نوع مقاله : علمی- پژوهشی

نویسندگان

1 گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

2 پژوهشگر فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تهران، ایران

چکیده

در این مقاله با هدف شناسایی و نمایاندن لایه‌های نهان ارتباطات گفتمانی در زبان و ساختار متنی صوفیانه، به بررسی مناقب اوحدالدین کرمانی، عارف و شاعر سدۀ ششم و هفتم، پرداخته شده است. بدین منظور عناصر زبانی (اسم و صفت، فعل، ضمیر، نشانۀ جمع، قید، مترادفات، اعداد) و عناصر ساختاری و مفاهیم مربوط به آن‌ها (بافت و موقعیت، وارونگی و تعلیق واقعیت، نفی نقد و پرسشگری) و پیوند با گفتمان‌های غالب (انبیا، نظام خلافت و حکومت، بزرگان عرفان و تصوف و متون دیگر) در سه مرحلۀ توصیف، تبیین و تفسیر بررسی شده است و سرانجام با مقایسۀ حکایتی مشترک در مناقب و تذکرة الأولیاء عطار، کار تحلیل انتقادی و ساختارشناسی تطبیقی متن در این نمونه به انجام رسیده است.



در این مقاله با هدف شناسایی و نمایاندن لایه‌های نهان ارتباطات گفتمانی در زبان و ساختار متنی صوفیانه، به بررسی مناقب اوحدالدین کرمانی، عارف و شاعر سدۀ ششم و هفتم، پرداخته شده است. بدین منظور عناصر زبانی (اسم و صفت، فعل، ضمیر، نشانۀ جمع، قید، مترادفات، اعداد) و عناصر ساختاری و مفاهیم مربوط به آن‌ها (بافت و موقعیت، وارونگی و تعلیق واقعیت، نفی نقد و پرسشگری) و پیوند با گفتمان‌های غالب (انبیا، نظام خلافت و حکومت، بزرگان عرفان و تصوف و متون دیگر) در سه مرحلۀ توصیف، تبیین و تفسیر بررسی شده است و سرانجام با مقایسۀ حکایتی مشترک در مناقب و تذکرة الأولیاء عطار، کار تحلیل انتقادی و ساختارشناسی تطبیقی متن در این نمونه به انجام رسیده است.

کلیدواژه‌ها

موضوعات

عنوان مقاله [English]

The language of power in the linguistic and structural elements of Auhaduddin Kermani’s Managheb

نویسندگان [English]

  • mohammad afshinvafaie 1
  • Mahdi firouzian Haji 2

1 Group of Language & Literature, University of Tehran, Tehran, Iran

2 Researcher, Academy of Persian Language and Literature.Tehran, Iran

چکیده [English]

This article, seeks to reveal the hidden layers of discursive communication in Sufi language and to study textual structure of Auhaduddin Kermani’s Managheb, a Persian mystic and poet of the sixth and seventh centuries. In order to achieve this purpose, the linguistic elements (nouns, adjectives, verbs, pronouns, plural nouns, adverbs, synonyms, numbers), the structural and contextual dimensions (context and position, inversion and suspension of reality, reject criticism and questioning) and their links with the dominant discourses (the prophets, the system of caliphate and the government, the mystic elders and other texts) have been examined in three steps of description, explanation and interpretation. Finally, by comparing a common anecdote in Auhaduddin Kermani’s Managheb, and Attar’s Tazkirat al-Awliya, critical and comparative structural analysis of the text is discussed.



This article, seeks to reveal the hidden layers of discursive communication in Sufi language and to study textual structure of Auhaduddin Kermani’s Managheb, a Persian mystic and poet of the sixth and seventh centuries. In order to achieve this purpose, the linguistic elements , the structural and contextual dimensions (context and position, inversion and suspension of reality, reject criticism and questioning) and their links with the dominant discourses (the prophets, the system of caliphate and the government, the mystic elders and other texts) have been examined in three steps of description, explanation and interpretation. Finally, by comparing a common anecdote in Auhaduddin Kermani’s Managheb, and Attar’s Tazkirat al-Awliya, critical and comparative structural analysis of the text is discussed.

کلیدواژه‌ها [English]

  • The language of power
  • Sufism
  • Auhaduddin Kermani
  • Managheb
  • ابن عربی (بی‎تا)، الفتوحات المکیه، ضبطه و صحّحه و وضع فهارسه احمد شمس‎الدین، بیروت: درالکتب العلمیه.

    اوحدالدین کرمانی، حامد (1380)، دیوان رباعیات، به کوشش احمد محبوب، تهران: سروش.

    جامی، عبدالرحمان (1386)، نفحات‌الانس من حضرات‌القدس، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمود عابدی، تهران: سخن.

    سعدی (1385)، غزلهای سعدی، تصحیح و توضیح غلامحسین یوسفی، تهران: سخن.

    سلطانی، سید علی‎اصغر (1384)، قدرت، گفتمان و زبان، تهران: نی.

    عطار نیشابوری، فریدالدین (1398)، تذکره‌الأولیاء، مقدمه، تصحیح و تعلیقات محمدرضا شفیعی‎کدکنی، تهران: سخن.

    فتوحی، محمود و محمد افشین‎وفایی (۱۳۸۷)، «تحلیل انتقادی زندگینامه‎های مولوی»، مجلۀ تخصصی زبان و ادبیات دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی, س ۴۱، ش ۱۲۷، پاییز، ص ۱-۲۷.

    فروزانفر، بدیع‎الزمان (1347)، «مقدمۀ مصحح» در مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر کرمانی، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب، ص 9-64.

    قشیری، ابوالقاسم (1345)، ترجمۀ رسالۀ قشیریه، [ترجمۀ ابوعلی حسن بن احمد عثمانی]، با تصحیحات و استدراکات بدیع‎الزمان فروزانفر، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

    مناقب اوحدالدین حامد بن ابیالفخر کرمانی (1347)، با تصحیح و حواشی بدیع‎الزمان فروزانفر، تهران: بنگاه ترجمه و نشر کتاب.

    ون‎دایک، تیون اِی (1382)، مطالعاتی در تحلیل گفتمان: از دستور متن تا گفتمانکاوی انتقادی، گروه مترجمان پیروز ایزدی...، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 1382.

    یورگنسن، ماریان و دیگران (1389)، نظریه و روش در تحلیل گفتمان، ترجمۀ هادی جلیلی، تهران: نی.

    • Baker, Paul and Ellece, Sibonile (2011), Key Terms in Discourse Analysis, London: Continu.
    • Blommaert, jan (2005), Discourse: A Critical Introduction, Cambridge and New York: Cambridge University Press.
    • Fairclough, Norman (1995), Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language, London: Longman.
    • Fairclough, Norman (1996), Language and Power, London: Longman.
    • Laclau, Ernesto & Chantal Mouffe (1985), Hegemony and Socialist Strategy, London: Verso.
    • Wodak, Ruth (2011), Critical Discourse Analysis, In Ken Hyland, and Brian Paltridge (ed). The Continuum Companion
    • to Discourse Analysis, London: Continuum.
    • https://doi.org/10.22034/perlit.2022.51984.3332