژهها یکی از نقاط ثقل جمالشناسی شعر نظامی است. بخش چشمگیری از این بازیهای هنری در خمسه با نام شخصیتهای داستانی صورت گرفته است. نظامی با چهلویک نامواژه در مجموع حدود چهار صد بار، بازی هنری ترتیب داده است. بیشترین تعداد بازیها با نامهای شیرین، شکر، ماهان، شبدیز، گور (بهرام) و لیلی انجام شده است. ... بیشترواکاوی مؤلفههای رئالیسم در آثار داستانی جمالزاده و آلاحمد
دوره 70، شماره 235 ، شهریور 1396، ، صفحه 17-38
چکیده
محمدعلی جمالزاده نخستین نویسندۀ ایرانی است که سنتهای کهن داستانسرایی را با فنون داستاننویسی اروپایی تلفیق کرد و اولین داستان کوتاه فارسی را پدید آورد. اولین مجموعه داستان او با عنوان «یکی بود یکی نبود» را سرآغاز ادبیات واقعگرای ایران دانستهاند. از سوی دیگر، آثار داستانی جلال آلاحمد تصویرگر زندگی سنتی و محیط ... بیشترفاصلهگذاری در بوف کور
دوره 55، شماره 224 ، اسفند 1390، ، صفحه 43-62
چکیده
چکیده برتولت برشت از جامعهشناسان و نمایشنامهنویسانی است که اندیشههایی پیشرو در زمینة هنر، نمایشنامه و داستان داشته است. مهمترین نظریة برشت «فاصلهگذاری» نام دارد که تحت تأثیر رهیافتهای فرمالیستی از جمله آشناییزدایی و برجستهسازی بوده است. «فاصلهگذاری» به معنی آفرینش شخصیتهای ... بیشترتأملی در نوع و میزان تأثیر مکاتب ادبی اروپا بر داستانهای مخملباف
دوره 48، شماره 196 ، آذر 1384، ، صفحه 159-193
چکیده
تأمل و تفکر در تاریخ بارور و نگارین زبان و ادب فارسی نشانههایی از نفوذ ادب اقوام و ملتهای مختلف را در زمانهای متفاوت بر ما آشکار میسازد. کلیله و دمنه که از شاهکارهای ادب تمثیلی فارسی است، نسب نامهای هندی دارد و رهاورد هند است. با پذیرش آیین باشکوه اسلام در ایران، زبان و ادب تازی با قوتی وصفناشدنی در هالهای از تقدس به عرصة ادب ... بیشترپیش درآمدی بر مکتب های داستان نویسی در ادبیات معاصر ایران
دوره 46، شماره 189 ، بهمن 1382، ، صفحه 147-190
چکیده
همواره در تکوین سبک یک نویسنده، علاوه بر انگاره ها و انگیزش های فردی و درونی شمار زیادی از محرکهای مرتبط با محیط اجتماعی و محیط جغرافیایی اثرگذار بوده است... بیشترساخت روایت در شعر نیما
دوره 46، شماره 188 ، آبان 1382، ، صفحه 107-132