دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
42
170
1999
05
22
جایگاه پرورش جسمانی در ادبیات فارسی
1
26
1872
FA
Journal Article
1999
09
08
<span>انسان همواره به دنبال کسب سلامت و تندرستی به عنوان یک نیاز اصلی جهت زندگی بهتر بوده است و در این میان تربیت بدنی و فعالیت جسمی نقش به سزایی داشته است.اندیشمندان نیز به فراخور شناخت خویش به گونهای خاص آن را مطرح کرده و درباره آن سخن گفتهاند.این توجه به تربیت بدنی موجب شده است تا رشتههای مختلف ورزشی که امروزه شاهد آن هستیم گسترش یابد که آن نیز ریشه در فرهنگ عامیانه هر سرزمین دارد.در اکثر آثار ادب فارسی، هر جا سخن از توانائی جسمی است، کسب فضائل اخلاقی و حفظ روحیه جوانمردی را مکمل تربیت بدنی دانستهاند و کمتر کسی است که به پرورشجسم بیاعتنا باشد و آنرا بیارزش بداند، اما اختلاف نظر بیشتر در میزان توجه به جسم بوده است.ضمن اینکه عدهای معتقدند برای کسب فضیلت اخلاقی و معنوی باید جسم را در ریاضت قرار داد، برخی دیگر بر اعتلای جسم و روان معتقدند و عدهای نیز توجه صرف به تربیت جسم داشتهاند.</span>
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
42
170
1999
05
22
از شناخت «که» در فارسی تا ساخت معادل های آن در زبان فرانسه
27
56
1873
FA
Journal Article
1999
09
08
<span>شمار قابل توجهی از دانشجویان ایرانی، در زمینه ساختن جملات مرکب فرانسه با استفاده از معادلهای حرف ربط«که»، با دشواریهای بسیاری مواجه میباشند.نگارنده، ضمن مطالعه و ارزیابی نتایج تمرینهایی که بر اساس روش سنتی«تک ساختی»و نیز روش نوین«سمعی و بصری»انجام میشود، بر آن است تا راه سومی بیاید که مبتنی بر روش«مقایسه دو جانبه»است.</span>
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
42
170
1999
05
22
پیدایش و تطور تفسیر اثری
57
80
1874
FA
Journal Article
1999
09
08
<span>در میان مباحث مختلف علوم قرآنی، بحث از مکاتب و روشهای تفسیری، جایگاه مهمی دارد.تفسیر اثری یکی از آن روشهاست که پیدایش آن به تاریخ تدوین حدیث مربوط است.سابقه این روش تفسیری به عصر پیامبر(ص)برمیگردد، چون طبق نص قرآن کریم، پیامبر گرامی اسلام نخستین مصر و شارح قرآن میباشد.خداوند در قرآن میفرماید:«و انزلنا الیک الذکر لتبین للناس ما نزل الیهم و لعلهم یتفکرون» 1 این مقاله تلاشی است در جهت نشان دادن چهرهای روشن از این روش تفسیری، و دگرگونیهایی که این روش در طول نزدیک به دو قرن اول هجری، به خود دیده است.</span>
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
42
170
1999
05
22
نظری کوتاه بر پیام آیه ی 56 سوره مبارکه احزاب
81
98
1875
FA
Journal Article
1999
09
08
<span>موضوع مورد بحث در این مقاله نکات جالب«آیهی 56 سوره احزاب»است؛یعنی سعی بر این بوده است که نکات قابل توجه موجود در این آیهی شریف، مجمل و مبتنی بر آرای مذکور در تفاسیر روشن شود.نخست نظر قرآن و انعکاس آن در تفاسیر، در باب رفقت منزلت و عظمت رسول اکرم(ص)، در پیشگاه خدا، بهاختصار ذکر شده، سپس موضوع قابل توجه تداوم درود و سلام پروردگار سبحان بر روان رسول گرامیش مطرح شده است و کیفیت درود و سلام خدا، فرشتگان و مؤمنان بر روان آن بزرگوار، مطابق نظریات مفسران بزرگ به دنبال آنها آمده است و گفتهایم که لازم است همراه نام پیامبر و اهل بیت مکرمش، درود و سلام باشد.</span>
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
42
170
1999
05
22
کودتای سوم اسفند 1299 ش
99
122
1876
FA
Journal Article
1999
09
08
<span>کودتای سوم اسفند 1299 ش که بوسیله انگلیسیها طراحی و زمینهسازی و به دست عوامل وابسته به آنها اجرا شد محصول تغییر سیاست خارجی انگلیس در ایران پس از جنگ جهانی اول بود.انگلیسیها که از طرفی مجبور به تخلیه قوای خود از ایران و از سویی نیازمند به حضور یک نیروی نظامی مطمئن در ایران-که اولاحامی منافع آنها باشد و ثانیابتواند از نفوذ کمونیسم و پیدایش یک رژیم طرفدار شوروی یا وابسته به آن جلوگیری کند- بودند ابتدا قرارداد مشهور 1919 را تنظیم کردند اما وقتی که از تصویب نهایی آن نامید شدند برای تحقق اهداف خود به فکر انجام کودتا افتادند.زمینهسازی برای اجرای این کودتا تقریبایک سال به طول انجامید.ابتدا کابینه مشیرالدوله تحتفشار قرار گرفت و ساقط شد سپس افسران روسی از نیروی قزاق اخراج شدند و جای خود را به فرماندهان مطیع انگلیس دادند و سپس فرماندهان نظامی و سیاسی کودتا یعنی رضاخان و سید ضیاء انتخاب شدند.در طول این یکسال شگرد انگلیسیها بزرگنمایی خطر کمونیسم و احتمال حمله قریب الوقوع بلشویستهای جنگلهای شمال ایران-شاخه کمونیست نهضت جنگل-بود که تاثیری فوقالعاده نهاد و از لحاظ ذهنی زمینه پذیرش کودتا در ایران و بویژه نزد احمدشاه و درباریانش فراهم آورد.</span>
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
42
170
1999
05
22
دیدگاه هنری تولستوی
123
150
1877
FA
Journal Article
1999
09
08
<span>آنچه در این گفتار تحت عنوان«دیدگاه هنری تولستوی»عرضه میگردد عمدتاگزیده نظراتی است که تولستوی در مقاله«درباره هنر»و در کتابش هنر چیست؟بیان کرده است.و نیز در تهیه این نوشته از آراء تنی چند از صاحبنظران، بویژه ایلمرماد) Aylmer-maud (، 1973 مترجم انگلیسی هنر</span>
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
42
170
1999
05
22
تأثیر پیش سازمان دهنده بر یادگیری در تدریس روانشناسی
151
172
1878
FA
Journal Article
1999
09
08
<span>این پژوهش برای یافتن جواب به سئوال آیا استفاده از الگوی پیش سازمان دهنده به طور معنیدار موجب یادگیری مطالب درس روانشناسی میگردد؟انجام گرفت.در این روند 134 نفر از دانشآموزان دختر و پسر سال چهارم ادبیات و علوم انسانی به طور خوشهای انتخاب و سپس به روش تصادفی در طرح چهار گروهی سولومون قرار گرفتند.برای سه فصل از مطالب کتاب درسی پیش سازماندهندهای طراحی گردید.مطالب درسی به گروههایآزمایشی با پیش سازماندهنده و گروههای کنترل با روش سنتی(سخنرانی) تدریس گردید.تحلیل واریانس دو سویه در نمرات پس آزمون چهار گروه مورد مطالعه (73/8 F، df، 005/0P) نشان داد که میزان یادگیری در گروههای آزمایشی به طور معنیدار بیشتر از گروههای کنترل بود.بدین ترتیب بر مبنای این یافته به دبیران، اساتید و سایر مدرسان توصیه میشود که در ابتدای هر فصل از کتاب پیش سازماندهندههایی از همان فصل را طراحی کنند.</span>
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
42
170
1999
05
22
رابطه شعر و فلسفه
173
186
1879
FA
Journal Article
1999
09
08
<span>تشعب و گوناگونی علوم و فنون در روزگار معاصر سبب گردیده است که ارتباط و پیوستگی شاخههای دانش بشری کمتر مورد عنایت صاحبنظران قرار گیرد؛البته پیدایش رشتههای ترکیبی و نیز گسترش فلسفه علم در حقیقت، تلاشی است برای یافتن رشتههای پیوند و تناسب میان انواع علوم و فنون. مقالهی حاضر درصدد است تا نوعی مفاهمه و تطبیق میان«شعر»و«فلسفه» برقرار کند و مبانی، روشها و اهداف این دو شاخه مهم دانش بشر را با یکدیگر بسنجد-هر چند که شعر، پندارگرا، اما فلسفه، واقعبین تلقی میشود.</span>
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
42
170
1999
05
22
کاربرد فرمول های تعیین حجم نمونه در تحقیقات میدانی
187
206
1880
FA
Journal Article
1999
09
08
<span>در این مقاله، نخست فرمولهای تعیین حجم نمونه، با توجه به شیوه نمونهگیری(تصادفی، طبقهای)ماهیت متغیرها(اسمی، رتبهای، کسری و فاصلهای)و وضعیت جامعه مورد مطالعه(محدود و نامحدود)معرفی و تشریح میشوند.سپس با استفاده از یک مثال از یک تحقیق جامعه شناختی در 34 روستای دارای«مروج امور دام»شهرستان نیشابور، چگونگی تعیین حجم نمونه در حالت نمونهگیری طبقهای-که از دشوارترین شیوههای تعیین حجم نمونه میباشد-به تفصیل توضیح داده میشود.شایان ذکر است که با فراگیری نحوه دستیابی به حجم نمونه در حالت نمونهگیری طبقهای، یک محقق قادر خواهدبود تا سایر فرمولهای تعیین حجم نمونه در دیگر روشهای نمونهگیری را نیز به راحتی به کارگیرد و از این طریق بر غنای علمی پژوهش بیفزاید.</span>