Document Type : علمی- پژوهشی

Authors

1 master of university of azad arak

2 null

Abstract

Three Drops of Blood" is one of the short stories of SadiqHedayat that has a surrealist and symbolic structure and it somewhat included the author's coordinates. the perception of the central concept of this story is somewhat difficult, it has always been accompanied by different interpretations and criticisms.According to many critics the style of this story is the full-fledged style of a particular storytelling of Hedayat.Hedayat uses an unusual and specific plot to make mysterious and symbolic story that challenges the reader's understanding of the meaning of the text and makes it hard to understand the meaning of it, and sometimes to doubt it.In other words, what has made the story style different from other realist stories is the use of a complex and unusual plot that has concealed the meaning of the text in several layers so that the reader cannot easily understand the central meaning of the story.In fact, by using a plot that is more based on association, repetition, and displacement and ambiguity Hedayat has made an irregular structure and anecdotal narrative about unrelated events in the story that has left out the critics' hands in different ways from its meaning forever.In this paper, the author attempts to use the method of study and analysis to elucidate the specific style of Hedayat's plot in this modern short story and to analyze the intellectual coordinates that is involved in the plot of the story in order to show the relationship between this type of plot with story

Keywords

-         آل احمد، م (1377)، سوررئالیسم، انگاره زیباشناسی هنری، تهران، چاپ اول.
-         ابرمز، می‌یرهوارد، (1384)، فرهنگ توصیفی اصطلاحات انگلیسی-فارسی، ترجمه سعید سبزیان مزدآبادی، تهران، رهنما.
-         احمدی، بابک (1377)، معمای مدرنیته، تهران، نشر مرکز.
-         اخلاقی، اکبر (1382)، تحلیل ساخت مثنوی معنوی، پایان‌نامه دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه اصفهان.
-         باربیه، موریس (1383)، مدرنیتۀ سیاسی، ترجمه عبدالوهاب احمدی، تران آگه
-         براهنی، رضا، (1393)، قصه‌نویسی، انتشارات نگاه، تهران.
-         پاینده، حسین، (1390)، «عجز از بیان، قرائتی روانکاوانه از داستان «سه قطره خون»، ادب فارسی، دوره 1، 7 و 8، پاییز و زمستان 1390، صفحه 67-88
-         پاینده، حسین، (1393)، داستان کوتاه در ایران (داستان‌های پسامدرن)، نیلوفر، تهران.
-         پرهام، سیروس، (1362)، رئالیسم و ضدرئالیسم در ادبیات، تهران، انتشارات آگاه، چاپ هفتم.
-         تسلیمی، علی (1383) گزاره‌هایی در ادبیات معاصر (داستان)، تهران، انتشارات اختران.
-         تسلیمی، علی (1388) «تحلیل سه قطره خون با رویکردِ جامعه‌شناسی ساختگرا»، ادب‌پژوهی، بهار و تابستان شماره 7 و 8، صص180-188
-         ثروت، منصور (1385)، آشنایی با مکتب‌های ادبی، انتشارات سخن.
-         چایلدز، پیتر،1393، مدرنیسم، نشر ماهی، تهران.
-         ریمون کنان، شلومیت (1387) روایت داستانی بوطیقای معاصر، ترجمه ابوالفضل حری، تهران نشر نیلوفر.
-         شمیسا، سیروس، )1390(، مکتب‌های ادبی، انتشارات قطره، تهران.
-         صنعتی، محمد، )1390(، مجلۀ ادبی هیچستان، هیجدهم دی‌ماه، صفحه اول
-         فورستر، ادوارد مورگان، (1391)، جنبه‌های رمان، ترجمه ابراهیم یونسی، انتشارات نگاه، تهران
-         قاسمی، قدرت، محمود رضایی دشت ارژنه، (1389)، «تحلیلِ فرمالیستیِ پیرنگ در داستان‌های کوتاه معاصرِ فارسی»، ادب‌پژوهی، پاییز، شماره 13 صص61- 83
-         کادن، جی ‌‌ای (1380)، فرهنگ ادبیات و نقد، ترجمه کاظم فیروزمند، نشر شادگان، تهران.
-         کالر، جاناتان (1385)، نظریه ادبی، ترجمه فرزانه طاهری، تهران نشر مرکز.
-         کوشش شبستری، رحیم، )1394(، پرنیان سخن، نشر پالیز سخن، شیراز
-         میرصادقی، جمال (1377)، عناصر داستان، تهران، انتشارات سخن.
-         هاجری، حسین، (1381)، «نمود مدرنیسم در رمان فارسی»، نشریه دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی (تبریز) زمستان 1381، ش5. ص143-167
-         هانیول، آرتور، )1393(، مدرنیسم و پسامدرنیسم در رمان، ترجمه حسین پاینده، انتشارات نیلوفر، تهران
-         هدایت، صادق (1341)، سه قطره خون، انتشارات امیرکبیر، تهران.
EichenbaumBorris (1965) Methodin The Theory of the Formal Lemon and Rise