نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

2 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه گیلان، رشت، ایران.

3 دانشجوی دکتری، گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رشت، رشت، ایران.

چکیده

شاخه‌ای از مطالعات معلولیت، بیش از آنکه ناظر به وجه زیستی بدن، بیماری و معلولیت باشد، با نحوۀ بازنمایی معلولیت، سیاست‌های مراقبتی و نظارتی بدن، قرائت سمپتوماتیک (درک و تفسیر و ارزیابی) و الگوهای پزشکی، اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی آن‌ها سروکار دارد. در گفتمان توانمند‌سالارانه، معلولیت اغلب با کلیشه‌های منفی نشان‌دار می‌شود. بخش عمده‌ای از ضرب‌المثل‌ها، کنایه‌ها، فولکلور و داستان‌ها دربردارندة طرحواره‌ها و استعاره‌های منفی در باب معلولیت هستند. در نظم‌های گفتمانی توانمند‌سالارانه، معلولیت، تحت تأثیر الگوهای اخلاقی و دینی (کیفر، گناه)، سیاسی، فرهنگی و ایدئولوژیک قرار می‌گیرد و با مفهوم‌هایی چون داغِ ننگ، اقلیت‌سازی، طَرد و آلوده‌انگاری، شرّ و زشتی و گناه همراه می‌شود. در حکایت‌های هزارویک شب، هویت معلولان به‌طور عام با مفهوم‌هایی چون شرارت، ترس، ننگ، ترحم، تحقیر، تمسخر و شوم‌انگاری، لمس تابو و دچاربودن به طلسم و جادو پیوند یافته است. در این اثر پیوسته با بدن‌های نشان‌دار و گروتسک مواجه می‌شویم. در اکثر قصه‌ها، شخصیت‌های مثبت و قهرمانان، از زیبایی و سلامت جسمی برخوردارند و درمقابل، شخصیت‌‌های منفی و ضدقهرمان‌ها و عفریت‌ها و اجنّه با نقص‌های ظاهری توصیف می‌شوند. روش پژوهش این مقاله، تحلیل گفتمان است، گرچه به اقتضای متن و مسئله از نظریه‌های معطوف به بدن، بیماری و معلولیت هم بهره گرفته شده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

Representation of Illness and Disability in One Thousand and One Nights (Arabian Nights)

نویسندگان [English]

  • Ali Reza Nikouei 1
  • Farzaneh Aghapour 2
  • Somayyeh Aghajani zeleti 3

1 Persian language and Literature Group , Faculty of Literature and Humanities,University of Guilan, Rasht, Iran.

2 Persian language and Literature Group, Faculty of Literature and Humanities , University of Guilan, Rasht, Iran

3 Ph.D condition, Departemat of Persian language and Literature, Faculty of Literature and Humanities,University of Guilan, Rasht, Iran.

چکیده [English]

A branch of disability studies, rather than the biological aspect of the body, illness and disability, is concerned with disability representations, the politics of care and body care, symptomatic reading (understanding, interpretation and evaluation) and its medical, moral, social and cultural models. In ableism discourse, disability is generally characterized by negative stereotypes. Most of the proverbs, ironies, folklore, stories contain negative schemas and metaphors about disability. In ableism discursive systems, disability is influenced by moral and religious (punishment, sin), political, cultural and ideological concepts and is associated with concepts such as shame, othering, abjection and exclusion, evil, ugliness and sin. In the stories of One Thousand and One Nights, the identity of disabled people is generally associated with concepts such as evilness, fear, shame, pity, humiliation, mockery and inauspiciousness, touching the taboos, spells, and magic. In all over the book, we can recognize marked and grotesque bodies. In most stories, positive characters and heroes are beautiful and physically healthy, while negative characters, anti-heroes, afārīt, and genies are described as having physical defects. The research method of this article is discourse analysis, although theories related to the body, illness and disability have also been used due to the text and the problem.

کلیدواژه‌ها [English]

  • One Thousand and One Nights
  • Illness
  • Disability
  • Evil
  • Discourse
اباذری، یوسف و نفیسه حمیدی (1387). «جامعه‎شناسی بدن و پاره‎ای مناقشات»، زن در توسعه و سیاست (پژوهش زنان)، 6 (4)، 127-160.
استنو، کاترینا (1383). تصویر دیگری: تفاوت از اسطوره تا پیشداوری، ترجمۀ گیتی دیهیم، تهران: دفتر پژوهش‎های فرهنگی و مرکز بین‎المللی گفتگوی تمدن‎ها.
وایس، آلن اس (1396). شهریاری ناممکن، ترجمۀ پویا غلامی و ایمان گنجی، تهران: بان.
افتخار، پریسا (1397). سیمای معلولیت در سینما، تهران: سیمای شرق.
اکو، امبرتو (1395). تاریخ زشتی، ترجمۀ هما بینا و کیانوش تقی‎زاده، تهران: فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران.
الیاده، میرچا (1389). رساله در تاریخ ادیان، چاپ چهارم، ترجمۀجلال ستاری، تهران: سروش.
برتنس، هانس (1383). مبانی نظریه ادبی، ترجمۀ محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: آگه.
بروتون، داوید لو (1392). جامعهشناسی بدن، چاپ دوم، ترجمۀ ناصر فکوهی، تهران: ثالث.
بهزادی، رقیه (1382). قومهای کهن در قفقاز، ماورای قفقاز و هلال حاصلخیز، تهران: نشر نی.
پشت‎دار، علی‎محمد و سهراب سعیدی (1397). «بررسی معلولیت در اشعار عطار با تأکید بر دیوانگی»، فصلنامۀ اورمزد، شمارۀ 1 (پیاپی 42)، ص. 243-224.
پورداوود، ابراهیم (1347). یشتها، ج 1 و 2، تهران: اساطیر.
تاجبخش، حسن (۱۳۹۶). تاریخ دامپزشکی و پزشکی ایران، چاپ پنجم، تهران: دانشگاه تهران.
تامسن، فیلیپ (1390). گروتسک، ترجمۀ فرزانه طاهری، تهران: مرکز.
تسوجی، عبداللطیف (1394). هزارویک شب، کاشمر: عالم‎افروز.
ثمینی، نغمه (1379). عشق و شعبده، تهران: مرکز.
جبلی، خدیجه (1391). جامعهشناسی معلولیت، تهران: علمی.
جواهری، فاطمه و دیگران (1400). «فوکو و لکان؛ دلالت‎هایی جامعه‎شناختی بر ادراک بیماری»، جامعهشناسی ایران، دورۀ بیست‎ودوم، شمارۀ 2، ص. 3-22.
حسینی، نگین (1393). درآمدی بر مطالعات معلولیت با رویکرد جامعهشناسی، تهران: سیمای شرق.
دکارت، رنه (1381). تأملات در فلسفۀ اولی، چاپ سوم، ترجمۀ احمد احمدی، تهران: سمت.
دوستخواه، جلیل (1371) اوستا: کهنترین سرودهها و متنهای ایرانی، تهران: مروارید.
ذکایی، محمدسعید و مریم امن‎پور (1391). درآمدی بر تاریخ فرهنگی بدن در ایران، چاپ دوم، تهران: تیسا.
زرقانی، سید مهدی (1400). تاریخ بدن در ادبیات، چاپ دوم، تهران: سخن.
سبزیان، سعید (2015). جسمیت و قدرت (مباحثی در معلولیت و تحول اجتماعی)، آموزشکدۀ آنلاین توانا.
سپیدار، ساعد (1402). بازنمایی معلولیت در متون زرتشتی، www.radiozamaneh.com.
ستاری، جلال (1368). افسون شهرزاد، تهران: توس.
سلیمی کوچی، ابراهیم و فاطمه سکوت جهرمی (1394). «بررسی شخصیت‎های داستان "اناربانو و پسرهایش" از منظر "تن بیگانه" کریستوا»، ادبپژوهی، شمارۀ 31. ص. 135-117.
سونتاگ، سوزان (1395). بیماری بهمثابۀ استعاره، ترجمۀ احسان کیانی‎خواه، تهران: حرفۀ نویسنده.
شریفی، سمیه و عبدالله دن (1397). «جایگاه معلولیت در شعر و ادب فارسی»، فصلنامۀ اورمزد، دورۀ 11، شمارۀ 41، ص. 4-17.
شوالیه، ژان (1385). فرهنگ نمادها، ترجمۀ سودابه فضایلی، تهران: جیحون.
شی ایرا، ادوارد (1375). الواح بابل، ترجمۀ علی‎اصغر حکمت، تهران: علمی و فرهنگی.
عبداللهی، رضا (1397) درآمدی بر جامعهشناسی قشربندی معلولیت، واکاوی نابرابریهای اجتماعی افراد معلول، تهران: دنیای اقتصاد.
علی‎اکبری، معصومه (1393). «نابرابری، صورتی از آلوده‎انگاری»، زنان امروز، شمارۀ 6، ص. 101-105.
فروید، زیگموند (1393). روانکاوی و من به همراه توتمپرستی، ترجمۀ محمود نوایی و محمدعلی خنجی، تهران: جامی.
فریزر، جیمز جرج (1386). شاخۀ زرین، چاپ چهارم، ترجمۀ کاظم فیروزمند، تهران: آگاه.
فکوهی، ناصر (1390). تاریخ اندیشهها و نظریههای انسانشناسی، چاپ هفتم، تهران: نی.
فوکو، میشل (1383). تاریخ جنون، چاپ سوم، ترجمۀ فاطمه ولیانی، تهران: هرمس.
کارگری، ملیحه (1370). معلولان و پارک، تهران: واحد آموزش و تحقیقات سازمان فضای سبز تهران.
کارمن، تیلور (1390). مرلوپونتی، ترجمۀ مسعود علیا، تهران: ققنوس.
گافمن، اروینگ (1386). داغ ننگ، ترجمۀ مسعود کیان‎پور، تهران: مرکز.
محجوب، محمدجعفر (1382). ادبیات عامیانۀ ایران، تهران: چشمه.
مختاری، محمد (1379). اسطوره زال تبلور تضاد و وحدت در حماسه ملی، چاپ سوم، تهران: توس.
مهندس‎پور، فرهاد (1386). نقش زن و روایتگری در هزارویک شب، تهران: دانشگاه تربیت مدرس.
میرخانی، مجید (1385). مبانی توانبخشی، تهران: دانشگاه علوم بهزیستی و توان‎بخشی.
نجم‎آبادی، محمود (1371). تاریخ طب در ایران، تهران: دانشگاه تهران.
نصر اصفهانی، اباذر (1391). ناشنوایی در ادبیات فارسی، قم: دفتر فرهنگ معلولین.
نوروزی روشناوند، فرشید و فرزاد بالو (1401). «معلولیت و بازنمایی آن در ادبیات: تحلیل سه حکایت از مثنوی معنوی مولانا با استفاده از مفهوم پروتز روایی»، جستارهای نوین ادبی، 55(2)، 132-115.
هولبک، ماری لاهی (1388). معنای عمیق هزارویک شب، مجموعۀ جهان هزارویک شب، ترجمۀ جلال ستاری، تهران: مرکز.
یثربی، یحیی (1393). فلسفه خرافات، تهران: امیرکبیر.
یوسف‎زاده فتسمی، عباس (1401). «بررسی انتقادی بازنمایی ناتوانی جسمی و معلولیت ذهنی در برگزیده‎ای از رمان‎های نوجوان»، پایان‎نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.
Abberley, p. (1987). “The Concept of Oppression and the Development of a Social Theory of Disability”. Disability, Handicap and Society, 2(1), 5-19
Ablon, J. (2002). “The nature of stigma and medical condition”, Epilepsy & Behavior .3. PP. 2-9.
Ashcroft, B., & et al. (Eds) (2004), The Post-colonial Studies Reader, Routledge.
Campbell, F. K. (2001). “Inciting Legal Fictions: Disability’s Date with Ontology and the Ableist Body of the Law”, Griffith law Review, 10: 42-46.
Douglas, M. (1970). Purity and danger,: Routledge & Kegan Paul.
Garland-Thomson, R. (2004). “The new disability Studies: From Oedipus to the Human Genome” pp.5-11 in Disability Studies in the University, Emory across Academe. No. 4. Atlanta, Academic Exchange.
Gramsci, A. (1998). “Hegemony” from the “formation of Intellectual” in Julie Rivin and Michel Rym (Eds) Literary Theory: An Anthology, Malden, Blackwell.