دوره 77 (1403)
دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
تعداد مقالات: 7
به دنبال معنی واحد در عبارات کثیر (نگاه اندرهم متنی به دوبیتیهای بابا طاهر و کلمات قصار او)
دوره 67، شماره 229 ، اردیبهشت 1393، صفحه 1-21
چکیده
طاهر عریان همدانی، معروف به باباطاهر از جمله نوادر زمانه و از عرفای بزرگ اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری است. تاکنون در مورد اندیشههای بلند عرفانی وی از جانب اهل معرفت کار اساسی صورت نگرفته است. شهرت باباطاهر بیشتر به جهت دوبیتیهای اوست اما کلمات قصار وی، باوجود داشتن مضامین عالی عرفانی هنوز حتی برای خواص، کنز مخفی است. بدون ... بیشترنقد و بررسی تأثیر شعر غربی در شعر «مرگ قو»ی حمیدی شیرازی
دوره 67، شماره 229 ، اردیبهشت 1393، صفحه 23-41
چکیده
قو یکی از پرندگانی است که در بسیاری از فرهنگها جلوه و معانی نمادین خاصی دارد. در شعر معاصر فارسی، دکتر حمیدی شیرازی با نگاهی شاعرانه به نحوة مرگ قو، این موضوع جدید برای شعر فارسی را در شعر مشهور «مرگ قو» تجلی داده است. در شعر دورة مشروطه، پشتوانة فرهنگی شاعران از طریق ترجمهها گسترش مییابد و علاوه بر فرهنگ سنتی ایران، شامل ... بیشتربررسی فنون رمزپردازی در رمان های «جزیرة سرگردانی» و «ساربان سرگردان»
دوره 67، شماره 229 ، اردیبهشت 1393، صفحه 43-67
چکیده
رمان دوجلدی «جزیرة سرگردانی» و «ساربان سرگردان» یک اثر رمزی است. دانشور برای استفاده از زبان غیر مستقیم رمز جهت بیان گفتنیهای گوناگون از فنون متنوعی استفاده کرده است که همگی بدیعاند و در عین حال کشف آنها تابعی از سازمانبندی متن داستان است؛ استفاده از صحنههای خاص، واژههای ناگزیر از تفسیر، وصفهای رمزی، فراوانی ... بیشترتحلیل شخصیت دمنه با تکیه بر نظریة روانشناسی فردی آلفرد آدلر
دوره 67، شماره 229 ، اردیبهشت 1393، صفحه 69-87
چکیده
شخصیت از عناصر اساسی داستان است. هر داستان با توصیف رفتار و گفتار شخصیتها شکل میگیرد. کتاب «کلیله و دمنه» از جمله آثاری است که شخصیتهای فراوانی در آن حضور دارند. اگر چه اغلب شخصیتها در داستانهای این اثر، انواع حیوانات هستند؛ اما در واقع هر کدام از شخصیّتها نماد یکی از تیپهای شخصیتی موجود در جامعه است و میتوان هر کدام ... بیشتربررسی عناصر موسیقیایی شعر اعتراض در دورة انقلاب اسلامی
دوره 67، شماره 229 ، اردیبهشت 1393، صفحه 89-109
چکیده
«شعراعتراض» یکی از انواع شعری است که با شکلگیری و پیروزی انقلاب اسلامی در ایران رونق گرفت و به عنوان یک جریان ادبی ادامه حیات داد. تاکنون این نوع شعر مورد بررسی همه جانبه و علمی قرار نگرفته و بررسیهای حول شعر اعتراض بیشتر جنبۀ مطبوعاتی و ژورنالیستی داشته است. اما این پژوهش سعی کرده به این نوع شعر از جنبۀ موسیقیایی بپردازد. ... بیشتردر شناخت شعر حیران دُنبُلی و دیوان دستنویس او
دوره 67، شماره 229 ، اردیبهشت 1393، صفحه 111-135
چکیده
یکی از شگفتیهای تاریخ شعر زنان، چگونگی سرایش شعر توسط زنانِ شاعر در جامعهای با بافت سنتی و محدودکننده است، جامعهای که زنان در آن حق دستیابی به سواد و دانش را نداشتند ولی همزمان با مردانِ شاعر شعر سرودهاند! در گذار تاریخ شعر برخی از آنها به شهرتی نه چندان در خور رسیدهاند و برخی ناشناس ماندهاند. یکی از ناشناختهترین ... بیشتربررسی یازده رباعی از خیام در میان رباعیات منسوب به حافظ با تکیه بر تاریخ نسخ و نکات سبکی و محتوایی
دوره 67، شماره 229 ، اردیبهشت 1393، صفحه 137-155