2024-03-29T17:06:24Z
https://perlit.tabrizu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=936
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
journal of persian language & literature
2251-7979
2251-7979
1395
69
234
بررسی تطبیقی شخصیتها و کارکردهای آنها در داستانهای سیاوش و رامایانا
یوسف علی
بیرانوند
قاسم
صحرایی
علی
حیدری
محمدرضا
حسنی جلیلیان
اقوام هند و ایران از دیرباز دارای مشترکات فرهنگی بودهاند. بررسی تطبیقی شخصیتها و کارکردهای آنها در داستانهای سیاوش و رامایانا، گویای بخشی از این فرهنگ مشترک است. از جمله عناصر مشترک این دو داستان، کنشها و ویژگیهای مشترک شخصیتهاست. در این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی کوشیدهایم شخصیتهای دو داستان مذکور را بر اساس ویژگیها و کنشهای مشترک تطبیق دهیم. با تکیه بر این هدف، به این نتیجه رسیدیم که شخصیتهایی مانند سیاوش و رام در وفاداری به پدر، دنیاگریزی و...، سودابه و کیکئی در نیرنگبازی، حسادت، دشمنی با ناپسری و...، کاووس و جسرت در دودلی میان زن و فرزند، گیو و هنومان در بیباکی، تنهایی رفتن به درون دشمن و گذشتن از آب، افراسیاب و راون در قدرتطلبی و جهانآشوبی، فرنگیس و سیتا در گرفتار شدن به وسیلۀ افراد ستمگر، کیخسرو و لو و کش در بالیدنشان در جای دیگر و بازگشت به وطن و پیران و والمیکی در خردورزی و نگهداری از شاهزادگان به هم شباهت دارند.
Ramayana
Siavoosh
Ram
Sita
Soodabeh
2017
02
19
1
16
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6647_524f2670837d6eef79f42b2551009e30.pdf
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
journal of persian language & literature
2251-7979
2251-7979
1395
69
234
بررسی طنز در حکایتهای رسالة دلگشا بر اساس الگوی رابرت لیو
خلیل
بیگزاده
ساناز
خوشحساب
عبید زاکانی شاعر و طنزپرداز قرن هشتم است که حکایتهای طنزآمیز شاعر در رسالة دلگشا زبان تند و گزندة او را در اعتراض به فضای اجتماعی و سیاسی روزگارش بهخوبی نمایاندهاست. نظـریة «انـگاره معنایـی طنـز» ویکتور راسکین (Victor Raskin) حرکتی اساسـی است که در مقابل رویکـرد طبقهبندی سنتـی طنـز قرار میگیرد. این نظریه سرآغاز بررسیهای زبانشناسانه و معناشناسانه در حوزة طنز گردید و بر نظریهها و الگوهای متأخر پس ازخود تأثیر گذاشت که از جملة این الگوها، طرح ارائهشده توسط رابرت لیو (Robert Lew) است. از دیدگاه لیو طنز زبانشناختی از غیر زبانشناختی جداست و آن چه سبب شکلگیری طنز مبتنی بر ویژگیهای زبانشناختی میگردد، نوعی ابهام است که در حوزة آوایی، واژگانی و نحوی روی میدهد و عبید زاکانی برای طنزآمیز کردن حکایتهای رسالة دلگشا از امکانات زبانی (طنز عبارتی) و امکانات غیر زبانی (طنز موقعیت) بهره بردهاست. بنا بر این، پژوهش پیش روی با هدف معرفی الگوی رابرت لیو و تبیین طنز در حکایتهای رسالة دلگشای عبید زاکانی بر اساس چارچوبهای نظری این الگو در 355 حکایت از رسالة دلگشا انجام شدهاست که نتایج نشان میدهد، چارچوب نظری این الگو تا حد زیادی قابلیّت تحلیل طنز در حکایتهای رسالة دلگشای عبید زاکانی را دارد.
Obeyd Zakani
Resaleh Delgosha
Robert Lew's Model
Humorous Tale
Humor
2017
02
19
17
32
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6648_eaa8a9db6719ad7716d99c464f85c32c.pdf
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
journal of persian language & literature
2251-7979
2251-7979
1395
69
234
مقایسه سفرهای شاهنامه با سفرهای حماسی- اساطیری جهان
مهدی
رضائی
سفرهای اساطیری جهان قالب و ساختار مشخصی دارد که آن ها را با دیگر انواع سفرها متمایز می کند. ساختار این سفرها متشکل از حوزه های عملیات گوناگونی است که در روند سفر، تحقق یا عدم تحقق آن تاثیر مستقیم دارد. برخی از حوزه های عملیاتی برای تحقق سفر و بعضی برای عدم تحقق آن تدارک دیده شده اند. شخصیت های سفر و وسایل نقلیه که دو حوزه عملیات این سفرها را به عهده دارند با قدرت جادویی و ماورایی خود بر موانع و محدودیت راه سفر غلبه می کنند و موجب تحقق آن می شوند. در میان داستان های شاهنامه سفرهایی است که دارای ساختار سفرهای اساطیری جهانند اما ساختار بسیاری از آن ها با ساختار سفرهای اساطیری جهان منطبق نیست و نمی توان آن ها را سفر اسطوره ای محسوب کرد.در این تحقیق شاهنامه فردوسی تا پایان داستان اسکندر و منابع پژوهشی اسطوره ای جهان که به زبان فارسی ترجمه شده مورد مطالعه قرار گرفته اند و سفرهای اساطیری آن ها تحلیل و بررسی شده اند. سپس به مقایسه سفرهای شاهنامه با سفرهای اساطیری جهان پرداخته و شباهت ها و تفاوت هایی که در اجزاء و ساختار آن ها وجود دارد مشخص شده است.
Trip
Myth
Shahname
Nations
2017
02
19
33
54
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6649_6c6fc26e7e81bcbe5af887b3794c16c8.pdf
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
journal of persian language & literature
2251-7979
2251-7979
1395
69
234
دقایق بازی نرد در متون منظوم فارسی
مهدی
رمضانی
ناصر
علیزاده
با تحقیق در متون کهن، به برخی از اطلاعات و اصطلاحات تازهای دست مییابیم که ما را با ابعاد مختلف زندگی گذشتگان آشنا میسازد. وجود این اصطلاحاتِ بعضاً غامض، پژوهندگان متون فارسی را در درک دقیق آثار مختلف، با مشکلاتی مواجه میکند؛ چرا که درک این اصطلاحات برای مخاطب امروزیِ شعر و نثر، به جهت نبودِ اطلاعاتِ دقیق از چند و چون و کیفیت آنها، چندان آسان به نظر نمیرسد. در این بین، گزارش فرهنگنویسان نیز به سبب اطلاعات ناقص و در برخی مواقع مغشوش در این زمینه، چندان گرهی نمیگشاید. از جمله این اصطلحات، مربوط به بازی نرد است. نوشتۀ حاضر بر آن است تا با استفاده از روش استقرایی و با بازخوانی دقیق آثار بزرگان شعر و عرفان، به تحلیل روش درست این بازی و پیچیدگیها و ظرایف آن بپردازد. حاصل پژوهش نشان میدهد که غیر از ابن یمین و خاقانی کمتر شاعری است که به این بازی تسلط داشته است. نیز بسامد این اصطلاحات در این متون اغلب برای اغراض بدیعی است.
Backgammon
poetry
Seven games
Ka’batein
2017
02
19
55
74
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6650_b6945e2d7eb57a229b823f2d55440aa8.pdf
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
journal of persian language & literature
2251-7979
2251-7979
1395
69
234
جهان در باور خاقانی
یحیی
ستوده افشرد
میرجلالالدین
کزازی
دنیا و چگونگی آن در آثار خاقانی شروانی، سخنور بلند پایة ادب فارسی، بازتاب چشمگیری دارد. وی چون حکیمی ژرف اندیش، چهرة راستین دنیا را درسروده ها و نوشته های خود به تصویر کشیده است. خاقانی در بیان این دیدگاه، از باور آیین ایرانی و اندیشة مکتب عرفان و تصوّف و دیدگاهی نشأت گرفته از شریعت بهره جسته است. خاقانی با بهره جستن از چهرة اهریمنی زروان چگونگی سرای دنیا و طبیعت آن را با صفاتی چون: دنیای سنگدل ، دنیای آزمند، دنیای بی وفا، فلک عمرسای و افعیصفت و... وصف می کند . در باور زاهد خلوت نشین شروان، دنیا چنان بی ارزش است که سرای خاکی را به خاکی می بازد و دیگران را نیز پند و اندرز می دهد تا سیمای راستین دنیا را بشناسند و دل به او نبندند. سخنور دیندار شروانی می داند که چرخش روزگار، خود به فرمان خدای توانا است، نمی تواند خود کاره ای باشد و بر آن است که نباید چرخ را ستم پیشه دانست
Khaghani
World
Zervan
Ascetic
Wisdom
2017
02
19
75
94
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6651_0fee3c7dc7a9e8109c21e01ab5ef8b14.pdf
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
journal of persian language & literature
2251-7979
2251-7979
1395
69
234
بررسی مؤلفه های طنز در شعر فرانو با تأکید بر اشعار اکبر اکسیر
علی
صفایی
باهره
پاسخی
اکبر اکسیر شاعر طنزپرداز مبدع و منتقد آذری زبان آستارایی، در زمره ادب دوستان و شعرسرایانی است که شعری بدون وزن و قافیه را با عنوان فرانو که شاخه ای از شعر نو است، با درنظر گرفتن دو عامل مسلط بر جهان حاضر یعنی سرعت و فن آوری، به بازار ادبیات معرفی می کند تا بتواند ادبیات غنی فارسی را به جنبشی نو واداشته، مخاطب جوان امروز را به دوستی مجدد با این ادبیات کهنسال دعوت نماید. او در این میان از مؤثرترین و نافذترین نوع ادبی یعنی طنز بهره می گیرد. طنز که همواره بهترین وسیله انتقادی اصلاح طلبانه بوده، ماهیت اصلی شعر اکسیر را نیز تشکیل می دهد. اکسیر برای خلق طنز در شعر فرانو که ایجاز ویژگی بارز این شعر است، ضمن گزینش هوشمندانه واژگان ساده از صنایع بدیع معنوی و لفظی همچون ایهام، مراعات نظیر و جناس و ... و سازوکارهای بیانی مانند نقیضه، غافلگیری، هنجارگریزی و ... به طور نامحسوس و غیرتحمیلی استفاده می کند که گاهی طنز اشعار منتج از تلفیق چند شگرد با هم است. هدف از این پژوهش معرفی شعر فرانو و ذکر ویژگیهای آن و بررسی شگردها و تکنیک های طنزساز در اشعار اکسیر به عنوان یکی از برجسته ترین نمایندگان این شعر است. نتیجه آنکه اکسیر ضمن نوآوری در استفاده از شگردهای طنزآفرین، عمدتاً از طنز کلامی و طنز موقعیت در آفرینش آثار شعری خود بهره جسته است. ضمناً این مقاله به روش توصیفی- تحلیلی تدوین گردیده است.
Satire
Faranou poetry
Akbar Exir
Ultra-modern
2017
02
19
95
117
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6652_7d2a0344dfd711c3010edc52d0199ba0.pdf
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
journal of persian language & literature
2251-7979
2251-7979
1395
69
234
تحلیل سیر سفر خیالی بر مبنای نظریه «سفر قهرمان درون» پیرسون و کی مار
محمد
فولادی
مریم
رحمانی
در قرن بیستم همزمان با تحول در خوانش آثار ادبی، در قرن بیستم همزمان با تحول در خوانش آثار، نظریههای روانشناختی، با هدف بازنمایی چگونگی تکوین شخصیتهای داستان ارائه شد؛ که از رهگذر همین فرایند؛ یکی از این نظریهها، نظریهی کهنالگوی «سفر قهرمان درون» است که کارول پیرسون و هیوکی کیمار با تلفیق آرای یونگ با نظریههای اسطورهشناختی، در این جهت، ارائه دادند. بر مبنای این نظریه سفر قهرمان برای رسیدن به فردیت ضمن عبور از سه مرحله با دوازده کهنالگو روبهرو میگردد؛ که پشت سرنهادن هر یک از این کهنالگوها نقش بارزی در تعالی و کمال او دارند داستان «گنبد فیروزه» ازجمله داستانهای هفتپیکر نظامی گنجهای است که با داشتن قابلیت مطالعاتی بر اساس نقد کهنالگوی «سفر قهرمان درون»، قابلبررسی است. در این داستان، طبق نقد کهنالگویی مطرحشدهی پیرسون و کی مار، قهرمان داستان «ماهان»، پس از گذر از دنیای عادی، به سرزمین ناشناختهای تشرف مییابد و رهاورد آن شخصیت دگرگونهای است که در خضر نبی تجلی مییابد. ازاینروی در این مقاله کوشش میشود، ضمن تطبیق مراحل گذر قهرمان از مراحل مختلف «کهنالگوی سفر قهرمان پیرسون و کیمار» در داستان «ماهان کوشیار»، میزان این انطباق و همچنین نقشهایی که هر یک از شخصیتها در این داستان ایفا میکنند بر اساس این نقد، بررسی گردد.
Imaginary Journey
Gonbad e Firuzeh (Turquoise Dome)
the Inner Hero's Journey
Mahan
Pearson and Kimmar
2017
02
19
119
132
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6660_c387675074f4c1e16a0aa654e52ad00e.pdf
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
journal of persian language & literature
2251-7979
2251-7979
1395
69
234
ارتباطات غیرکلامی در گلستان سعدی
علیرضا
محمودی
غلامرضا
عبدی
ارتباط غیرکلامی یکی از راههای ایجاد ارتباط در بین ما انسانها است. در این نوع ارتباط، عنصر کلام دخالتی در انتقال پیام ندارد. ارتباط غیرکلامی گاه آنچنان مؤثر میباشد که حتی نسبت به ارتباط کلامی از اهمیت بیشتری برخوردار میشود. کاربرد این شیوه از انتقال پیام، در جهت انتقال ارزشهای اخلاقی و تربیتی، از دیرباز در بین ادیبان ما شناخته شده بوده است. سعدی از جملۀ ادبایی است که در کتاب گلستان خود به کاربرد این شیوه عنایت ویژهای داشته است. در این مقاله که با هدف شناخت هر چه بهتر پیوند ارتباطات غیر کلامی و مقولۀ تعلیم و تربیت در گلستان سعدی، و به روش تحلیلی- توصیفی به رشته تحریر درآمده، تلاش گردیده است تا انواع ارتباطات غیرکلامی در گلستان سعدی مشخص شود. لذا ارتباطات غیرکلامی در این کتاب در هفت مبحث: زبان بدن و رفتار، چهره (گریه، خنده، نگاه، عصبانیت، زیبایی)، صداها، نمادها و نشانهها، طعمها، عطر و بو، و پیامهای نوشتاری طبقهبندی و تحلیل گردید. نتیجۀ این تحقیق نشان از کاربرد آگاهانۀ این روش در جهت انتقال پیامهای اخلاقی و تربیتی در گلستان سعدی دارد.
Non-Verbal Communication
Didactic literature
Sa'di's Golestan
2017
02
19
133
151
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6661_dcd0cba9f1636b96b2916a5a6344fc78.pdf
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
journal of persian language & literature
2251-7979
2251-7979
1395
69
234
تأملی در تصحیح چند بیت از دیوان خاقانی
سعید
مهدویفر
علیرضا
شوهانی
تصحیح متن یکی از مهمترین مقولههای پژوهشی در حوزۀ ادبیّات کهن است که میتوان آن سنگبنا و شالودۀ بایستۀ دیگر تحقیقات دانست. این امر در پیوند با آثار سخنوران بزرگ اهمّیّت بیشتر و عمدهتری پیدا میکند. یکی از مصادیق روشن در این باب، دیوان افضلالدّین بدیل خاقانی شروانی، شاعر بیبدیل سدۀ ششم هجری است. اختصاصات فنی و دشوارهای خاص این دیوان سبب شده تا کتابت اشعار با کاستیهایی همراه شود. با وجود سه چاپ مشهور از دیوان خاقانی و تلاشهایی چند برای پیراستن این متن از ضبطهای نادرست، همچنان اغلاط به نسبت متعددی در این متن دیده میشود. عمده تلاش پژوهشگران در این راه، معطوف به نیمۀ نخست دیوان، یعنی قصاید شاعر بوده و کمتر به نیمۀ دوم آن توجّه شده است. از این رو جستار حاضر بر آن بوده است تا بر پایۀ نقطهنظرهای نو و اصیل، ابیاتی چند از این بخش را مورد تصحیح انتقادی و علمی قرار دهد.
Khaqani
Divan
Critical correction
Wrong record
Cultural
2017
02
19
153
166
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6662_72b08ec1f6810d36e04d5caf345995d8.pdf
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
journal of persian language & literature
2251-7979
2251-7979
1395
69
234
شناسنامه ی علمی شماره234
شناسنامه ی علمی شماره234
content of No 234
2017
02
19
0
0
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6840_fbeda1f021e4c1bb3cf5cd6616dff257.pdf