دوره 77 (1403)
دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
نویسنده = ابراهیم رنجبر
تعداد مقالات: 4
معنی و غایت زندگی در رمان «انجمن نکبتزدهها»
دوره 75، شماره 245 ، شهریور 1401، ، صفحه 199-217
چکیده
زندگی ظاهرا مفهومی روشن دارد و انسان پیوسته در پی درک معنی و غایت حیات خود بودهاست اما تبیین حقیقت آن تا حال میسر نشدهاست. تاریخ رمان نشان دادهاست که این نوع ادبی به معنی و غایت زندگی توجه خاصی دارد. با همین بینش رمان «انجمن نکبتزدهها» (چاپ اول، 1398) را از لحاظ میزان و چگونگی توجه به معنی و غایت زندگی بررسی کردهایم. روش کار ... بیشترتحلیل جلوههای رئالیسم در رمان شراب خام
دوره 70، شماره 236 ، اسفند 1396، ، صفحه 99-116
چکیده
فرق هنر با تاریخ در این است که هنرمند با گزینش و تأویل و گزارش خاصّ خود، بینظمیهای ظاهری واقعیّات را در طرحی معقول، محدود، سنجیده و منظّم عرضه میکند. شراب خام نوشتة اسماعیل فصیح یکی از رمانهای مشهور رئالیستی است که گزیدههایی از مسائل تاریخی دهههای چهل و پنجاه شمسی موضوع آن است. این رمان با مؤلّفههای رئالیسم ... بیشتربررسی فنون رمزپردازی در رمان های «جزیرة سرگردانی» و «ساربان سرگردان»
دوره 67، شماره 229 ، اردیبهشت 1393، ، صفحه 43-67
چکیده
رمان دوجلدی «جزیرة سرگردانی» و «ساربان سرگردان» یک اثر رمزی است. دانشور برای استفاده از زبان غیر مستقیم رمز جهت بیان گفتنیهای گوناگون از فنون متنوعی استفاده کرده است که همگی بدیعاند و در عین حال کشف آنها تابعی از سازمانبندی متن داستان است؛ استفاده از صحنههای خاص، واژههای ناگزیر از تفسیر، وصفهای رمزی، فراوانی ... بیشتررسالت روشنفکر و نزاع سنت و تجدد در رمان نفرین زمین
دوره 65، شماره 226 ، اسفند 1391، ، صفحه 1-23