.افراد مورد مطالعه 329 دختر و 168 پسر از رشتههای علوم پایه و علوم انسانی مراکز تربیت معلماند که با روشهای نمونهگیری تصادفی طبقهای و تصادفی خوشهای انتخاب شدهاند.جمعآوری اطلاعات از طریق دو پرسشنامه اطلاعات فردی و تحصیلی و فرم کوتاه عزت نفس کوپر اسمیت که شامل 35 سئوال است صورت گرفت. نتایج به دست آمده،نشان میدهد که بین عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مراکز تربیت معلم رابطه معناداری وجود دارد.بدین معنا که حداقل با 99 درصد اطمینان میتوان قضاوت کرد که بین نمره عزت نفس و نمره پیشرفت تحصیلی دانشجویان مراکز تربیت معلم یک رابطه واقعی و معتبر وجود دارد.هرچه نمره عزت نفس دانشجویان بالاتر است انتظار میرود که پیشرفت تحصیلی آنان نیز بیشتر باشد. میان عزت نفس دانشجویان دختر و پسر مراکز تربیت معلم تفاوت معناداری مشاهده نشد؛در حالی که بین پیشرفت تحصیلی دانشجویان دختر و پسر مراکز تربیت معلم تفاوت،معنیدار است...
. (1381). بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی مراکز تربیت معلم. زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 45(شماره 183 - 184), 101-126.
MLA
. "بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی مراکز تربیت معلم", زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 45, شماره 183 - 184, 1381, 101-126.
HARVARD
. (1381). 'بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی مراکز تربیت معلم', زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 45(شماره 183 - 184), pp. 101-126.
CHICAGO
, "بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی مراکز تربیت معلم," زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 45 شماره 183 - 184 (1381): 101-126,
VANCOUVER
. بررسی رابطه عزت نفس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان علوم پایه و علوم انسانی مراکز تربیت معلم. زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز), 1381; 45(شماره 183 - 184): 101-126.