روایت. و کارکرد آن در داستان کوتاهِ «مجلس تودیع» نوشتۀ غلامحسین ساعدی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

استاد گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات فارسی و زبان های خارجی، دانشگاه تبریز. ایران

10.22034/perlit.2025.63685.3714

چکیده

یکی از راه‌های شناخت ادب روایی تطابق آن با خصوصیات روایت است. یکی از نامدارترین چهره‌های ادب روایی ایران غلامحسین ساعدی است. بیش از نود اثر در ژانرهای متعدد از جمله رمان، داستان کوتاه، نمایشنامه و فیلمنامه از او منتشر شده‌اند. او در سال 1339 مجموعه داستان «شب‌نشینی باشکوه» را منتشر کرد. نام آخرین داستان این مجموعه «مجلس تودیع» است. هدف این نوشته نشان دادن کارکردها و خصویات روایت در این داستان است تا بخشی از کارکرد روایت در ادب داستانی دهۀ سی و بخشی از جایگاه ساعدی در داستان‌نویسی معلوم شود. روش پژوهش تحلیلی ـ توصیفی است. برخی از نتایج پژهش از این قرارند: در این داستان تمام عناصر از جمله راوی در روایت پدیدار می‌شوند. زاویۀ دید این داستان اول شخص و کانونی‌سازی درونی است. این داستان در قالب خاطره ـ سخن‌رانی نوشته شده است. در آن از دو گروه راوی: اصلی و کمکی، استفاده شده است. این داستان بخشی از یک جریان فکری ـ ادبی است که در آن، خصوصا در شعر نیما یوشیج و اخوان ثالث، شب نماد استبداد و خفقان و زمستان نماد نومیدی و بیگانگی اجتماعی است. متن تابع پیام داستان است: شب بسیار دراز است و به این زودی‌ها آفتاب درنخواهد آمد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

Narrative. and its Function in the Short Story “The Farewell Ceremony” by Gholam Hossein Saedi

نویسندگان [English]

  • mohammad mahdipour
  • Ebrahim Ranjbar
Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Persian Literature and Foreign Languages, University of Tabriz, Iran.
چکیده [English]

One of the ways to get familiar with narrative literature is by aligning it with the characteristics of narrative. Gholam Hossein Saedi is one of the most renowned figures in Iranian narrative literature. More than ninety works of his in various genres, including novels, short stories, plays, and screenplays have been published. In 1960, he published a short story collection titled “A Magnificent Soirée”, and the last story of the collection is titled “The Farewell Ceremony.” The aim of this paper is to examine the functions and features of narrative in this story, in order to highlight part of the role of narrative in the literary fiction of the 1950s and Saedi’s position in the field of storytelling. The research method is analytical-descriptive. Some of the findings include the following: all elements, including the narrator, are manifested through the narrative in this story. The point of view is first-person, with internal focalization. The story is written in the form of a memory-speech hybrid. It employs two types of narrators, a primary narrator and a supporting one. This story is part of a broader intellectual-literary movement, in which, especially in the poetry of Nima Yooshij and Akhavan Sales, night symbolizes tyranny and oppression, while winter represents despair and social alienation. The text follows the message of the story: the night is very long, and the sun will not rise anytime soon.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The Farewell Ceremony
  • Saedi
  • narrative
  • point of view

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 17 اردیبهشت 1404
  • تاریخ دریافت: 03 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 17 اردیبهشت 1404
  • تاریخ پذیرش: 17 اردیبهشت 1404