نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 دانشجوی دانشگاه آزاد اراک

2 دانشیار زبان و ادبیات فارسی و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اراک

3 عضو هیئت علمی و استادیار دانشگاه آزاد اراک

چکیده

در میان داستانهای هدایت «سه قطره خون»از جایگاه ویژه و خاصی برخوردار است. به عقیده بسیاری از منتقدان ادبی سبک داستان پردازی هدایت در این داستان، نمونه تمام عیار سبک داستان نویسی خاص اوست.این داستان با درونمایه رازآلود و سمبلیک خود و ساختار پاره پاره و نامنسجم و روایت های گسیخته از وقایع نامرتبط، به خوبی نمایانگر نگرش خاص نویسنده به جهان پیرامون و همچنین جهان بینی ذهنی اوست. درواقع هدایت در این داستان با استفاده از عناصر سوررئالیستی و مدرنیستی، پیرنگی نامتعارف و بدیع خلق کرده است که به وسیله ی آن نگرش ابهام آلود و شک گرایانه ی خود به رویدادهای جهان هستی را به تصویر می کشد.همین عوامل سبب شده اند که معنای مرکزی متن ذر لایه ی مشهود و بیرونی تا حدی غامض و پیچیده شود.به همین دلیل نگارنده در این مقاله سعی نموده تا از طریق مطالعه ی دقیق داستان و با تکیه بر نظریات ،کتاب ها و مقالات متعددی که در این باره وجود داشته عناصر پیرنگ ساز داستان را بر مبنای نظریات مدرنیست ها و سوررئالیست ها کشف و تفسیر نماید تا از این طریق بتواند جنبه های پنهان و مغفول معنای متن، در لایه های درونی را کشف وبه خواننده نشان دهد. بر پایه همین نگرش، نگارنده در نهایت به این نتیجه رسیده است که اساس این پیرنگ نو و بدیع و نامتعارف بر پایه شک و ابهام و تکرار و تداعی نهاده شده است .

کلیدواژه‌ها

عنوان مقاله [English]

Research of plot of Three Drops of Blood in modernissm view and surrealism

نویسندگان [English]

  • sharokh hekmat 2
  • mohammad reza ghari 3

2 master of university of azad arak

چکیده [English]

Three Drops of Blood" is one of the short stories of SadiqHedayat that has a surrealist and symbolic structure and it somewhat included the author's coordinates. the perception of the central concept of this story is somewhat difficult, it has always been accompanied by different interpretations and criticisms.According to many critics the style of this story is the full-fledged style of a particular storytelling of Hedayat.Hedayat uses an unusual and specific plot to make mysterious and symbolic story that challenges the reader's understanding of the meaning of the text and makes it hard to understand the meaning of it, and sometimes to doubt it.In other words, what has made the story style different from other realist stories is the use of a complex and unusual plot that has concealed the meaning of the text in several layers so that the reader cannot easily understand the central meaning of the story.In fact, by using a plot that is more based on association, repetition, and displacement and ambiguity Hedayat has made an irregular structure and anecdotal narrative about unrelated events in the story that has left out the critics' hands in different ways from its meaning forever.In this paper, the author attempts to use the method of study and analysis to elucidate the specific style of Hedayat's plot in this modern short story and to analyze the intellectual coordinates that is involved in the plot of the story in order to show the relationship between this type of plot with story

کلیدواژه‌ها [English]

  • Short story
  • Surrealism
  • Modernism
  • Three Drops of Blood
  • Plot
-         آل احمد، م (1377)، سوررئالیسم، انگاره زیباشناسی هنری، تهران، چاپ اول.
-         ابرمز، می‌یرهوارد، (1384)، فرهنگ توصیفی اصطلاحات انگلیسی-فارسی، ترجمه سعید سبزیان مزدآبادی، تهران، رهنما.
-         احمدی، بابک (1377)، معمای مدرنیته، تهران، نشر مرکز.
-         اخلاقی، اکبر (1382)، تحلیل ساخت مثنوی معنوی، پایان‌نامه دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان.
-         باربیه، موریس (1383)، مدرنیتۀ سیاسی، ترجمه عبدالوهاب احمدی، تران آگه
-         براهنی، رضا، (1393)، قصه‌نویسی، انتشارات نگاه، تهران.
-         پاینده، حسین، (1390)، «عجز از بیان، قرائتی روانکاوانه از داستان «سه قطره خون»، ادب فارسی، دوره 1، 7 و 8، پاییز و زمستان 1390، صفحه 67-88
-         پاینده، حسین، (1393)، داستان کوتاه در ایران (داستان‌های پسامدرن)، نیلوفر، تهران.
-         پرهام، سیروس، (1362)، رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیات، تهران، انتشارات آگاه، چاپ هفتم.
-         تسلیمی، علی (1383) گزاره‌هایی در ادبیات معاصر (داستان)، تهران، انتشارات اختران.
-         تسلیمی، علی (1388) «تحلیل سه قطره خون با رویکردِ جامعه‌شناسی ساختگرا»، ادب‌پژوهی، بهار و تابستان شماره 7 و 8، صص180-188
-         ثروت، منصور (1385)، آشنایی با مکتب‌های ادبی، انتشارات سخن.
-         چایلدز، پیتر،1393، مدرنیسم، نشر ماهی، تهران.
-         ریمون کنان، شلومیت (1387) روایت داستانی بوطیقای معاصر، ترجمه ابوالفضل حری، تهران نشر نیلوفر.
-         شمیسا، سیروس، )1390(، مکتب‌های ادبی، انتشارات قطره، تهران.
-         صنعتی، محمد، )1390(، مجلۀ ادبی هیچستان، هیجدهم دی‌ماه، صفحه اول
-         فورستر، ادوارد مورگان، (1391)، جنبه‌های رمان، ترجمه ابراهیم یونسی، انتشارات نگاه، تهران
-         قاسمی، قدرت، محمود رضایی دشت ارژنه، (1389)، «تحلیلِ فرمالیستیِ پیرنگ در داستان‌های کوتاه معاصرِ فارسی»، ادب‌پژوهی، پاییز، شماره 13 صص61- 83
-         کادن، جی ‌‌ای (1380)، فرهنگ ادبیات و نقد، ترجمه کاظم فیروزمند، نشر شادگان، تهران.
-         کالر، جاناتان (1385)، نظریه ادبی، ترجمه فرزانه طاهری، تهران نشر مرکز.
-         کوشش شبستری، رحیم، )1394(، پرنیان سخن، نشر پالیز سخن، شیراز
-         میرصادقی، جمال (1377)، عناصر داستان، تهران، انتشارات سخن.
-         هاجری، حسین، (1381)، «نمود مدرنیسم در رمان فارسی»، نشریه دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی (تبریز) زمستان 1381، ش5. ص143-167
-         هانیول، آرتور، )1393(، مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، ترجمه حسین پاینده، انتشارات نیلوفر، تهران
-         هدایت، صادق (1341)، سه قطره خون، انتشارات امیرکبیر، تهران.
EichenbaumBorris (1965) Methodin The Theory of the Formal Lemon and Rise