نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

2 دانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

3 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، خرم آباد، ایران

چکیده

معنای زندگی مفهومی مربوط به دوران معاصر است. انسان سنتی در سایة معنایی می‌زیست که برآمده از دین و اسطوره بود، و انسان مدرن معنا را در علم و عقل و پیشرفت جست‌و‌جو می‌کرد، اما انسان معاصر – مشخصاً از جنگ جهانی دوم به بعد – با رد فرا روایت‌های پیشین در برهوت بی‌معنایی سرگردان است. بحرانِ معنا، دل‌مشغولی اصلی روزگار کنونی است. مسألة اصلی این پژوهش، چگونگی درمان پیشنهادی دردِ بی‌معنایی با رجوع به اندیشه‌های مولوی(604-672 ه.ق) و اکهارت تُله (1948- م) است. یدین منظور آراء آنان در این باب به روش توصیفی-تحلیلی مقایسه شده است. نتایج تحقیق نشان می‌دهد مولوی، عامل اصلی گم‌گشتگی و بی‌معنایی انسان را خودی می‌داند و عشق را فراگیرترین درمان برای بیماری‌های وجودی معرفی می‌کند. عشقی که با پدیدار کردن شور زندگی و شیرینی هستی و هم‌چنین غنیمت شمردن وقت و ایجاد نگاهی نو در جانِ عاشق، بی‌معنایی را از میان برمی‌دارد. تُله، ذهن شرطی شده، تفکر قالبی، اسارت در مفهوم زمان و هویّت غیر اصیل را عوامل اصلی ایجاد بحرانِ معنا در روزگار معاصر می‌داند و برای حلّ این بحران، زیستن در لحظۀ حال را توصیه می‌کند. خدا در مرکز توجه مولوی است؛ اما برای تله، انسان اصل است. نفسِ مورد نظر مولانا با ذهنِ مورد نظر اکهارت شباهت دارد. عشقِ مولوی، آسمانی و معطوف به حضرت حق، و عشقِ تله، معطوف به هستی و تمامی موجودات است. هر دو عشق را موجب یگانگی با هستی می‌دانند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Comparison and analysis of Molavi's and Eckhart Tole's solutions for the crisis of meaning

نویسندگان [English]

  • Mohammadreza Hasanijalilian 1
  • morteza shokri 2
  • ali noori 3

1 Department of Persian language and literature, Faculty of Literature and Human Sciences, University of Lorestan, Khorramabad, Iran

2 PhD student of Persian language and literature, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

3 , Department of Persian Language and Literature, Faculty of Literature and Humanities, Lorestan University, Khorramabad, Iran.

چکیده [English]

Comparison and analysis of Mowlânâ's and Eckhart Tolle's Solutions about the Crisis of Meaning
 
The meaning of life is a concept related to the contemporary era. Traditional man lived in the shadow of a meaning that arose from religion and myth, and modern man sought meaning in science, reason and progress, but contemporary man - especially from the Second World War onwards – rejected the previous metanarratives is wandering in emptiness of meaninglessness. The crisis of meaning is the main preoccupation of the present time. The main issue of this research is how to treat senseless pain by referring to the ideas of Mowlânâ (672-604) and Eckhart Tolle (1948- ). In this regard, their opinions have been compared in a descriptive-analytical way. The results of the research show that Mowlânâ considers ego the main cause of human confusion and meaninglessness and introduces love as the most comprehensive treatment for existential diseases. The love that removes the meaninglessness by showing the passion of life and the sweetness of being, as well as seizing time and creating a new perspective in the lover's life. Tolle considers the conditioned mind, stereotyped thinking, captivity in the concept of time and inauthentic identity to be the main causes of the crisis of meaning in contemporary times, and to solve this crisis, he recommends living in the present moment. God is in the center of Mowlânâ's attention; But for Tolle, man is the original. Rumi's intended soul is similar to Tolle's intended mind. Mowlânâ's love is heavenly and directed to the God, and Tolle's love is directed to existence and all creatures.

کلیدواژه‌ها [English]

  • crisis of meaning
  • Molavi
  • Eckhart Tole
آزاده، محمد (1390). فلسفه و معنای زندگی. چاپ اول، تهران: نشر نگاه معاصر.
احمدی، بابک (1394). مدرنیته و اندیشۀ انتقادی. چاپ یازدهم، تهران: نشر مرکز.
اکبری، حسین (1391). واقعیت و حقیقت. چاپ سوم، تهران: انتشارات نیماژ.
اکبرزاده، فریبا (1393). «بررسی و تحلیل تطبیقی مرگ و رابطه آن با معنای زندگی از دیدگاه مولوی و هایدگر». نشریۀ الهیات تطبیقی، سال پنجم. شماره 11. 1-20.
ایگلتون، تری (1398). معنای زندگی. ترجمل عباس مخبر، چاپ پنجم. تهران: نشر بان.
بومر، لوفان (1385). تاریخ اندیشه در اروپا. ترجمۀ حسین بشیریه، چاپ سوم. تهران: انتشارات باز.
پاپکین، ریچارد (1375). متافیزیک و فلسفه معاصر. ترجمۀ سید جلال‎الدین مجتبوی. چاپ دهم، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.
پاک‎نیا، محبوبه (1388). سیطره جنس. چاپ سوم، تهران: نشر نی.
تامسون، گرت (1394). معنای زندگی. ترجمۀ غزاله حجتی، چاپ اول، تهران: نگاه معاصر.
تله، اکهارت (1386). لذت حضور یا اقتدار اکنون. ترجمۀ دل‎آرا قهرمان، چاپ اول، تهران: انتشارات سخن.
تله، اکهارت (1390). ملکی دیگر، ملکوتی دیگر. ترجمۀ سیامک عاقلی، چاپ اول، تهران: نشر نامک.
تله، اکهارت (1398). گفتوگو با اکهارت تله. ترجمۀ وحید مهدیخانی، چاپ دوم، تهران: نشر ترنگ.
تله، اکهارت (1399). جهانی نو. ترجمۀ هنگامه آذری، چاپ نهم، تهران: کلک آزادگان.
دباغ، سروش (1400). «زندگی در اینجا و اکنون به روایت سهراب سپهری و اکهارت تله». سایت اینترنتی زیتون به آدرس: www.zeton.com
-دوباتن، آلن (1398). معنای زندگی. ترجمۀ هما قناد، چاپ پنجم، تهران. نشر میلکان.
زرین‎کوب، عبدالحسین (1383). سرّ نی. چاپ دهم، تهران: انتشارات علمی.
زین‎الدینی، احسان (1396). «بررسی لحظۀ حال و چگونگی بازتاب آن در دیوان حافظ و آثار اکهارت تله». پایان‎نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رفسنجان.
سپهری، سهراب (1381). هشت کتاب. چاپ یازدهم، تهران: انتشارات بهزاد.
سروش، عبدالکریم (1381). قمار عاشقانه. چاپ سوم، تهران: صراط.
شیمل، آن ماری (1369). «مولانا و استعاره عشق». ترجمۀ حسن لاهوتی، نشریه کیهان اندیشه، شماره 3. صص63-94.
قبادی، حسینعلی (1387). «پیام‎های جهانی مولوی برای انسان امروز». نشریه مطالعات عرفانی، شماره 8. صص 37-59.
-کسایی‎زاده، مهدیه (1392). «معنای زندگی از دیدگاه ابن‎عربی». دوفصلنامه ادبیات عرفانی، شماره 8. صص 152-169.
کمبر، ریچارد (1393). فلسفه کامو. ترجمۀ خشایار دیهیمی، چاپ سوم، تهران: طرح نو.
-کمپانی زارع (1396). مولانا و مدرسه عشق. چاپ دوم، تهران: نگاه معاصر.
کمپانی زارع (1399). مولانا و معنای زندگی. چاپ سوم، تهران: نگاه معاصر.
کیانی، محمدحسین (1389). «تأملی معناشناسانه بر پلورالیسم معنوی با نظر به آرای کریشنا مورتی». نشریه متافیزیک، شماره 24. صص 57-68.
لیوتار، ژان فرانسوا (1380). وضعیت پستمدرن. ترجمۀ حسنعلی نوذری، چاپ اول، تهران: گام نو.
متز، تدئوس (1388). آثار جدیدی دربارۀ معنای زندگی. ترجمۀ محسن جوادی، چاپ دوم، قم: پزوهشگاه علوم وفرهنگ اسلامی.
مصفا، محمدجعفر (1386). با پیر بلخ. چاپ دوازدهم. تهران: نشر پریشان.
ملکیان، مصطفی (1389). درسگفتار معنای زندگی. ایرادشده در دانشگاه تربیت مدرس.
مولانا، جلال‎الدین (1383). مثنوی معنوی. تصحیح نیکلسون. چاپ هفدهم، تهران: انتشارات دوستان.
مولانا، جلال‎الدین (1385). کلیات شمس تبریزی. تصحیح بدیع‎الزمان فروزانفر، چاپ ششم، تهران: انتشارات شهرزاد.
مولانا، جلال‎الدین (1387). فیه ما فیه. تصحیح بدیع‎الزمان فروزانفر، چاپ دهم، تهران: انتشارات میلاد.
مهدوی، ناصر (1399). مولانا و حکایت رنج انسان. چاپ اول، تهران: انتشارات دوستان.
نراقی، آرش (1388). آینۀ جان. چاپ اول، تهران: نگاه معاصر.
نیچه، فردریش (1387). دانش طربناک. ترجمۀ داریوش آشوری، چاپ هشتم، تهران: انتشارات آگه.
هایدگر، مارتین (1389). هستی و زمان. ترجمۀ عبدالکریم رشیدیان، چاپ ششم، تهران: انتشارات سخن.