نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولایت ، ایرانشهر، ایران

2 گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه ولایت، ایرانشهر، ایران

چکیده

مقوله‌های نومن و فنومن یا بود و نمود از جمله مبانی مهم در نظام فلسفی ایمانوئل کانت تلقی می‌شوند. وی از ره‌گذر این مسایل، پیامد اندیشه‌های فلسفی خود را درمورد اثبات‌ناپذیری نومن خدواند و شناسایی و معرفت جهان، تبیین کرده است. مولانا در گفتمان ژانر تمثیلی فیل و خانه‌ی تاریک در پی این بوده تا از مجاری مفاهیم ادراک حسی و شناخت‌گرایی تجربی به موازات بهره‌گیری از شکل‌وارگی و شاکله‌سازی تخیل به تفهیم ابعاد پدیداری و ناپدیداری بپردازد. از آن‌جا‌ که بین سرشت قدرت درک بی-واسطه‌ی عرفان و وجه استدلالی عقلانی فلسفه تفاوت و تمایزی وجود ندارد، این مقاله می‌کوشد تا با تکیه به همین استدراک علمی به واکاوی و تحلیل این گفتمان تمثیلی عمل نماید. مساله‌ی اساسی پژوهش این است: آیا مولانا توانسته تا از طریق میانجی‌سازی تخیل و مفاهیم حسی ادراکی و تجربی ادراکی به شناخت‌شناسی شی فی نفسه و پدیدارها دست یابد؟ داده‌های این پژوهش با شیوه‌ی تحلیلی توصیفی به روش مطالعه‌ی کتاب‌خانه‌یی گردآوری شده است. به‌طور کلی یافته‌های این مقاله نشان می‌دهد که مولانا از روی آگاهی و منظومه‌ی فکری عرفان در راستای ابعاد شناخت‌شناسی نومن خداوند و فنومن پدیدارها و اشیا مبادرت ورزیده است. البته به فراوانی تلاش کرده تا موضوع فهم و درک زمان را با ایجاد سیری منطقی و منسجم رعایت کند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Analytical reflection on the allegorical genre of Rumi's elephant and dark house Relying on Kant's theory of noumenon and phenomena

نویسندگان [English]

  • Smaeil Narmashiri 1
  • Ishaq Mirbalouchzaei 2

1 Department of Persian Language and Literature, University of Velayat , Iranshahr, Iran

2 Department of Persian Language and Literature, University of Velayat, Iranshahr, Iran

چکیده [English]

The categories of noumenon(existence) and phenomena(appeared) are considered as important foundations in Immanuel Kant's philosophical system. Through these issues, she has explained the consequence of her philosophical ideas about the unprovability of God noumenon and the recognition and knowledge of the world. Rumi in the discourse of the allegorical genre of the elephant and the dark house seeks to understand the dimensions of appearance and disappearance through the concepts of sensory perception and empirical cognition in parallel with the use of the formation and shaping of the imagination. Since there is no difference between the nature of the power of direct understanding of mysticism and the rational argumentative aspect of philosophy, this article tries to analyze this allegorical discourse based on this scientific understanding.The main question of the research is: was Rumi able to achieve the cognition of the object itself and phenomena through the mediation of imagination and perceptual sensory concepts? The data of this research have been collected by descriptive analytical method using the library study method. In general, the findings of this article show that Rumi, based on the knowledge and intellectual system of mysticism, has acted in line with the epistemological dimensions of the noumenon of God and the phenomena of the objects. Of course, he has tried hard to observe the issue of understanding time by creating a logical and coherent satiety.

کلیدواژه‌ها [English]

  • noumenon .Phenomenon
  • Elephant .Dark House
  • Human Determination
  • Cognitivism
استاک‌ول، پیتر (1393). بوطیقای‌شناختی. ترجمۀ محمدرضا گلشنی. تهران: علمی.
استراتون، پل (1394). آشنایی با کانت. ترجمۀ کاظم فیروزمند. تهران: مرکز.
استیس، والتر ترنس (1384). عرفان و فلسفه. ترجمۀ بهاء‌الدین خرمشاهی. تهران: سروش.
بیانی، شیرین (1384). دمساز دوصد کیش «دربارۀ مولانا جلال‌الدین». تهران: جامی.
دلوز، ژیل (1386). فلسفۀ نقادی کانت (نظریه قوا). ترجمۀ مهدی پارسا. تهران: گام نو.
دورانت، ویلیام جیمز (1386). تاریخ فلسفه. ترجمۀ عباس زریاب خویی. تهران: علمی فرهنگی.
رسولی بیرامی، ناصر (1387). بررسی تطبیقی اندیشه‌های افلاطون و مولوی. تهران: بهجت.
سروش، عبدالکریم (1377). صراط‌های مستقیم. تهران: موسسۀ فرهنگی صراط.
سروش، عبدالکریم (1388). قمار عاشقانه. تهران: موسسۀ فرهنگی صراط.
قیصری، علی (1396). زمان از دیدگاه کانت و چند مقالۀ دیگر. تهران: خوارزمی.
کاپلستون، فردریک (1375). تاریخ فلسفه از ولف تا کانت. ترجمۀ اسماعیل سعادت و منوچهر بزرگمهر. تهران: سروش.
کاپلستون، فردریک (1390). تاریخ فلسفه. ترجمۀ غلامرضا اعوانی. تهران: سروش.
کاکایی، قاسم، محمد بنیانی و مرضیه اعتمادی‌فر (1397). «مقایسه معرفت‌شناسانه وجود و ماهیت در فلسفۀ ملاصدرا با نومن و فنومن در فلسفۀ کانت» نشریه پژوهش‌های معرفت‌شناختی، پاییز و زمستان. شماره 16. صص99-123.
کواین، ویلرد (1386). «دو حکم جزمی تجربه‌گرایی». ترجمۀ منوچهر بدیعی. مجموعه مقالات فلسفۀ تحلیلی. ارغنون. شماره 8/7. صص251-277.
کورنر، اشتفان (1367). فلسفۀ کانت. ترجمۀ عزت الله فولادوند. تهران: خوارزمی.
مجتهدی، کریم (1387). دونس اسکوتوس و کانت به روایت هایدگر. تهران: سروش.
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (1369). مثنوی. محمد استعلامی. دفتر سوم. تهران: زوار.
مولانا جلال‌الدین محمد بلخی (1383). کلیات دیوان شمس. جلد اول. با مقدمه، اعلام و معانی واژگان و شرح و توضیح آیات و تلمیحات. به‌کوشش ابوالفتح حکیمیان. تهران: پژوهش.
نجم‌آبادی، عیسی، ستار طهماسبی و مهدی دهباشی (1399). نگرشی نو به جایگاه شیء فی‌نفسه در کانت و هگل براساس مبانی متافیزیکی فیزیک کوانتوم دیوید بوهم. فصل‌نامۀ پژوهش‌های فلسفی کلامی. سال 22. شماره پیاپی 84. صص51-71.
نقیب‌زاده، عبدالحسین (1399). فلسفۀ کانت (بیداری از خواب دگماتیسم). تهران: آگه.
هارلند، ریچارد (1385). درآمدی تاریخی بر نظریۀ ادبی از افلاتون تا بارت. علی معصومی و دیگران. تهران: چشمه.
هایدگر، مارتین (1387). متافیزیک چیست. ترجمۀ سیاوش جمادی. تهران: ققنوس.
هکر، پیتر  (1385). ماهیت بشر از دیدگاه ویتگنشتاین. ترجمۀ سهراب علوی‌نیا. تهران: هرمس.
همدانی، امید (1387). عرفان و تفکر (از تاملات عرفانی مولوی تا عناصر عرفانی در طریق تفکر هایدگر). تهران: نگاه معاصر.
همیلتون، کریستوفر (1392). فلسفۀ دین (از کتاب فهم فلسفه). ترجمۀ منا موسوی. تهران: علمی فرهنگی.
یاسپرس، کارل (1372). کانت. ترجمۀ میرعبدالحسین نقیب‌زاده. تهران: کتابخانه‌طهوری.
یوستوس، هارتناک (1390). نظریه معرفت در فلسفه کانت. ترجمۀ غلام‌علی حداد عادل. تهران: هرمس.