دوره 77 (1403)
دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
تعداد مقالات: 8
اصولالفصول، دانشنامهای گمنام در تحقیقات عرفانی
دوره 51، شماره 204 ، مرداد 1387، صفحه 1-18
چکیده
به دلیل توجه عمده به ادبیات پیش از قرن هشتم و کم توجهی ناشی از آن به دورههای بعد، به ویژه عصر قاجار و زندیه، آثار این دوران مورد بررسی علمی قرار نگرفته و به درستی شناخته نشده است. بیشک در قرون دوازدهم و سیزدهم نیز آثاری ارزشمند میتوان یافت که از آن جمله است: «اصولالفصول فی حصولالوصول»در موضوع عرفان و تصوف که ویژگیهای ... بیشترسودای سبب سوزی (تأملیدر فلسفهستیزیمولانادر مثنویباتکیهبر نقد برخی اصطلاحات فلسفی)
دوره 51، شماره 204 ، مرداد 1387، صفحه 19-45
چکیده
بحث تقابل و عشق یا فلسفه و عرفان بحث فراگیر و دازدامنی است. کمتر اثری عرفانی می توان پیدا کرد که از پرداختن به این موضوع غفلت ورزد. در میان صاحبان آثار عرفانی، مولانا از جمله بزرگ ترین شاعران و عارفانی است که در موارد زیادی به این موضوع پرداخته و راه شناخت مبتنی بر دل را بر شناخت عقلی برتر دانسته است. در سایر متون عرفانی نیز جلوه های مختلف ... بیشترمقایسه عقاید شبستری و حسینی هروی در گلشن راز و کنز الرموز
دوره 51، شماره 204 ، مرداد 1387، صفحه 47-85
چکیده
از آنجا که حسینی هروی پرسشگر سؤالات مشهور مطرح در گلشن راز، خود عارفی واقف به مسائل و مبانی عرفانی بوده بررسی غرض یا اهداف او از ارسال این سؤالات از سویی و مقایسة میان معتقدات وی با دیدگاههای شبستری از سوی دیگر میتواند راهنمای ما به نکاتی مهم در شناخت همانندیها و تفاوتهای دو نظام عرفانی «محبت محور» و «معرفت مدار» به شرح ... بیشترامانت الهی از دیدگاه عرفای ایرانی و ابن عربی
دوره 51، شماره 204 ، مرداد 1387، صفحه 86-105
چکیده
بنابر آیه ای از قرآن کریم(الاحزاب، 72)، خداوند بر آسمانها و زمین و کوهها امانتی عرضه کرد اما آنها از پذیرفتن آن امتناع کردند و انسان که ظلوم و جهول بود، بار امانت را پذیرفت. تفسیرهای گوناگونی بر این آیة شریفه و اینکه آن امانت چه بود، بیان شده است. اکثر مفسران کلام الهی، آن امانت را استعداد یا صفت ... بیشترتشبیه اندیشی در رمان «روزگار سپری شدهءمردم سالخورده
دوره 51، شماره 204 ، مرداد 1387، صفحه 107-139
چکیده
دولتآبادی یکی از نامآوران عرصةادبیات داستانی است وبیشک رمان «روزگار سپریشدة مردم سالخورده» یکی از شاهکارهای اوست. در این رمان نیز مانند غالب آثار دولتآبادی، خیالپردازی شاعرانة نویسنده، جولانی چشمگیر دارد که از میان عناصر خیالی، تشبیه برجستهتر است. تجربهگرایی و نگاه تازهای که پشتوانة این تشبیهات است، موجب نوآوریهایی ... بیشترمقولههای عرفانی در اشعارحسن زادة آملی
دوره 51، شماره 204 ، مرداد 1387، صفحه 141-169
چکیده
استاد حسن زادة آملی، ادیب، دانشمند و عارف معاصر دارای تألیفات فراوانی در زمینههای علمی، ادبی، کلامی و فلسفی و عرفانی میباشد . یکی از آثار وی دیوان اشعار است که به سبک شاعران گذشته همچون حافظ، مولوی، شیخ محمود شبستری سروده شده است. قسمت عمدة کتاب وی به عرفان عابدانه و عاشقانه و کشف و شهود اختصاص دارد و مبانی آن بر قرآن ، حدیث و دستورات ... بیشترتحول افسانهای عارفان
دوره 51، شماره 204 ، مرداد 1387، صفحه 171-194
چکیده
برای بیشتر بزرگان تصوف، زندگی دوگانهای قائل شدهاند. گاهی فردی گناهکار بر اثر حادثهای دگرگون میشود و به عارفی بزرگ بدل میگردد. گاهی نیز عارفی بزرگ دچار فتنه میشود اما این فتنه و بلا برای بهبود کار او لازم و ضروری است، علت و بنیاد این تحولات عموماً به صورت افسانه است. به گونهای که درک و قبول چنین اخباری دشوار است. با توجه به ... بیشترویژگیهای زبانی متن دانشنامه علائی ابنسینا
دوره 51، شماره 204 ، مرداد 1387، صفحه 195-232