نویسندگان
1 استادیار دانشگاه ارومیه
2 دانشجوی دوره دکتری دانشگاه ارومیه
چکیده
استفاده از تمثیل به عنوان یک صنعت بلاغی و همچنین یک شیوه استدلالی، روشی اساسی در ادبیات عرفانی ایران است. این رویه که از دیرباز در ادبیات ایران متداول بود در متون عرفانی از اشعار سنایی آغاز شد، در اشعار عطّار تکامل یافت و در اشعار مولوی به نقطه اوج خود رسید. بررسی تمثیلهای عرفانی از دید «ریختشناسی» امکان تحلیل جامع ادبی، اجتماعی و عرفانی آنها را فراهم میکند و فرصتی پدید میآورد که کاربرد صنعت تمثیل در ادبیات عرفانی با روشی کاملاً علمی مورد بررسی قرارگیرد. این بررسی افقهای جدیدی را در تحلیل، تفسیر و معناشناسی متون عرفانی ادبیات فارسی که شاخه اساسی و محوری ادبیات ماست، فراهم میآورد. در این مقاله ضمن بیان و بررسی دیدگاههای علمای بلاغت در باب تمثیل، تلاش می کنیم عناصر سازای آن را از دیدگاه نظریهپردازان ریختشناسی تجزیه و تحلیل کنیم تا از این رهگذر روند تکاملی بیان تمثیلی عرفا با تکیه بر متغیرها و عناصر تمثیل تبیین شود.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Morphology of Mystical Allegories
نویسندگان [English]
- Abdollah Tolouei Azar 1
- Rahim koshesh 1
- Ali Samadi 2
1 Assistant Professor at Urmia University
2 PHD student of Urmia University
چکیده [English]
Using allegory as rhetoric and reasoning method is a main axis in Iranian mystical literature. This procedure starts with Sanaei's poems, ripens in Attar's poems and culminates in Molavi's poems. Studying mystical allegories from morphologic point of view, makes possible their comprehensive literary, social and mystical analysis. This study opens wide horizons in analyzing, interpreting and semantics of Persian literary mystical texts, which are major indicators in Iranian literature.This article tries to present a comprehensive definition of allegory and specify deferent types of it. This definition will help to analyze Persian poems with morphologic method. In this way, evolution process of allegoric speech of Iranian mystics is being studied relying on allegoric elements and variables
کلیدواژهها [English]
- Literature
- Mystic
- Allegory
- Morphology
- Sanaei
- Attar
- Molavi