نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استاد

2 دانشجو

چکیده

< p>در زبان شناسی زیست محیطی، فرض بر این است که ساختارهای زبانی در ایجاد تخریب‌های زیست محیطی نقش بارزی داشته است. بنابراین آنها در جست و جوی ارائه راهکارهایی برای حل بحران محیط زیست هستند. در این راستا گروهی از زبان شناسان از جمله استیبی از نظریات تثبیت شده زبان شناسی برای تحلیل متون استفاده کرده است. وی معتقد است که داستان‌هایی (الگوهای ذهنی)که با آن زندگی می‌کنیم ، در برخورد و رفتار ما با محیط زیست تأثیر گذار است. بنابراین آنها در جست و جوی داستان‌ها یعنی الگوهای ذهنی مفیدی هستند که بتواند ارتباط انسان با طبیعت را اصلاح و بازسازی کند. نگارندگان این مقاله با این فرض که عرفان ارتباط چشم گیری با طبیعت دارد، داستان‌ها(الگوهای شناختی) را در آثار بقلی شیرازی، بهاء ولد و مولوی بررسی کرده‌اند. نتیجۀ این بررسی بیان‌گر این نکته است که در دنیای کنونی که تخریب محیط زیست هر لحظه شدت بیشتری می‌یابد، ترویج داستان‌هایی که زیر بنای فرهنگی و دینی دارند می‌تواند در تغییر زیر ساخت‌های فکری و اندیشه-ای جامعه نسبت به طبیعت تأثیر گذار باشد.
کلید واژگان: عرفان، زبان شناسی، محیط زیست، بهاء ولد، بقلی شیرازی، مولوی

کلید واژگان: عرفان، زبان شناسی، محیط زیست، بهاء ولد، بقلی شیرازی، مولوی

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Language, mysticism and nature1

نویسندگان [English]

  • rahman moshtaghmehr 1
  • aminah feizi 2

1 Professor

2 student

چکیده [English]

< p >Language, mysticism and nature
Abstract:
One of the new theories in field of linguistics is environmental linguistics, that addressing to the relation of thinking, language and the way of human interact with surrounding environment. Environmental linguistics emphasizes that language structures play a significant role in creating environmental degradation. So, mystics are searching for stories, means useful mental models which can correct and reconcile human communication with nature. Because the mystics have a significant relationship with nature, the authors of the article reviewed the works of Boghli Shirazi, Baha Valad and Molavi from this perspective.
The result of this review suggests that in mystic language, linguistic patterns can be developed as a useful model for the community, with the goal of introducing the universe and ontology of mystic, it can be used as a tool for solving environmental problems, in order to prove its effectiveness.

Key words: mysticism, linguistics, environment
a tool for solving environmental problems, in order to prove its effectiveness.

Key words: mysticism, linguistics, environment

کلیدواژه‌ها [English]

  • mysticism
  • linguistics
  • environment
-        استیبی، آرن. (1395). «زبان‎شناسی زیست محیطی»، ترجمه: گروه مترجمان زیر نظر دکتر فردوس گل آقا، تهران: انتشارات: نشر نویسه پارسی، چاپ اول.
-        بهاءولد. (1338). «معارف»0 (2جلد)؛ به اهتمام بدیع الزمان فروزانفر، چاپخانۀ مجلس، از انتشارات اداره کل نگارش وزارت فرهنگ.
-        بقلی شیرازی، شیخ روزبهان. (1382). الف، شرح شطحیات، به تصحیح و مقدمه از هانری کوربن، ترجمه مقدمه از دکتر محمد علی امیر معزی، تهران: انتشارات طهوری.
-        بقلی شیرازی، شیخ روزبهان. (1393). ب، کشف الاسرار مکاشفات الانوار (زندگی‌نامۀ خود نوشت شیخ روزبهان بقلی) ترجمۀ محمد خواجوی، چاپ اول، تهران: انتشارات مولی.
-        بقلی شیرازی، شیخ روزبهان. (1366).ج، عبهرالعاشقین، به اهتمام هانری کربن و محمد معین، چاپ سوم، تهران: انتشارات منوچهری.
-        پورنامداریان، تقی. (1391). رمز و داستان­های رمزی در ادب فارسی، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
-        جوادی آملی. (1386). اسلام و محیط زیست، قم: نشر اسراء.
-        حیدری‌فر، رئوف. (1391). مخاطرات انسانی: تهدیدهای امنیّتی ناشی از تقابل انسان و محیط، پژوهش­های جغرافیای انسانی، شمارۀ 81، صص157-176.
-        رضایی، حدائق،. (1386). زبان سبز در صدای پای آب سهراب سپهری، مجلۀ دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی مشهد، شمارۀ 157،،صص119-140.
-        زرین‌فکر، مژگان؛ صالحی‌نیا، مریم؛ مهدوی، محمدجواد. ( 1392). استعارۀ مفهومی رویش در معارف بهاء ولد: شمارۀ 9، صص137-171.
-        سپهری،سهراب. (1375). هشت کتاب، تهران: طهوری.
-        فتوحی رود معجونی، محمود. (1395). سبک شناسی نظریه­ها، رویکردها، و روش­ها، تهران: انتشارات سخن.
-        مولوی، جلال‌الدین محمد. (1373). «مثنوی معنوی» به تصحیح رینولد نیکلسون، تهران: انتشارات امیرکبیر.
-        مولوی، جلال‌الدین محمد. (1385). فیه مافیه، با تصحیح و حواشی بدیع الزمان فروزانفر، تهران: مؤسسۀ انتشارات نگاه.
-        مولوی، جلال‌الدین محمد. (1386). کلیات شمس تبریزی، به تصحیح بدیع الزمان فروزانفر، تهران: طلایه.
-        میرسعیدی، عاطفه‌السادات. (1395). ردپایی از زبان سبز در اشعار فارسی: یک بررسی زبانی زیست محیطی، تهران: چهارمین کنفرانس بین‌المللی پژوهش­های کاربردی در مطالعات زبان.
-        نصر، سیدحسین،. (1377). دین و بحران زیست محیطی، ترجمۀ محسن مدیر شانه چی، مجله نقد و نظر، شمارۀ 1و2،
-        هاشمی، زهره. (1389). نظریۀ استعاره مفهومی از دیدگاه لیکاف و جانسون، مجلۀ ادب پژوهی،صص119-141.