دوره 77 (1403)
دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
تعداد مقالات: 7
قلب ماهیت باده با اکسیر معرفت در ادبیات متعهد و آرمانگرا
دوره 48، شماره 197 ، اسفند 1384، صفحه 1-33
چکیده
در بررسی سیر تطور مفهوم باده در ادبیات فارسی، نخست باید به دورة سبک خراسانی و سبکهای بینابین اشارهکرد. در این دورهها و قبل از پیدایش و گسترش سبک عراقی در پهنة ادب فارسی، باده در مفهوم واقعی و عینی به کار رفته است اما پس از گسترش تصوف و نفوذ آن در ادبیات، باده علاوه بر معنای عینی و عادی، در مفهوم استعاریِ عرفانی نیز استعمال میشود. ... بیشتراصل سنخیت در عرفان و همانندسازی در روانشناسی (با گذری در اندیشههای عطار ومولوی)
دوره 48، شماره 197 ، اسفند 1384، صفحه 35-54
چکیده
اصل سنخیت در عرفان زیر مجموعهای از مبحث پیچیدة «وحدت وجود» است. اساساً یکی از اهداف کلی عرفان و روانشناسی رسیدن فرد به وحدت درونی و موفقیت در ایجاد وحدت با عالم خارج از وجود است. اصل سنخیت در فلسفه و در باب علم حضوری معنا پیدا میکند که برای تحقق امر ادراک باید بین مُدرِک و مُدرَک سنخیت وجود داشته باشد و در عرفان (خصوصاً عرفان ... بیشترامامت در آثار سنایی غزنوی
دوره 48، شماره 197 ، اسفند 1384، صفحه 55-74
چکیده
بحث «امامت» از مهمترین بحثهای فرقههای کلامی به خصوص فرقة شیعة امامیه است. اهمیت فراوان این موضوع و نیز اشارات گستردة سنایی در این زمینه، موجبات تهیة نوشتة حاضر را فراهم کردند. برای این منظور در قسمت اول با استفاده از منابع کلامی به خصوص منابع شیعی به بررسی خیلی مختصر مباحثی مانند ضرورت امام، عصمت امام و ... و در قسمت دوم، که ... بیشترسرچشمههای تکوین و توسعة انواع تمثیل ( اسطوره، رؤیا، فرهنگ عامه)
دوره 48، شماره 197 ، اسفند 1384، صفحه 75-107
چکیده
در این مقاله، پس از اشارهای کوتاه به شکلهای مختلف تمثیل، در باب نخستین و مهمترین سرچشمههای تکوین و توسعة انواع تمثیل سخن گفته شده است. هر تمثیل میتواند منابع شکلگیری گوناگونی داشته باشد. «اسطوره»، «رؤیا» و برخی از موضوعات «فرهنگ عامه» همچون قصهها، ترانههای عامیانه، افسانههای تمثیلی و امثال، ارتباط ... بیشترمقیاسهای شاعرانه و سبک هندی
دوره 48، شماره 197 ، اسفند 1384، صفحه 109-126
چکیده
مقیاسهای شاعرانه، یکی از آرایههای زیبای ادبی است که تاکنون ناشناخته مانده و کمتر کسی به واجست آن پرداخته است. این آرایة ادبی در دستور زبان فارسی هم چندان مورد بررسی قرار نگرفته است. برخی دستورنگاران متوجه آن شده و از آن با عنوانهای وابستههای عددی، روشنگر، صفت شمارشی مرکّب، ممیز، رابطهای کلّی عددی یاد کردهاند. در این مقاله، ... بیشترآزادی و تصوف تحلیلی مختصر از مفهوم آزادی در نزد عارفان مسلمان
دوره 48، شماره 197 ، اسفند 1384، صفحه 127-153
چکیده
آزادی، مفهومی است که هم مورد عنایت اخلاقیون و عارفان بوده و هم اهل سیاست و فیلسوفان سیاسی، به ماهیت و چند و چون آن پرداختهاند. در آثار عارفان مسلمان، تعبیر آزادی و حریت، به معنای اخلاقی- سلوکی آن، به تکرار ذکر شده، و موانع پیدا و پنهان آن معرفی، و راه رهایی از آن بندها نیز تبیین و تعیین گشته است. نویسنده، ابتدا به معرفی و تبیین انواع ... بیشترسیمای گشتاسپ در روایات دینی و ملی ایران
دوره 48، شماره 197 ، اسفند 1384، صفحه 153-181