بررسی نشانه- معناشناختی گاو در سه ساحت اسطوره‌ای، فرهنگی و اجتماعی در سه اثر داستانی کلاسیک و معاصر (کلیله و دمنه، اسرار گنج درّۀ جنی و عزاداران بیل)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 زبان و ادبیات فارسی، ادبیات و علوم انسانی، رازی، کرمانشاه، ایران.

2 دانشجوی دکترای رشتۀ زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه رازی

10.22034/perlit.2025.67679.3806

چکیده

زبان ماده خام یکطرفه‌ نیست؛ بلکه در مفهومی دیالوگی و اجتماعی معنا می‌شود. آثار ادبی نیز وجه مکالمه‌ای و سرشتی بینامتنی با آثار پیش و پس از خود دارند. هیچ اثر ادبی‌ای نیست که صرفاً نوشتۀ یک ذهن اصیل باشد؛ بلکه هر اثر ادبی در فرایند نوشته شدن، خودآگاه یا ناخودآگاه از آبشخور نوشته‌ها و متون ادبی پیشین، نوشیده و آنگاه روی به تجلی و ظهور نهاده است. این جستار به بررسی توصیفی – تحلیلی منطق مکالمه و سرشت بینامتنی دو اثر معاصر عزاداران بیل (داستان گاو)، اسرار گنج درّۀ جنی با متن ادبی کلاسیک کلیله و دمنه می‌پردازد. پژوهش حاضر درپی آن است تا دریابد چگونه دو اثر هم‌عصر مدرن، با زاویه دید‌های متفاوت، در بستر همان متنی قرار می‌گیرند که یک اثر ادبی کلاسیک قرار گرفته است. گفتنی است کلید واژۀ مهم بینامتنی در این بررسی، «گاو» و مفهوم کشته شدن اوست. پس از بررسی دریافتیم که بنا به هم‌کُنشی‌هایی که متون گذشته در متون آینده دارند، اسطورۀ گاو و قربانی شدن آن چه در متن کلاسیک «کلیله و دمنه» و چه در دو اثر معاصر «عزاداران بیل» و «اسرار گنح درّۀ جنی» برای بیان مفاهیم اجتماعی، فرهنگی و مناسبات قدرت و پایگاه‌های مختلف اجتماعی به کار رفته است. معنی مشترک در هر سه اثر، مرگ گاو، از دست رفتن چیزی با ارزش، هم‌ارز هویّت و پایگاه اجتماعی است. تأویل‌پذیری سه اثر و جهت‌گیری سیاسی- اجتماعی از دیگر موارد اشتراک هر سه اثر است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات


عنوان مقاله [English]

A semiotic study of the cow in three mythological, cultural, and social dimensions in three classical and contemporary works of fiction (Kalila and Demna, Asrar-e Ganj Darreh Jeni, and Azadaran-e Bayal)

نویسندگان [English]

  • amarabbas azizifar 1
  • Arezu Soleimani Kal Tappeh 2
1 Persian Language and Literature, Literature and Humanities, Razi, Kermanshah, Iran.
2 Ph.D student at Razi University
چکیده [English]

This article deals with a descriptive-analytical study of the conversational logic and intertextual nature of two contemporary works, "Azadaran Bil" (The Story of the Cow) and "Asrar-e Ganj Darreh Jeni" (The Secrets of the Treasure of the Valley of the Genie) with the classical literary text "Kalila and Demna". The present study seeks to understand how two contemporary modern works, with different perspectives, are placed in the same context as a classical literary work. It is worth noting that the key intertextual term in this study is "cow" and the concept of its killing. After examining, we found that, based on the interactions that past texts have in future texts, the myth of the cow and its sacrifice has been used both in the classic text "Kalila and Demna" and in the two contemporary works "The Mourners of the Bayal" and "The Secrets of the treasure of the Valley of the Genie" to express social, cultural concepts and power relations and various social bases. The common meaning in all three works is the death of the cow, the loss of something valuable, equivalent to identity and social base. The interpretability of the three works and the socio-political orientation are other common features of all three works.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Dialogic principle
  • cow
  • Kalila and Demna
  • Bayal's mourners (Azadran-e Bayal)
  • The Secrets of the treasure of the Valley of the Genie (Asrar-e Ganj Darreh Jeni)

مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده
انتشار آنلاین از تاریخ 19 تیر 1404
  • تاریخ دریافت: 13 خرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 19 تیر 1404
  • تاریخ پذیرش: 19 تیر 1404