جای‌گزینی تخیل تاریخی با تخیل جغرافیایی به‌مثابة وجه ممیز دوره‌های عجایب‌نامه‌نویسی فارسی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانش آموخته مقطع دکتری رشته زبان و ادبیات فارسی دانشگاه الزهرا

10.22034/perlit.2025.64069.3731

چکیده

در این نوشتار، نشان داده خواهد شد که چگونه عنصر «مکان»، که در قالب توجه به جغرافیا در متون عجایب‌نامه‌ای دوره اول برجسته شده است، نمایندة فکر زمینی و غیرتخیلی و خردگرایی است که در دوره‌های بعد جای خود را به «زمان» در قالب «تاریخ» می‌دهد و از عقلانیت و عینی‌بودن خارج می‌شود و به تخیل گره می‌خورد. به‌نظر می‌رسد عجایب‌نامه‌نویسی در دورة اول، پایگاهی برای نوعی «مقاومت» دربرابر جریان رسمیِ علم بوده است. با استناد به روش تبارشناختی فوکو، در پژوهش حاضر کوشش شده است نقاط گسست در خیال‌پردازی عجایب‌نامه‌نویسان معرفی شوند. در دورة نخست عجایب‌نویسی، «جغرافیا» محمل خیال‌پردازی و حلقة اتصال با واقعیت است. در دورة دوم، تمسک به «روایت‌پردازی» جای جغرافیا را می‌گیرد. دورة سوم، که خیال‌ورزی با تمسک به رویدادهای «تاریخی» صورت گرفته است، شاهد پروبال‌گرفتن موجودات افسانه‌ای و رشد چشمگیر آنها هستیم. حتی شخصیت‌های تاریخی نیز از خیال‌پردازی مؤلفان عجایب‌نامه‌ها برکنار نمانده‌اند. براین‌اساس، سه دورة متمایز عجایب‌نامه‌نویسی معرفی شده‌اند.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

History-Based Imagination Replacing Geography-Based Imagination: A Hallmark of Persian Adja'ib-al Maxlooqat Writing Periods

نویسنده [English]

  • Zahra Saberi Tabrizi
Alzahra University
چکیده [English]

It seems that early Adjayib al-makhlooghat writing served as a platform for a kind of "resistance" against the mainstream scientific discourse. Employing Foucault's genealogical method, this study aims to identify the points of rupture in the imagination of Adjayib al-makhlooghat writers. In the first period, "geography" served as the vehicle of imagination and the connecting link to reality. In the second period, recourse to "narrative" replaces geography. The third period, in which imagination is based on "historical" events, we witness the proliferation of mythical creatures and their significant growth. Even historical figures have not been spared from the imagination of Adjayib al-makhlooghat authors. Based on this, three distinct periods of Adjayib al-makhlooghat writing are identified.
It seems that early Adjayib al-makhlooghat writing served as a platform for a kind of "resistance" against the mainstream scientific discourse. Employing Foucault's genealogical method, this study aims to identify the points of rupture in the imagination of Adjayib al-makhlooghat writers. In the first period, "geography" served as the vehicle of imagination and the connecting link to reality. In the second period, recourse to "narrative" replaces geography. The third period, in which imagination is based on "historical" events, we witness the proliferation of mythical creatures and their significant growth. Even historical figures have not been spared from the imagination of Adjayib al-makhlooghat authors. Based on this, three distinct periods of Adjayib al-makhlooghat writing are identified.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Adja'ib al-maxlooqat
  • History-Based Imagination
  • Geography-Based Imagination
  • Periodization
  • Genealogy. Imaginary creatures

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 28 مهر 1403
  • تاریخ بازنگری: 02 خرداد 1404
  • تاریخ پذیرش: 19 تیر 1404