دوره 77 (1403)
دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
تعداد مقالات: 8
بررسی تحلیلی رابطة دو اسطورة همسان (فرّ کیانی و همای پادشاهی)
دوره 53، شماره 220 ، اسفند 1382، صفحه 1-20
چکیده
چکیده تکیه بر فرّ ایزدی و اعتقاد به شاهِ آرمانی در فرهنگ و ادبیات و اساطیر ایرانی، اندیشهای دیرین و پنداری باسابقه است. فرّ بهعنوان یک اسطورة ریشهدار و عمیق حداقل دو نقش اساسی بر عهده داشت؛ نخست اینکه نظام موروثی پادشاهی را توجیه میکرد و دیگر آنکه با پیوند قدرت پادشاه به قدرت و ارادة الهی به آن جنبة معنوی و دینی میبخشید. ... بیشترآیا خاقانی زنستیز است؟!
دوره 53، شماره 220 ، اسفند 1382، صفحه 21-42
چکیده
چکیده زن و جایگاه حقوقی و انسانی وی از بحثهای داغ مکاتب فکری معاصر بهخصوص اومانیسم و فمینیسم است و موضوعی است که محققان و نویسندگان و شاعران زیادی- درگذشته و حال- ضمن آثار خویش به آن پرداختهاند. خاقانی نیز یکی از شاعرانی است که حضور زن در دیوان او بازتاب قابل توجهی دارد و اشعارش در این خصوص، زمینهساز نقدهای تندی علیه او ... بیشترهمپیوندی درخت و اشراق و بازتاب آن در شعر سهراب سپهری
دوره 53، شماره 220 ، اسفند 1382، صفحه 43-67
چکیده
چکیده درخت یکی از پدیدههای طبیعت است که هنوز هم در میان بسیاری از اقوام، مقدس شمرده میشود. این پدیده که در بسیاری از اسطورهها با اصل آفرینش ارتباط مییابد با اشراق و عرفان همپیوند میشود. همپیوندی اشراق و درخت در شعر سهراب سپهری، شاعر نوپرداز جلوههای متعددی مییابد از جمله در دید او «گل سرخ» قبله است ... بیشترریختشناسی قصة «قلعة ذاتالصور» در مثنوی، طبق نظریة ولادیمیر پراپ
دوره 53، شماره 220 ، اسفند 1382، صفحه 67-86
چکیده
چکیده ریختشناسی قصههای عامیانه، در سال 1928 م. توسط فرمالیست روسی «ولادیمیر پراپ» آغاز شد. وی اساس کارش را بر پایة اعمال شخصیتهای قصه نهاد و عملاً، ساختار صد قصه از قصههای جن و پری روسی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. تحلیل ساختاری که در حوزة ادبیات فارسی، بهتازگی مورد استقبال قرار گرفته است، گامی است در جهت شناخت ... بیشتربازتاب اجتماع و رئالیسم سوسیالیستی در سالهای ابری، اثر علیاشرف درویشیان
دوره 53، شماره 220 ، اسفند 1382، صفحه 87-106
چکیده
چکیده هدف پژوهش حاضر آن است که نشان دهد، سالهای ابری، از جمله آثاری است که جامعة کرمانشاه را در اواخردهة سی و اوایل دهة چهل، کاملاً به تصویر کشیده است و در لابهلای این توصیفات، تقابل سنّت و تجدّدخواهی رامیتوان بهطور آشکارا، مشاهده نمود. علاوه بر این، برجستگی برخی از مؤلفههای معنایی و تحلیلهای جامعهشناسانة نویسنده ... بیشتررستم و هیرمند
دوره 53، شماره 220 ، اسفند 1382، صفحه 107-118
چکیده
چکیده با بررسی منابع اساطیری و حماسی مربوط به رستم چنان برمیآید که میان این قهرمان اساطیری و رودخانة هیرمند پیوندی معنادار وجود دارد. پیدایش همزمان و غیرطبیعی آن دو در یک دورة بهخصوص اساطیری و شهادت باورهای رایج در منطقة سیستان، حاکی از تأیید این پیوند رازآلود و قابل تفسیر است. با کنار هم چیدن آن اسناد و مدارک میتوان ... بیشترتطبیق اولیاءالله با اصحاب کهف در متون عرفانی فارسی
دوره 53، شماره 220 ، اسفند 1382، صفحه 119-136
چکیده
چکیده در طول تاریخ تصوّف و عرفان اسلامی، صوفیّه برای مصون ماندن از مخالفتها و تهدیدات اهل شرع و متّهم شدن به کفر و زندقه، همواره کوشیدهاند تا مبانی عقیدتی و اعمال طریقتی خود را با مستندات قرآنی و حدیثی توجیه کنند. قصّۀ اصحاب کهف به لحاظ مشابهاتی که عرفا بین «اولیاءالله» و «اصحاب کهف» قائل شدهاند، در کتب عرفانی ... بیشتراحکام فقهی در آئینة مثنوی مولوی
دوره 53، شماره 220 ، اسفند 1382، صفحه 137-154