نویسنده
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه
چکیده
«بیژن نجدی» نویسندهای بدعتگذار است که با انتشار سه مجموعه داستان کوتاه، سبکی انحصاری و متفاوت را به ظهور رسانده است. او در روایتِِ داستان از نثری ویژه و شاعرانه بهره برده که دارای تازگی و وجه نامتعارف است. نجدی میان بیان شعری و عناصر داستانی به گونهای خاص، تلفیق به وجود آورده که ضمن داشتن مشخصه های روایی، واجد ظرفیتهای شعری نیز هست. این امر، نقشی تعیینکننده در تکوین کلیت کار «نجدی» ایفا کرده و عناصر داستانهای او را ساختار و نظامی ویژه بخشیده است. نجدی نویسندهای نوجو و تجربهگراست که به «داستان نو» و بهرهگیری از شگردهای جدید و نیز زبان نامتعارف در روایت تمایل بسیار دارد. در این مقاله، رفتارِ هنجارگریز و ساختارشکنانهی نجدی با زبان و تأثیر این زبان بر تکوینِ چند عنصر داستانی در کار او تأمل شده است. در این راستا عناصری چون «توصیف»، «صحنه»، «درونمایه»، «مضمون»، «نقل» و «زمینه» در چند داستانِ نجدی بررسی و تحلیل گردیده و نقش شگردهای شعری و تمهیدات زبانی چون «برجستهسازی»، «آشناییزدایی» و بازیهای زبانی در شکلگیری این عناصر بیان شده است.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Bijan Najdi” and Innovation in Language of Story
نویسنده [English]
- Abbas Baghinejad
Assistant Professor of Persian Language and Literature, Islamic Azad University, Urmia Branch, Urmia, Iran
چکیده [English]
Bijan Najdi is an innovative writer who has introduced a unique and different literary style through publishing his three short story collections. In narrating his story Najdi has employed a certain poetic prose which is quite new and unusual. Through blending the poetic narration and elements of story together, Najdi has presented a style which includes both the narrative characteristics and poetic potentialities. This blending has played an important role in developing Najdi’s general works giving a certain structure and cohesion to the elements of his stories.
Najdi is an innovative and experimentalist writer who is very much interested in new-story trying to make use of new techniques and an unusual language in narration. The present paper has explored Najdi’s norm-deviation behaviour and his deconstructional approach towards language trying to reveal the effect of this language on developing a few of the elements of his stories. To this end, the paper has studied elements such as “description”, “scene”, “theme”, “approach”, “narration” and “context”. The role of poetic devices and linguistic tricks such as “linguistic foregrounding”, “defamiliarisation” and other linguistic devises in shaping the story elements have all been investigated too.
کلیدواژهها [English]
- Najdi
- Short story
- Poetic Language
- Story Elements
- Norm-Deviation