نوع مقاله : علمی- پژوهشی
نویسندگان
1 دانشجوی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
2 هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس
3 استاد گروه ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
4 دانشیار گروه ادبیات فارسی دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
بعد از پدید آمدن مثنوی مولوی، در هر قرنی بر این اثر بینظیر عرفانی فارسی شرحها نوشته شده است. هماکنون ما با دیدگاه شارحان مختلف روبهروییم که از مقایسۀ آنها مشخص میشود تا به امروز اندیشهها در رویکردهای تأویلی به ابیات مثنوی بسیار متنوع بوده است. با بررسی واژۀ «رستم» در مقام یکی از نمادها و عناصر اسطورهای در هفت شرح برجستۀ فروزانفر، شهیدی، جعفری، استعلامی، زمانی، گولپینارلی و عبقری کوشش شده به این سؤال اصلی پاسخ داده شود که دیدگاه شارحان مثنوی در مواجهه با نمادهای اساطیری آن چگونه بوده است. با اینکه در مثنوی غالباً رستم بهعنوان قهرمان ملّی، نماد انسان کامل است و مولوی وی را در کنار امام علی (ع) و حضرت حمزه آورده، اما نتیجۀ بررسی نشان میدهد شارحان مثنوی به مباحت اسطورهشناختی در برخورد با نمادهای اسطورهای این اثر کمتر توجه داشتهاند و هنگام مواجهه با شخصیت رستم، به پیشینۀ اساطیری آن اشارهای نکرده، بیتهای موردنظر را تحتاللفظی معنی کرده و وجوه اساطیری و عرفانی رستم را تبیین نکردهاند و در کل از نماد رستم بهعنوان قهرمانی حماسی که نماد انسان کامل در اندیشۀ مولوی شده است، غفلت ورزیدهاند.
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
A Criticism on the Viewpoints in Resources on Masnavi Research Regarding the Interpretation of the Mythical Elements in Masnavi-ye Molavi
نویسندگان [English]
- reza aghayarizahed 1
- naser nikoubakht 2
- hoseinali ghobadi 3
- saied bozorgbighdeli 4
1 Ph.D. student of Persian language and literature, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran
2 Tarbiat Modares University
3 Tarbiat Modares University
4 Tarbiat Modares University
چکیده [English]
After the composition of the great work of Molavi called “Masnavi”, different explanations have been proposed for it by different scholars through the pass of time. Currently we can observe the viewpoints of different literary writers and through comparing their views we can understand that: up to now there have been very varied outlooks towards the verses in Masnavi in explanations approaches utilized by the different thought schools. As we investigated about the word “Rostam” known as one of the six symbols of the myths proposed in descriptions of Masnavi, proposed by Forouzanfar, Shahidi, Jaafari, Estelami, Zamani, and Golbinarly we found the response for the question that what was the outlook of those who explained Masnavi encountering myth symbols. Although in Masnavi, Rostam is often known as a complete humane sample because he is believed to be a national hero and Malavi has put him next to Imam Ali (PBUH) and Hamzeh, prophet’s uncle, the results of studies show that the explaining scholars have noticed the role of myth symbols only partially and they have not mentioned anything about the mythology history of Rostam. They have translated the verses related to Rostam colloquially and did not considered the myth and mystic characteristics of him. On the whole they have ignored to refer Rostam as an epic hero which the symbol of a complete human in the thoughts of Molavi.
کلیدواژهها [English]
- Masnavi-e-Maanavi
- Molavi
- Symbol
- Myth
- Rostam
- Descriptions of Masnavi
- ابراهیمی، میرجلال (1379) شرح تحلیلی اعلام مثنوی، تهران: اسلامی.
- استعلامی، محمد (1384) مثنوی مولانا جلالالدین محمد بلخی، مقدمه، تصحیح، تعلیقات، 7جلدی، تهران: سخن.
- الیاده، میرچا (1362) چشماندازهایاسطوره، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: توس.
- بلخی، مقاتل بن سلیمان (1423ق) تفسیر مقاتل بن سلیمان، بیروت: دار احیاء التراث العربی
- جعفری، محمدتقی (1362) تفسیر و نقد و تحلیل مثنوی جلالالدین محمد بلخی، 15 جلدی، تهران: اسلامی
- تاجدینی، علی (1394) فرهنگ نمادها و نشانهها در اندیشة مولانا، تهران: سروش.
- حاجیاسماعیلی، محمدرضا، پیمانی، مریم (1394) «بررسی مفهوم اساطیر الاولین در قرآن»، مجله پژوهش دینی، ش30: 75 ـ 94
- خدابخش و سعدزاده (1395) «نمود عرفانی شخصیتها و عناصر اسطورهای در غزلیات شمس» پژوهشهاینقدادبیوسبکشناسی، ش3 (پیاپی25): 11 ـ32
- دروزه، محمد عزت (1383ش) التسیر الحدیث، قاهره: دار احیاء الکتب العربیه.
- زرقانی، مهدی (1385) «سنایی و سنت غزل عرفانی»، شوریدهای در غزنه (اندیشهها و آثار حکیم سنایی) مجموعه مقالات، به کوشش علیاصغر محمدخانی و محمود فتوحی، تهران: سخن صص 119 ـ 145
- زرینکوب، عبدالحسین (1362) ارزش میراث صوفیه، تهران: امیرکبیر.
- زمانی، کریم (1391) شرح مثنوی معنوی، 7 جلدی، تهران: اطلاعات.
- ستاری، جلال (1384) جهان اسطورهشناسی،اسطوره در جهان عرب و اسلام، تهران: مرکز.
- سنایی، ابوالمجد مجدودبن آدم (1388) دیوان، به سعی و اهتمام محمدتقی مدرس رضوی، تهران: سنایی
- سنایی، ابوالمجد مجدودبن آدم (1387) حدیقهالحقیقه و شریعهالطریقه، با مقدمه و تصحیح محمد روشن، تهران: نگاه.
- سیف، عبدالرضا (1380). «تجلی اسطوره در مثنوی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دوره 46 ـ 47، ش 159 و 158: 591ـ 604
- سیف، عبدالرضا (1384) «بازتاب شاهنامه فردوسی در مثنوی معنوی»، مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی تهران، س 56، ش2: 39 ـ 58
- شهیدی، محمدجعفر (1386) شرح مثنوی شریف، 8جلدی (از جلد اول جزو چهارم به بعد عنوان کتاب شرح مثنوی، شارح محمدجعفر شهیدی است)، تهران: علمی و فرهنگی.
- طباطبایی، جواد (1367) درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشه سیاسی در ایران، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی.
- عبقری، ناهید (1393) شرح مثنوی معنوی، با نگاهی تطبیقی به مبانی عرفان نظری، مشهد: بانگ نی.
- عطار نیشابوری، شیخ فریدالدین (1387) الهینامه، مقدمه، تصحیح و تعلیقات، محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
- فخر اسلام، بتول، عربیانی، اشرف (1389) «ژرف شناختی شخصیت رستم»، مجلۀ تخصصی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه مشهد، ش 28: 191 ـ 215
- قبادی، حسینعلی (1386) آیین آینه: (سیر تحول نمادپردازی در فرهنگ ایرانی و ادبیات فارسی)، با همکاری محمد بیرانوندی، تهران: دانشگاه تربیت مدرس
- قبادی، حسینعلی، عباسی، حجت (1388) آیینههای کیهانواکاوی و بازنمایی شبکههای نمادپردازی در غزلیات شمس، تهران: ریرا
- گولپینارلی، عبدالباقی (1389) مثنوی، ترجمه و شرح مثنوی شریف، 3جلدی، ترجمه توفیق سبحانی، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
- مباشری، محبوبه (1387) «جولانگرد میدان عشق، جستاری در باب بازتاب عناصر حماسی در شعر سنایی»، مجله پژوهشهای ادبی، ش 22، صص 121ـ 154
- میرباقری فرد، علیاصغر، محمدی، معصومه (1396) مثنوی معنوی، گزیده و شرح دفتر اول مثنوی، تهران: سخن.
- نیکلسون، رینولد الین (1378) شرح مثنوی معنوی مولوی، با پیشگفتار سیدجلالالدین آشتیانی، ترجمه و تعلیق حسن لاهوتی، تهران: علمی فرهنگی.