TY - JOUR ID - 1868 TI - بررسی کاربرد مدل همخوانی فرد- محیط در استرس معلمان JO - زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) JA - PERLIT LA - fa SN - 2251-7979 Y1 - 1999 PY - 1999 VL - 42 IS - 171 SP - 61 EP - 80 DO - N2 - به منظور بررسی مدل همخوانی فرد-محیط در استرس معلمان(با توجه به دو بعد تواناییها-تقاضاها و ارزشها-امکانات)،250 نفر از معلمان مرد و زن در سه مقطع ابتدائی،راهنمایی و دبیرستان از مدارس شهرستان مراغه به‌ صورت نمونه‌گیری تصادفی چند مرحله‌ای انتخاب شدند و پرسشنامه‌های‌ همخوانی فرد-محیط و استرس را پاسخ دادند.با توجه به محاسبه ضریب‌ همبستگی پیرسون در مورد رابطهء تواناییها-تقاضاها با استرس،رابطهء ارزشها- امکانات با استرس،و رابطهء همخوانی فرد-محیط با استرس،یافته‌ها دال بر این‌ بودند که بین استرس و متغیرهای فوق رابطه معنادار و منفی وجود دارد،همچنین‌ تفاوت معناداری از لحاظ میران استرس در دو گروه مردان و زنان با انجام آزمون‌ T مستقل مشاهده شده است،که براساس آن میزان استرس در مردان بیشتر است.تحلیل واریانس انجام شده در مورد سابقهء تدریس و مقاطع تحصیلی و ارتباط آن با استرس،تفاوت معناداری نشان نداده است.بحث و بررسی یافته‌ها و جمع‌بندی نتایج در پایان مقاله ارائه شده است. UR - https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1868.html L1 - https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1868_6ebff759878ab0656d39db331e563d41.pdf ER -