TY - JOUR ID - 1354 TI - نمادپردازی معراج در خسرو و شیرین نظامی بر اساس نظریه کهن‌الگوی یونگ JO - زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز) JA - PERLIT LA - fa SN - 2251-7979 AU - حدیدی, خلیل AU - دهقان, علی AD - دانشیار دانشگاه ازاد تبریز AD - دانشیار دانشگاه آزاد تبریز Y1 - 2013 PY - 2013 VL - 66 IS - 227 SP - 45 EP - 70 KW - کلید واژه‌ها: معراج KW - نظامی KW - خسرو و شیرین KW - کهن‌الگو KW - تفرّد DO - N2 - معراج سفری روحانی از دنیای ناسوت به جهان لاهوت است و در ادبیات شرق و غرب، خاستگاه‌های کهن­الگویی عمیقی دارد. مهم‌ترین رکن اساطیری در معراج، کهن­الگوی صعود است. معراج روایت نمادین سیر انسان به سوی کیهان و سفری درونی، از کثرت خودآگاه به سوی وحدت ناخودآگاه جمعی است. در این سیر و سفر، ادراک جزئی انسان تبدیل به ادراک کلی می­شود. در بازگشت از این سیر و سفر، فرد پالایش یافته و به کمال رسیده با پشت سر گذاشتن مراحل مرگ ارادی و تولد دوباره و دست یافتن به رستاخیزی نو به انگارۀ انسان کلی یا کهن­الگوی خود دست می­یابد. نظامی با بیان شاعرانه­ معراج پیامبر در پایان منظومه­ خسرو و شیرین، نقش همین بازگشت را نمادینه کرده است. در این مقال ضمن بررسی فرایند تحول مزبور، به تحلیل معراج پیامبر در خسرو و شیرین نظامی و نمادهای موجود در آن از دیدگاه نقد کهن الگویی یونگ پرد­اخته ­شده ­است. UR - https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1354.html L1 - https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1354_28cfd33a323994d5b10c40755b0f7a04.pdf ER -