پیرامون بیتی از حکیم گنجه (کاوشی در مفهوم «خداوندان خداوند» در منظومه فکری نظامی)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

2 دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدة علوم انسانی، دانشگاه سمنان، سمنان، ایران.

چکیده

تعبیر «خداوندان خداوند» در سرآغاز منظومه‌ خسرو و شیرین نظامی ذیل عنوان «در توحید باری»، نه به لحاظ لفظی و نه معنوی با موازین اصل توحید در کلام اسلامی سازگار نیست. مسأله کانونی این مقاله آن است که با شرح و تفسیر این ابیات، بتواند ضمن تبارشناسی افکار نظامی، برای فهم دقیق ژرفای اندیشه‌های این حکیم سخنور، الگویی معرفت‌شناسانه و هستی شناختی ارائه نماید. این الگوی پیشنهادی عبارت است از: «جهان‌بینی هرمسی». این جستار درصدد تأویل عبارتِ «خداوندان خداوند» در کلام نظامی بر اساس نظام معرفتی هرمسی و تعمیم آن به کلّ سامانه الهیاتی حکیم گنجوی می‌باشد. بدین منظور ابتدا با کاوش در تاریخچه و محتوای متون هرمسی، طرحی کلی از سامانه یزدان شناختی آن به دست داده، آنگاه ردّ پای آن آموزه‌ها را در متون ایرانی و سپس اسلامی جستجو کرده‌ایم. در مرحله بعدی نفوذ آن تعالیم را از طریق صابئیان حران، و آثار سهروردی در فضای فکری دوره مقارن نظامی بر رسیده، با شواهد درون‌متنی و برون‌متنی کوشیده‌ایم تأثّر وی را از اندیشه‌های هرمسی، به‌ویژه الهیات دوگانه‌انگار آن، نشان دهیم که قائل به وجود یک خدای متعال و یک خدای خالق است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

About a verse by sage of Ganja (An Exploration of the Concept of " The Lord of Lords " in the Nizami's Thought System)

نویسندگان [English]

  • Hasan Akbaribairagh 1
  • Mostafa Tayebi 2
1 Associate Professor, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Semnan University Semnan, Iran.
2 Ph.D Condition, Department of Persian Language and Literature, Faculty of Humanities, Semnan University Semnan,, Iran.
چکیده [English]

The interpretation of "The Lord of Lords" at the beginning of a romance by Nizami Ganjavi (1141 – 1209): “Khosrow and Shirin”, under the title "About Monotheism" is neither verbal nor spiritually compatible with the principles of monotheism in Islamic theology. The central issue of this article is that by explaining and interpreting these verses, it can provide an epistemological and ontological model for an accurate understanding of the depth of the thoughts of this sage. This proposed model is: "Hermetic worldview". This article seeks to interpret the phrase "The Lord of Lords" in Nizami's theology based on the Hermetic epistemological system and to generalize it to the entire theological system of Nizami. For this purpose, first, by exploring the history and content of Hermetic texts, we have provided a general outline of its theological system, and then we have searched for the traces of those teachings in Iranian and then Islamic texts. In the next stage, we have studied the influence of those teachings through the Sabians of Harran, and Suhrawardi's works in the intellectual atmosphere of the contemporary Nizami period, and with intra-textual and extra-textual evidences, we have tried to show influence of Hermetic ideas on him, especially Hermetic dualistic theology, which believes in the existence of a supreme God and a creator God.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Nizami Ganjavi
  • Hermetic theology
  • Sabaeans of Harran
  • Suhrawardi
  • The Lord of Lords
آرمسترانگ، کرن. (1383). خداشناسی از ابراهیم تاکنون، ترجمه محسن سپهر، تهران: نشر مرکز.
ابراهیمی دینانی، غلامحسین. (1376). ماجرای فکر فلسفی در جهان اسلام، جلد اول، تهران: طرح نو.
ابن ندیم، ابوالفرج محمد. (1366). الفهرست، ترجمه و تحقیق محمدرضا تجدد، تهران: امیرکبیر.
اخوان­الصفا. (1928). رسائل اخوان­الصفا وخلان الوفاء، دوره چهارجلدی، تحقیق خیرالدین الزَّرکَلی، المطبعه العربیه، قاهره
اشعری. (1950). مقالات الاسلامیین، قاهره: مکتبه النهضه المصریه
افلاطون. (1376). دورۀ کامل آثار افلاطون، ترجمه محمدحسن لطفی، تهران: خوارزمی.
الیاده، میرچا. (1373). آیین گنوسی و مانوی، ترجمه ابوالقاسم اسماعیل‌پور، تهران: فکر روز.
الیاده، میرچا. (1394). تاریخ اندیشه‌های دینی 2 (از گوتمه بودا تا پیروزی مسیحیت)، ترجمه بهزاد سالکی، تهران: پارسه.
الیاده، میرچا. (1395). تاریخ اندیشه‌های دینی 3 (ازمحمد تا عصر اصلاحات)، ترجمه بهزاد سالکی، تهران: پارسه.
امیرمعزی، محمد بن عبدالملک. (1385). کلیات دیوان امیرمعزی نیشابوری، به تصحیح محمدرضا قنبری، تهران:  انتشارات زوار، تهران
بلادل. (1393). کوین فان، هرمس عربی (از حکیم کافرکیش تا پیامبر دانش)، ترجمه محمد میرزایی، تهران:  نگاه معاصر،
بیرلین،ج.ف. (1386). اسطوره­های موازی، ترجمه عباس مخبر، تهران:  نشر مرکز.
بیرونی، ابوریحان. (1380). الآثار الباقیه عن القرون الخالیه، تحقیق پرویز اذکایی، تهران: میراث مکتوب.
ثروت، منصور. (1370). گنجینه حکمت در آثار نظامی، تهران: امیرکبیر.
الجابری، محمدعابد. (1387). ما و میراث فلسفی­مان، ترجمه محمد آل مهدی، تهران:  ثالث.
الجابری، محمدعابد. (1389). نقد عقل عربی، ترجمه محمد آل مهدی، تهران:  نسل آفتاب.
الجابری، محمدعابد. (1394). بازخوانی تاریخ فلسفه در شرق اسلامی، ترجمه اسماعیل باغستانی، تهران: هرمس.
جامی، عبدالرحمن. (1378). هفت‌اورنگ، یوسف و زلیخا (ج 2)، ویراسته جابلقا داد علیشاه، تهران: میراث مکتوب.
جصّاص، احمد بن علی الرازی. (1347). احکام القرآن، قاهره: مطبعه البهیه المصریه.
دائره­المعارف قرآن. (1392). سر ویراستار: جین دامن، مک اولیف، تهران: حکمت.
دولتشاه سمرقندی. (1382). تذکره الشعراء، ویراسته ادواردگرانویل براون، تهران:  اساطیر.
رودکی سمرقندی. (1376). دیوان رودکی سمرقندی، براساس نسخه سعید نفیسی، ی.براگینسکی، تهران:  انتشارات نگاه،
زرین­کوب، عبدالحسین. (1372). پیر گنجه در جستجوی ناکجاآباد، تهران:  امیرکبیر.
زرین­کوب، عبدالحسین. (1373). ارزش میراث صوفیه، تهران:  امیرکبیر.
زرین­کوب، عبدالحسین. (1369). دنباله جستجو در تصوف ایران، تهران:  امیرکبیر.
سهروردی، شهاب الدین. (2535). مجموعه مصنفات شیخ اشراق، به کوشش هنری کربن، تهران: انجمن فلسفه ایران.
شایگان، داریوش، هانری کربن. (1373). آفاق تفکر معنوی در اسلام ایرانی، ترجمه باقر پرهام، تهران: نشر فرزان روز.
شایگان، داریوش، هانری کربن . (1375). ادیان و مکتب­های فلسفی هند (جلد اول)، تهران: امیرکبیر.
شبلی نعمانی. (1395). شعر العجم، ترجمه سید محمدتقی فخر داعی گیلانی، تهران: دنیای کتاب.
صفا، ذبیح الله. (1371). تاریخ ادبیات در ایران و در قلمرو زبان پارسی (از میانه قرن پنجم تا آغاز قرن هفتم هجری)، تهران: انتشارات فردوسی.
عطار نیشابوری، فریدالدین محمد. (1388). الهی­نامه، به کوشش محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
عطار نیشابوری، فریدالدین محمد. (1388). مصیبت­نامه، به کوشش محمدرضا شفیعی کدکنی، تهران: سخن.
عنصری بلخی، حسن بن احمد. (1363). دیوان استاد عنصری بلخی، به کوشش محمد دبیر سیاقی، تهران: انتشارات کتابخانۀ سنایی.
فرک، تیموتی و پیتر گندی. (1399). هرمتیکا، حکمت مفقوده فرعونان (گزیده­هایی از متون هرمسی)، ترجمه فریدالدین راد مهر، تهران: نشر مرکز.
فشاهی، محمدرضا. (1387). ارسطوی بغداد (از عقل یونانی به وحی قرآنی)، تهران: کاروان.
کاپلستون. (1362). تاریخ فلسفه (یونان و روم)، ترجمه سید جلال­الدین مجتبوی، تهران: علمی، فرهنگی و سروش.
کربن، فردریک. (1393). هانری، اسلام ایرانی (جلد 2)، ترجمه انشاءالله رحمتی، تهران: سوفیا.
کلباسی اشتری، حسین. (1386). هرمس و سنّت هرمسی، تهران: نشر علم.
مسعودی، علی بن حسین. (1349). التبیه و الاشراف، ترجمه‌ابوالقاسم پاینده، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
مسعودی، علی بن حسین . (بی‌تا). مروج الذهب والمعادن الجوهر، محقق یوسف البقاعی، بیروت: دار الاحیاء التراث العربی.
میبدی، ابوالفضل رشیدالدین. (1371). تفسیر کشف‌الاسرار و عدة الابرار، به کوشش علی­اصغر حکمت، تهران: امیرکبیر.
مینارد، لویس. (1998). هرمس (المثلث العظمه) او النبی الادریس، (ترجمه کامله للکتب الهرمسیه مع دراسه عن اصل هذه الکتب)، ترجمه عبدالهادی عباس، دمشق: دارالحصاد.
نتون، ایان ریچارد. (1375). خدای متعال، ترجمه سیده لیلا اصغری، تهران: حکمت.
نصر، سیدحسین. (1383). سنّت عقلانی اسلامی در ایران، ترجمه سعید دهقانی، تهران: قصیده­سرا.
نظامی گنجه‌ای. (1388). اقبالنامه، به کوشش سعید حمیدیان، بر اساس نسخه وحید دستگردی، تهران: نشر قطره.
نظامی گنجه‌ای. (1395). خسرو و شیرین، به کوشش سعید حمیدیان، بر اساس نسخه وحید دستگردی، تهران: نشر قطره.
نظامی گنجه‌ای. (1398). مخزن‌الاسرار، به کوشش سعید حمیدیان، بر اساس نسخه وحید دستگردی، تهران:نشر قطره.
هرودوت. (۱۳۴۳) تواریخ، ترجمه غلامعلی وحید مازندرانی، تهران: فرهنگستان ادب و هنر ایران.
Blois, F. de. (2009). Islam in its Arabian context. In The Qurʾān in Context (Vol. 6). Texts and Studies on the Qurʾān.
Festugière, A.-J. M. (1945-1954). Corpus Hermeticum (Vols. I-IV). Paris: Les Belles Lettres.
Homer. (2006). The Iliad of Homer. The Project Gutenberg EBook of The Iliad of Homer by Homer. Retrieved from http://www.gutenberg.org/ebooks/6130
Jones, L. (Ed.). (2005). Encyclopedia of religion (2nd ed.). Macmillan Reference USA.
Kingsley, P. (1993). Poimandres: The etymology of the name and the origins of the Hermetica. Journal of the Warburg and Courtauld Institutes, 56, 1-24.
Scott, A. (Ed.). (1993). Hermetica (English translation and notes). Shambhala.