دوره 77 (1403)
دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
کلیدواژهها = عرفان
تعداد مقالات: 12
مشترکات عرفانی در شعر محمد حسین شهریار و آثار جبران خلیل جبران
دوره 72، شماره 239 ، شهریور 1398، ، صفحه 49-74
چکیده
محمدحسین شهریار، شاعر پرآوازه ایرانزمین و جبران خلیل جبران، شاعر و نویسنده سرشناس لبنانی، در دنیای معاصر بیشتر به نحله ادبی رمانتیسم منتسباند. اما با وجود این، در برههای از زندگی، گرایش عارفانه در آثارشان رنگ بیشتری به خود میگیرد. علیرغم اینکه شهریار، مسلمان و جبران معتقد به آیین مسیحیت بود اما در آثارشان مفاهیم، نمادها ... بیشتربررسی عناصر زیست محیطی در متون عرفانی با تکیه بر آثار بهاء ولد، مولوی و بقلی شیرازی.
دوره 71، شماره 237 ، شهریور 1397، ، صفحه 185-210
چکیده
< p>در زبان شناسی زیست محیطی، فرض بر این است که ساختارهای زبانی در ایجاد تخریبهای زیست محیطی نقش بارزی داشته است. بنابراین آنها در جست و جوی ارائه راهکارهایی برای حل بحران محیط زیست هستند. در این راستا گروهی از زبان شناسان از جمله استیبی از نظریات تثبیت شده زبان شناسی برای تحلیل متون استفاده کرده است. وی معتقد است که داستانهایی (الگوهای ... بیشترحماسة عرفانی؛ از فرضیه تا واقعیت
دوره 70، شماره 236 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-40
چکیده
تعبیر «حماسۀ عرفانی» در نیمقرن گذشته و بهویژه در دو دهۀ اخیر، تداولِ قابلِتوجهی در حوزۀ پژوهشهای ادبی یافته است؛ و حتّی عدّهای از محققان، فرضِ وجودِ «حماسة عرفانی» را همچون ژانری مستقل در ادب فارسی طرح کردهاند. در پژوهش حاضر کوشیدهایم بر اساس نظریة جدید ژانر نشان دهیم که علیرغم وجود بعضی تشابهات میان جنبههایی ... بیشترریختشناسی تمثیلهای عرفانی با تکیه بر اشعار سنایی، عطار و مولوی
دوره 69، شماره 233 ، شهریور 1395، ، صفحه 55-69
چکیده
استفاده از تمثیل به عنوان یک صنعت بلاغی و همچنین یک شیوه استدلالی، روشی اساسی در ادبیات عرفانی ایران است. این رویه که از دیرباز در ادبیات ایران متداول بود در متون عرفانی از اشعار سنایی آغاز شد، در اشعار عطّار تکامل یافت و در اشعار مولوی به نقطه اوج خود رسید. بررسی تمثیلهای عرفانی از دید «ریختشناسی» امکان تحلیل جامع ... بیشترزاهد، صوفی، عارف،ولی (ویژگی ها و تمایزها) (بر اساس متون ادبی و عرفانی فارسی)
دوره 52، شماره 209 ، مرداد 1388، ، صفحه 74-97
چکیده
درباره واژگان و اصطلاحات موجود در متون تصوف و عرفان اسلامی با دو مشکل اساسی رو به رو هستیم. 1. کثرت و تنوع تعاریف ارائه شده از سوی عرفا و محققان، به سبب اختلاف در درک و دریافت آنها از این اصطلاحات... بیشتراصولالفصول، دانشنامهای گمنام در تحقیقات عرفانی
دوره 51، شماره 204 ، مرداد 1387، ، صفحه 1-18
چکیده
به دلیل توجه عمده به ادبیات پیش از قرن هشتم و کم توجهی ناشی از آن به دورههای بعد، به ویژه عصر قاجار و زندیه، آثار این دوران مورد بررسی علمی قرار نگرفته و به درستی شناخته نشده است. بیشک در قرون دوازدهم و سیزدهم نیز آثاری ارزشمند میتوان یافت که از آن جمله است: «اصولالفصول فی حصولالوصول»در موضوع عرفان و تصوف که ویژگیهای ... بیشترسودای سبب سوزی (تأملیدر فلسفهستیزیمولانادر مثنویباتکیهبر نقد برخی اصطلاحات فلسفی)
دوره 51، شماره 204 ، مرداد 1387، ، صفحه 19-45
چکیده
بحث تقابل و عشق یا فلسفه و عرفان بحث فراگیر و دازدامنی است. کمتر اثری عرفانی می توان پیدا کرد که از پرداختن به این موضوع غفلت ورزد. در میان صاحبان آثار عرفانی، مولانا از جمله بزرگ ترین شاعران و عارفانی است که در موارد زیادی به این موضوع پرداخته و راه شناخت مبتنی بر دل را بر شناخت عقلی برتر دانسته است. در سایر متون عرفانی نیز جلوه های مختلف ... بیشترظلومی و جهولی انسان در متون تفسیری و عرفانی
دوره 48، شماره 196 ، آذر 1384، ، صفحه 1-17
چکیده
مفسران قرآن کریم در تفسیر آیة72 سورة احزاب، در شرح وتوضیح کلمات ظلوم و جهول با وجود اختلافنظرهایی، در این نکته اتفاق دارند که انسان با حمل بار امانت الهی که فوق طاقت او بوده است، در حق خود ستم روا داشته و نسبت به صعوبت و عظمت بار امانت و عاقبت حمل آن نادان بوده است. هر چند ظاهر این تعبیر با توجه به بار معنایی کلمات یاد شده نوعی توبیخ و ... بیشترحجاب عرفانی در معارف بهاء ولد و مثنوی مولوی
دوره 47، شماره 193 ، بهمن 1383، ، صفحه 95-129
چکیده
کتاب معارف تنها اثر باقی مانده از بهاء ولد محمد بن حسین خطیبی بلخی، پدر مولانا است. بهاء ولد و اثرش «معارف» در طول تاریخ مورد بی توجهی ادیبان و دوستداران عرفان و ادبیات بوده است... بیشترزلف و تعابیر عارفانه و عاشقانه آن در شعر فارسی
دوره 47، شماره 192 ، آبان 1383، ، صفحه 150-194
چکیده
زلف از اصطلاحاتی است که در ادبیات و شعر عاشقانه و عارفانه کاربرد بسیار فراوان داشته است. این اصطلاح در منابع عرفان و تصوف فاقد تعابیر جامع و مانع است اما شاعران فارسیگو در اشعار خویش تعابیری لطیف، باریک، دقیق و مفصل از زلف ارائه نمودهاند. زلف چهار تعبیر و معنای عمده دارد: 1- کثرات و تعینات در مراتب هستی 2- ... بیشترعرفان خاقانی
دوره 45، شماره 185 ، بهمن 1381، ، صفحه 7-21
چکیده
نام خاقانی، سخنور بزرگ ادب فارسی، در کنار نام حکیم نظامی، بلافاصله بعد از فحول اربعه ادبیات ایران (فردوسی، مولانا، سعدی و حافظ) در ردیف بزرگترین شاعران سرزمین ما جای دارد... بیشترسیر تصوف و عرفان از ایران به شبه قاره و سهم عارفان تبریزی در آن (شیخ جلال الدین تبریزی)
دوره 43، شماره 177 ، اسفند 1379، ، صفحه 61-102