- آدورنو، تئودور، ماکس هورکهایمر، (1389). دیالیکتیک روشنگری، مترجمان: مراد فرهادپور، امیر مهرگان، تهران: گام نو.
- آدورنو، تئودور و دیگران، (1385). جامعهشناسی انتقادی، مترجم: حسن چاوشیان، تهران: اختران.
- آقاگلزاده، فردوس و مریم غیاثیان، (1386). «رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی». نشریة زبان و زبانشناسی، دورة سوم، شمارة پنجم، 39-54.
- ابراهیمی مینق، جعفر، محمد امیری، مهدی عامری، (1386). «مکتب فرانکفورت و نظریة انتقادی (آراء و نظریهها)». پژوهشنامة علوم اجتماعی، سال اول، شمارة چهارم، 65-86.
- احمدی، بابک، (1376). خاطرات ظلمت (دربارة سه اندیشگر مکتب فرانکفورت)، تهران: مرکز.
- استریناتی، دومینیک، (1387). مقدمهای بر نظریة فرهنگ، مترجم: ثریا پاکنظر، تهران: گام نو.
- اسلامی، شهرام و کاظم امیری، (1374). «نظریة زیباییشناسی تئودور آدورنو». مجلة بوطیقای نو، زیر نظر منصور کوشان، جلد اول، 1-21.
- ایگلتون، تری، (1368). نظریة ادبی، مترجم: عباس مخبر، تهران: مرکز.
- بنحبیب، شیلا، (1375). «مدرنیته و تناقضهای نظریة انتقادی». مترجم: حسن چاوشیان، مجلة ارغنون، شمارة 11و12، 351-378.
- بووی، آندرو، (1386). زیباییشناسی و ذهنیت از کانت تا نیچه، مترجم: فریبرز مجیدی، تهران: فرهنگستان هنر.
- پنیکوک، الستر، (1378). «گفتمانهای قیاسناپذیر». مترجم: سید علی اصغر سلطانی، فصلنامة علوم سیاسی، شمارة 4، 118-157.
- پورعظیمی، سعید، (1396). من بامدادم سرانجام (یادنامة احمد شاملو)، تهران: هرمس.
- پییر، گاستالا، (1336). زیباییشناسی تحلیلی، مترجم: علینقی وزیری، تهران: دانشگاه تهران.
- درپر، مریم، (1391). «سبکشناسی انتقادی رویکردی نوین در بررسی سبک بر اساس تحلیل گفتمان انتقادی». فصلنامة علمیـپژوهشی نقد ادبی، سال پنجم، شمارة 17، 59-70.
- درپر، مریم، (1393). «لایههای مورد بررسی در سبکشناسی انتقادی داستان کوتاه و رمان». دو ماهنامة جستارهای زبانی، دورة 5، شمارة 5 (پیاپی 12)، 65-94.
- روحانی، مسعود، (1390). «بررسی کارکردهای تکرار در شعر معاصر (با تکیه بر شعر سپهری، شاملو و فروغ)». مجلة بوستان ادب، سال سوم، شمارة دوم، پیاپی 8، 145-168.
- سجودی، فرزان، (1380). «جایگاه هنر در فلسفه آدورنو». نشریة بیدار،شمارة 9، 20-27.
- سلاجقه، پروین، (1384). امیرزادة کاشیها، تهران: مروارید.
- سلدون، رامان، پیتر ویدوسون، (1380). راهنمای نظریة ادبی معاصر، مترجم: عباس مخبر، تهران: طرح نو.
- شاملو، احمد، (1381). مجموعة آثار، دفتر یکم: شعرها، تهران: نگاه.
- شعیری، حمیدرضا، (1391). «تحلیل نشانهـمعناشناختی خلسه در گفتمان ادبی». فصلنامة پژوهشهای ادبی، سال نهم، شمارة 36و37، 129-146.
- کاتانو، جیمزو، (1384). «سبکشناسی». مترجم: فرزین قبادی، نامة فرهنگستان، سال هفتم، شمارة 4، پیاپی 28، 112-121.
- لوونتال، ل. 1386. رویکردی انتقادی در جامعهشناسی ادبیات، مترجم: شادرو، م. تهران: نی.
- مارکوزه، هربرت، (1362). انسان تکساحتی، مترجم: محسن مؤیدی، تهران: امیرکبیر.
- محبتی، مهدی، (1380). بدیع نو، تهران: سخن.
- مورابی، نولان، (1387). «تغییر مسیر زیباییشناسی آدورنو، سدههای میانی و آیندة گذشته»، مترجم: شهابالدین امیرخانی، مجلة زیباشناخت، سال نهم، شمارة 19، 85-108.
- نوابخش، مهرداد، (1385). «بررسی نظریة زیباشناختی و صنعت فرهنگ در اندیشة آدورنو». فصلنامة علمی و پژوهشی علوم اجتماعی، سال دوم، شماره هشتم، 88-103.
- نوذری، حسینعلی، (1382). نظریة انتقادی مکتب فرانکفورت در علوم انسانی و اجتماعی، تهران: آگاه.
- هابرماس، یورگن، (1375). «درهمتنیدگی اسطوره و روشنگری: ماکس هورکهایمر و تئودور آدورنو». مترجم: علی رضویان، ارغنون، شماره 11و12، 291-316.
- یاراحمدیان، سید مهدی، (1393). «مروری بر نظریة فرهنگ مکتب فرانکفورت». فصلنامة علمی-تخصصی فرهنگ پژوهش، ویژة علوم اجتماعی، شماره 17، 49-72.
- Cutting, J. )2002(. Pragmatics and Discourse, London: Routiedge.
- Fowler, R. Hodg & Kress & Trew. )1979(. Language and Control, London: Routledge and Kegan Paul.
-
Nørgaard, N. Busse& Montoro. )2010(.
Key Terms in Stylistics, London and NewYork: Continuum.