نویسندگان
1 دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه قم
2 دانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه قم
چکیده
در قرن بیستم همزمان با تحول در خوانش آثار ادبی، در قرن بیستم همزمان با تحول در خوانش آثار، نظریههای روانشناختی، با هدف بازنمایی چگونگی تکوین شخصیتهای داستان ارائه شد؛ که از رهگذر همین فرایند؛ یکی از این نظریهها، نظریهی کهنالگوی «سفر قهرمان درون» است که کارول پیرسون و هیوکی کیمار با تلفیق آرای یونگ با نظریههای اسطورهشناختی، در این جهت، ارائه دادند. بر مبنای این نظریه سفر قهرمان برای رسیدن به فردیت ضمن عبور از سه مرحله با دوازده کهنالگو روبهرو میگردد؛ که پشت سرنهادن هر یک از این کهنالگوها نقش بارزی در تعالی و کمال او دارند داستان «گنبد فیروزه» ازجمله داستانهای هفتپیکر نظامی گنجهای است که با داشتن قابلیت مطالعاتی بر اساس نقد کهنالگوی «سفر قهرمان درون»، قابلبررسی است. در این داستان، طبق نقد کهنالگویی مطرحشدهی پیرسون و کی مار، قهرمان داستان «ماهان»، پس از گذر از دنیای عادی، به سرزمین ناشناختهای تشرف مییابد و رهاورد آن شخصیت دگرگونهای است که در خضر نبی تجلی مییابد. ازاینروی در این مقاله کوشش میشود، ضمن تطبیق مراحل گذر قهرمان از مراحل مختلف «کهنالگوی سفر قهرمان پیرسون و کیمار» در داستان «ماهان کوشیار»، میزان این انطباق و همچنین نقشهایی که هر یک از شخصیتها در این داستان ایفا میکنند بر اساس این نقد، بررسی گردد.
کلیدواژهها
عنوان مقاله [English]
Analysis of the Hero's Imaginary Journey in Sky (turquoise dome) Based on the Theory of Pearson & Kimmar’s "the Inner Hero's Journey
نویسندگان [English]
- Mohammad Fouladi 1
- Maryam Rahmani 2
1 Associate Professor of Persian Language and Literature, University of Qom
2 PhD Candidate of Persian Language and Literature, University of Qom
چکیده [English]
"Journey heroism" is phase that each character spending throughout his/her live. This metamorphosis and changing is as result of changes in their personality and life situation that in mystical insight it is called the final stage of spirituality and in psychological ideas is named individuality which the hero by passing of mental process achieves to final stage of spirituality.
In the twentieth century Simultaneous with the evolution in reading of literary works, psychological theories with purpose of representation of how the characters of stories were developed that cause the process one of this theories is classic theory of “the inner Hero's Journey" which Carol Pearson and Hioki Kimmar present it by combining the votes of Jung with mythological theories. According this idea hero's Journey to achievement to individuality also while he is passing three phase facing with twelve ancient pattern that passing every one of them is important role in achievement to his perfection.
The story of "Gonbad e firuzeh" (turquoise dome) is one of seven story The Seven Beauties(Haft Peykar) of Nizami Ganjavi that can be studying according with criticism of ancient pattern of the inner Hero's Journey. In this story, according with criticism of ancient pattern presented by Pearson and Hioki Kimmar; hero Mahan after passing the ordinary world lands to unknown world that result of this is metamorphic character that is manifested in Khidr. So in this article, we try to the matching process through the various stages hero related to pattern presented by Pearson and Hioki Kimmar; at same time reviewing this phase in Mahan Kooshya story, and level of adaptation as well as roles of each Character every story based on criticism of ancient pattern of the inner Hero's Journey.
کلیدواژهها [English]
- Imaginary Journey
- Gonbad e Firuzeh (Turquoise Dome)
- the Inner Hero's Journey
- Mahan
- Pearson and Kimmar