نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسنده

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیه

10.22034/perlit.2024.54076.3402

چکیده

فصل پاییز و پدیده‌ها و عناصر پاییزی، از موضوعات محوری در شعر کودک به شمار می‌آیند. در این نوشتار، رویکرد شاعران کودک و انگیزه‌های آنان در بهره‌مندی از جاذبه‌های دیداری و قابلیت‌های طبیعی و زیستی فصل پاییز بررسی و تبیین شده؛ هم‌چنین، چگونگی بهره‌مندی شاعران کودک از ظرفیت‌های نمادین و اساطیری پاییز در جهت دستیابی به اهداف شعر کودک، تشریح و تحلیل گردیده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد بعضی از اشعاری که با موضوعیت پاییز در حوزۀ شعر کودک آفریده شده‌اند، در ایجاد پیوند عاطفی و هنری، میان مظاهرِ فصلِ پاییز و مخاطبان کودک موثر بوده؛ هم‌چنین در آشناساختن خوانندگان با محیط پیرامون و دگرگونی‌هایی که به واسطۀ رسیدن فصل پاییز در طبیعت و نیز در حیطۀ زندگی انسانی رخ می‌دهد، نقش ایفا می‌کنند؛ دیگر این‌که اشعار پاییزی کودکان بر اساس نمونه‌های مورد رجوع در این پژوهش، قابل تفکیک به چند گونۀ کلی با عناوینِ «رویکرد تصویری»، «رویکرد کلاسیک»، «رویکرد تصویری- شناختی» و «رویکرد عام» توانند بود و هر یک از این‌گونه‌ها دارای ماهیت و مختصاتی مستقل بوده و برآیند نگرش، سبک و شیوۀ بیانی خاصی هستند که شاعران کودک از آن برخوردارند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Autumnal poetry in childeren ’s poetry

نویسنده [English]

  • Abbas Baghinejad

Azad University, Branch oh Urmia, Urmia.Iran

چکیده [English]

The season of autumn and all of its elements and phenomenon is one of the vital subjects of nursery rhyme. In this article, the child poets approach and their inspiration in observing the visual attractions, natural and biological capabilities of autumn are pointed out; also the way of using the symbols and legends of autumn is discussed and explained. The results of the research show that some of the autumnal themed poetry that were created in the field of children’s poetry, were affective in creating an emotional-artistic connection; also at introducing the reader to the changes that are happening to the outside world with the arrival of the season. Based on the referred samples of the autumnal poems of nursery rhyme, can be broken down in four different approach categories: the classic, the cognitive, the pictorail and the general approach; and each one of these approaches have their own specific and special natures. The result of the ideology is the general and expressive style that the child poets are benefiting from it.

کلیدواژه‌ها [English]

  • autumn
  • autumnal poetry
  • childern
  • nursery rhyme