نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 استاد دانشگاه تبریز، ایران

2 عضو هیات علمی دانشگاه تبریز

3 دانشگاه تبریز

10.22034/perlit.2024.61715.3667

چکیده

چکیده

رسالة فی حقیقة‌العشق(مونس‌العشّاق) سهروردی(587 – 549 ه.ق.) ضمن اشاره به جلوه‌های عرفانی عشق و حالات آن در دو داستان خلقت آدم و یوسف پیامبر به دلیل اشتمال بر رمز و راز و تفسیرپذیری، امکان تحلیل و خوانش را با محور رمزگان پنج‌گانة رولان بارت که یک مدل تحلیلیِ روشمند و خلاقانه روایات و داستان‌هاست، فراهم می‌آورد. بارت هر متنی را زایا، پویا و دارای تکثّر معنایی می‌داند و معتقد است که از رهگذر زایایی و سیّال بودن متن، متون از یکدیگر متمایز می‌‌گردند. سهروردی ضمن بیان راز آفرینش حُسن و عشق و حُزن به شیوة نوافلاطونی و بهره‌گیری از اندیشة مغانی و لطایف قرآنی به جایگاه آن‌ها در جهان‌شناسی و معرفت شناسی اشراقی می‌پردازد. و عرفایی چون غزالی و بقلی‌شیرازی حُسن و عشق و حُزن را از ارکان اصلی سیر و سلوک دانسته، عشق را حاصل تجلّی حُسن و حُزن را حاصل خوف می‌دانند. این مقاله به روش تحلیلی ـ توصیفی به بررسی صداهای پنهان رسالة فی حقیقة‌العشق سهروردی می‌پردازد و ابعادی از رمزگان را بر خواننده آشکار می‌سازد. رسالة مذکور با توجه به گستردگی رمز و نماد، از نوع متون نوشتنی(باز) است و خواننده در آن منفعل نیست؛ بلکه با به کارگیری خلاقیت خود هر چه در صدد تثبیت معناست، روش ابداعی خود را به کار می‌گیرد. پیشنهاد بارت برای این نوع خوانش، ابداع روشی است که متن از آن ‌طریق فراپاشیده و افشانده می‌شود و خواننده به عنوان تولید کنندة متن حضور دارد.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Review and analysis of Suhrawardi's Fi Haqiqah al-Ashq based on Roland Barthes' Five Codes

نویسندگان [English]

  • mir jalil akrami 1
  • Ahmad farshbafian 2
  • saber masoumi 3

1 Professor, University of Tabriz., Iran

2 The Faculty of Persian Language and Literature, University of Tabriz.

3 Tabriz university

چکیده [English]

The treatise *Fi Haqiqat el-eshq* (Munesol oshshaq) by Sohrawardi (549-587 AH), while referring to the mystical manifestations of love and its states in the two stories of the creation of Adam and the Prophet Yusuf, provides the possibility of analysis and interpretation through the lens of Roland Barthes' five codes. Barthes' model is a systematic and creative approach to analyzing narratives and stories. Barthes views every text dynamic, and possessing semantic multiplicity, believing that the fertility and fluidity of the text distinguish one text from another. Sohrawardi, while discussing the mystery of the creation of beauty, love, and sorrow in a Neoplatonic manner and utilizing Zoroastrian thought and subtle Quranic points, delves into their place in Illuminationist cosmology and epistemology. Mystics such as Ghazzali and Baqli Shirazi consider beauty, love, and sorrow as fundamental elements of spiritual journeying, with love being the result of the manifestation of beauty and sorrow resulting from fear. This article, using an analytical-descriptive method, examines the hidden voices in Sohrawardi's * Fi Haqiqat el-eshq * and reveals aspects of the codes to the reader. Given the wide range of symbols the mentioned treatise is of the type of open texts, where the reader is not passive; rather, by employing their creativity, they utilize their own inventive method in an attempt to stabilize meaning. Barthes' suggestion for this type of reading is the invention of a method through which the text is deconstructed and disseminated, and the reader is present as the producer of the text.

کلیدواژه‌ها [English]

  • "
  • semiotics"
  • sohrwardi"
  • Fi Haqiqat el-eshq"
  • code"
  • , "
  • Roland Barthes"