نویسندگان
1 استادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زابل
2 دانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه زابل
چکیده
ارتباط غیرکلامی یکی از راههای ایجاد ارتباط در بین ما انسانها است. در این نوع ارتباط، عنصر کلام دخالتی در انتقال پیام ندارد. ارتباط غیرکلامی گاه آنچنان مؤثر میباشد که حتی نسبت به ارتباط کلامی از اهمیت بیشتری برخوردار میشود. کاربرد این شیوه از انتقال پیام، در جهت انتقال ارزشهای اخلاقی و تربیتی، از دیرباز در بین ادیبان ما شناخته شده بوده است. سعدی از جملۀ ادبایی است که در کتاب گلستان خود به کاربرد این شیوه عنایت ویژهای داشته است. در این مقاله که با هدف شناخت هر چه بهتر پیوند ارتباطات غیر کلامی و مقولۀ تعلیم و تربیت در گلستان سعدی، و به روش تحلیلی- توصیفی به رشته تحریر درآمده، تلاش گردیده است تا انواع ارتباطات غیرکلامی در گلستان سعدی مشخص شود. لذا ارتباطات غیرکلامی در این کتاب در هفت مبحث: زبان بدن و رفتار، چهره (گریه، خنده، نگاه، عصبانیت، زیبایی)، صداها، نمادها و نشانهها، طعمها، عطر و بو، و پیامهای نوشتاری طبقهبندی و تحلیل گردید. نتیجۀ این تحقیق نشان از کاربرد آگاهانۀ این روش در جهت انتقال پیامهای اخلاقی و تربیتی در گلستان سعدی دارد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Non-verbal Communication in Sa'di’s Golestan
نویسندگان [English]
- Ali Reza Mahmoudi 1
- Gholam Reza Abdi 2
1 Assistant Professor of Persian Language and Literature Department, University of Zabol
2 MA Student of Persian Language and Literature, University of Zabol
چکیده [English]
Non-verbal communication is a way to establish communication among us. In this type of communication, the verbal element is not involved in the transmission of the message. Non-verbal communication is so effective which sometimes becomes even more important than verbal communication. Our belletrists have long been familiar with how to apply this method of transmitting messages in order to transfer moral and educational values Sa'di is one such belletrist who has paid special attention to this method in his book Golestan. This descriptive-analytical article which aims to better understand the link between non-verbal communication and education in Sa'di’s Golestan, tries to identify types of non-verbal communication in Golestan. Therefore, non-verbal communication is classified into seven categories: body language and behavior, appearance (cry, laugh, look, anger, and beauty), sounds, symbols and signs, flavors, perfumes and odors and were analyzed accordingly. The result of this research shows that this method is used consciously in Sa'di’s Golestan to transmit ethical and educational messages.
کلیدواژهها [English]
- Non-Verbal Communication
- Didactic literature
- Sa'di's Golestan