نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
چکیده
کلیدواژهها
موضوعات
عنوان مقاله [English]
نویسنده [English]
One of the most important issues in human life today and consequently one of the most important features of postmodernism is uncertainty. The influence of this principle in the field of literature and the influence of the novel on it has made modern and postmodern novels more attractive for the reader and the reader more involved in reading the novel. The novel "Dilmzad" by Mohammad Roodgar is one of the selected novels of the Holy Defense in which various factors have been used to create doubt and uncertainty and the construction of its main theme is uncertainty. In the present article, different manifestations of uncertainty in the novel "Dilmzad" have been studied by descriptive-analytical method and through this, the author's preparations to create uncertainty and place the reader on the border of belief and disbelief have been analyzed. Findings of the research indicate that in this novel, uncertainty is expressed in the linguistic levels, narrative, characterization, perspective and time and place of the story, and among these, in the linguistic level of the novel has a special prominence. The author has also added to the skepticism and uncertainty of the story by narrating reality and mixing fantasy and reality with disregard for the cause-and-effect relationship in the story.
کلیدواژهها [English]
ایدل، له اون، (1367)، قصّة روانشاختی نو، ترجمة ناهید سرمد، تهران: شباویز.
براهنی، رضا، (1368)، قصّهنویسی، تهران: نیلوفر.
بینیاز، فتحالله، (1383)، ادبیّات قصری در تار و پود تنهایی، تهران: قصیدهسرا.
بینیاز، فتحالله ، (1392)، درآمدی بر داستاننویسی و روایتشناسی؛ با اشارهای موجز به آسیبشناسی رمان و داستان کوتاه در ایران، تهران: افراز.
چایلدز، پِتِر، (1382)، مدرنیسم، ترجمة رضا رضایی، تهران: ماهی.
حسن، ایهاب، (1390)، «به سوی مفهوم پسامدرنیسم»، مجموعه مقالات ادبیّات پسامدرن (گزارش، نگرش، نقّادی)، ترجمة پیام یزدانجو، تهران: مرکز، صص 93 ـ 115.
رودگر، محمّد، (1396)، دیلمزاد، تهران: شهرستان ادب.
شفیعنیا، مریم و شوهانی، علیرضا و جهانی، محمّدتقی، (1397)، «پایان قطعیتها؛ بوطیقای عدم قطعیت در رمان پست مدرن هستی»، فصلنامة پژوهشهای ادبی، سال 15، شمارة 61، صص 75 ـ 106.
شمیسا، سیروس، (1383)، نقد ادبی، تهران: فردوس.
فتوحی، محمود، (1390)، سبکشناسی؛ نظریهها، رویکردها و روشها، تهران: سخن.
فورستر، ادوارد مورگان، (1384)، جنبههای رمان، ترجمة ابراهیم یونسی، تهران: نگاه.
گودرزی، محمّدرضا، (1390)، «چندصدایی یا تکصدایی در ادبیّاتِ داستانی ایرانیان در سالهای پس از انقلاب اسلامی»، مجموعه مقالات گفتگومندی در ادبیّات و هنر، زیر نظر منیژه کنگرانی و بهمن نامور مطلق، تهران: سخن.صص 59 -72.
مک کافری، لری، (1387)، ادبیّات پسامدرن: ادبیّات داستانی پسامدرن، تدوین و ترجمة پیام یزدانجو، تهران: مرکز.
مک هیل، برایان، (1392)، داستان پسامدرنیستی، ترجمة علی معصومی، تهران: ققنوس.
لاج، دیوید، (1386)، «رمان پستمدرنیستی»، مجموعه مقالات نظریههای رمان، ترجمة حسین پاینده، تهران: نیلوفر، صص 143 ـ 200.
یعقوبی جنبهسرایی، پارسا و منتشلو، معصومه، (1396)، «سهم علائم ویرایشی در داستانپردازی پسامدرن فارسی»، ادب پژوهی، شماره 22، صص 155- 171.