University of Tabriz
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
2251-7979
2676-6779
67
229
2014
08
23
shared meaning in plural phrases
1
21
FA
Ali Reza
Azadi
Assistant Professor of Tabriz university
azadi@tabrizu.ac.ir
طاهر عریان همدانی، معروف به باباطاهر از جمله نوادر زمانه و از عرفای بزرگ اواخر قرن چهارم و اوایل قرن پنجم هجری است. تاکنون در مورد اندیشههای بلند عرفانی وی از جانب اهل معرفت کار اساسی صورت نگرفته است. شهرت باباطاهر بیشتر به جهت دوبیتیهای اوست اما کلمات قصار وی، باوجود داشتن مضامین عالی عرفانی هنوز حتی برای خواص، کنز مخفی است. بدون توجه به این کلمات قصار، به عمق اندیشه، عظمت روح و نیز علّو مرتبۀ باباطاهر نمیتوان پی برد. تأمل در این کلمات، از طرفی موجب آشنایی با تعالیم عرفانی بابا و نیز شناخت مرتبۀ وی در نردبان معرفت و سلوک، و از طرف دیگر موجب وضوح و تنویر هرچه بیشتر دوبیتیهای او خواهد شد. به عقیدة نگارنده، نسبت کلمات قصار باباطاهر به دوبیتیهایش، نسبت گلاب به گل است. به همین جهت، در این مقاله نگاهی اندر هم متنی خواهیم داشت به این دو اثر بابا طاهر و سعی ما بر این خواهد بود تا با کلمات قصار او به استقبال دوبیتیهایش رفته و از خلال این مقابله به توضیح و تفسیر چند اصطلاح و مفهوم عرفانی بپردازیم.
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3455.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3455_91c79bf925d5a9c3b9acefe15b7dec5a.pdf
University of Tabriz
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
2251-7979
2676-6779
67
229
2014
04
21
The review influence of western poetry on Hamidi Shirazi’s « Swan's death
23
41
FA
mir jalil
Akrami
0000-0003-3265-8205
Professor at Tabriz University
m-akrami@tabrizu.ac.ir
Masood
dehgani
PHD student of tabriz University.
masooddehgani@yahoo.com
قو یکی از پرندگانی است که در بسیاری از فرهنگها جلوه و معانی نمادین خاصی دارد. در شعر معاصر فارسی، دکتر حمیدی شیرازی با نگاهی شاعرانه به نحوة مرگ قو، این موضوع جدید برای شعر فارسی را در شعر مشهور «مرگ قو» تجلی داده است. در شعر دورة مشروطه، پشتوانة فرهنگی شاعران از طریق ترجمهها گسترش مییابد و علاوه بر فرهنگ سنتی ایران، شامل آثار اروپایی و به طور کلی فرهنگ اروپایی نیز میشود. در سیر این انتقال فرهنگی، آثار اروپایی چه به شکل مستقیم و چه غیرمستقیم و از طریق ترجمه، تأثیرات بسیاری در حوزههای متعدد از جمله مضامین، تصاویر و زبان (واژگان، ترکیبات و ...) در شعر جدید فارسی داشت. شعر مرگ قو یکی از نمونههای اصلی الهام از ادبیات غربی است و دکتر حمیدی شیرازی در سرودن آن به اشعار غربی توجه داشته است. از آنجا که بررسی سرچشمة تصاویر و مضامین جدید شعر فارسی کمک بسیاری به تبیین قواعد و الگوهای تحول شعر جدید فارسی خواهد نمود، پژوهش حاضر با دیدی تطبیقی به بررسی میزان و نوع تأثیرپذیری دکتر حمیدی در سرودن شعر «مرگ قو» از الگوهای ادبی غربی میپردازد.
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3456.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3456_0a801c18bc5a883c2f9b7190c729676f.pdf
University of Tabriz
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
2251-7979
2676-6779
67
229
2014
04
21
A study of coding techniques in novels wandering island
(Jazire –ye- sargardani)¸ astray camel driver (sarban sargardan)
43
67
FA
Ebrahim
ranjbar
associate professor of Persian literature and language¸ university of mohaghegh ardabili
ranjbar_i@yahoo.com
The two volume novel <em>wandering island</em> and <em>astray camel driver</em> is a coded novel. To has employed different codal devices¸ all of which are novel and deciphering them is in fact a function of the internal organization of the work. Employing special scenes¸ ambiguous words¸ coded description¸ frequency of marginal notes¸ parenthetical sentences¸ specific common tenses¸ famous slogans¸ political places¸ ironical use of words¸ associations¸ the most common meaning of words¸ synonyms¸ scientific probabilities¸ specific examples¸ metaphorical expression¸ description instead of names¸ mythological traditions¸ implications of words and sentences¸ the
use of irony¸ associative properties of names and adding meaningful nickname to proper names are among the techniques which can be inferred in this novel. In extracting those techniques the author has relied solely on the style of writing¸ the author’s interpretations¸ comparison of some of the scenes¸ interaction between the scenes and their content¸ and the internal organization of the text¸ whit the exception of some historical evidence. The purpose of this study was to extract artistic techniques by Daneshvar in creating novel codes to help the expansion of the indirect significations in personal and methods of writing fiction.
Daneshvar¸ wandering island (Jazire –ye- sargardani)¸ astray camel driver (sarban sargardan)¸ code¸ symbol
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3457.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3457_c80b25eb3fdc5e71b706a382ddd5fdee.pdf
University of Tabriz
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
2251-7979
2676-6779
67
229
2014
04
21
analyzing the character of Demneh based on Alfred Adler's individual psychological theory
69
87
FA
Ahmad
sanchooli
0000-0002-6580-4179
associate professor university of Zabol
ah_sanchooli@yahoo.com
Zahra
keych
M.A university of Zabol
z.keychi@gmail.com
شخصیت از عناصر اساسی داستان است. هر داستان با توصیف رفتار و گفتار شخصیتها شکل میگیرد. کتاب «کلیله و دمنه» از جمله آثاری است که شخصیتهای فراوانی در آن حضور دارند. اگر چه اغلب شخصیتها در داستانهای این اثر، انواع حیوانات هستند؛ اما در واقع هر کدام از شخصیّتها نماد یکی از تیپهای شخصیتی موجود در جامعه است و میتوان هر کدام از این شخصیتها را براساس انواع نظریات علمی شخصیت مورد بررسی قرار داد. شخصیّت دمنه یکی از شخصیتهای اصلی در دو باب «شیر و گاو» و «بازجست کار دمنه» است که در نوشتار حاضر تلاش گردیده تا بر اساس اصول نظریة روانشناسی فردی آلفرد آدلر در قالب اصل حقارت، اصل برتریجوئی، اصل اسلوب زندگی، اصل خودآگاهی، اصل علاقة اجتماعی، اصل غایتنگری و اصل خود خلّاق مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گیرد. تطابق اصول نظریة روانشناسی فردی آدلر با واکنشهای گفتاری و رفتاری شخصیّت دمنه نشاندهندة وجود عقدة حقارت و نشانههای بارز آن در این شخصیت است.
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3458.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3458_65736b290dda05bba2150de0b94465de.pdf
University of Tabriz
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
2251-7979
2676-6779
67
229
2014
04
21
musical elements of poetry in protest against the Islamic Revolution
89
109
FA
najmeh
taheri
PHD student of Shahid Bahonar university of KERMAN
taheri_ramazan@yahoo.com
Mohammad Sadeg
Basiry
Professor of Bahonar university of Kerman
m-basiri@yahoo.com
Mohammad Reza
Sarfi
Professor of Shahid Bahonar university of Kermen
sarfi_m@yahoo.com
Poetry is " one of the types of a poem that with the victory of the Islamic Revolution in Iran and prosperity as a stream of literary survive. <br /> This kind of poetry reviewed all the scientific Wu made and more protests around poetry press and Zhurnalisty. <br /> But the study tried for the first time for this type of poetry aspects of scientific and academic to attribute values and literary and artistic it well.
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3459.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3459_664f194b918d73d297d78111f3245f09.pdf
University of Tabriz
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
2251-7979
2676-6779
67
229
2014
04
21
The study of Poetry by Heyran Donboli and her manuscript
111
135
FA
Rooh Angiz
Karachi
عضو هیأت علمی .پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی
r_karachi@yahoo.com
The way poetesses have composed poems in their traditional, restrictive societies, where women were even deprived of the right to literacy, is one of the marvels of the history of women’s poetry. While some poetesses have achieved fame not worthy
of them throughout the history, some others have remained unknown.
“Heyran”, one of the most undiscovered poetesses in the history of Persian literature, lived in Azerbaijan during the Qajar era (the 18<sup>th</sup> century). Having composed a poetry book containing 430 verses in Azeri Turkish and 3150 verses in Persian, Heyran is considered as the first and only bilingual poetess.
This linguistic feature is unprecedented in the history of women’s poetry. Heyran is a follower of the revival poetic style and sonneteer who dedicated most of her poems to love, separation, and the sorrow of love. The present research will seek to elucidate the position and characteristics of Heyran, as an Iranian Persian poet, and explain the sociohistorical conditions of the Qajar era. Moreover, in addition to a brief report of the correction of her poetry book, her system of thought and the features, semantic context, and content of her lyrical poems will also be explored. The introduction of this poet to the literary society and the critical analysis of her poems will clarify her position and contribution to the history of women’s poetry
Heyran Donboli,Persian Poetry,Turkish Poetry,Qajar Era,Female Poet
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3460.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3460_17078bb2be879839f18510b1de6e69a8.pdf
University of Tabriz
Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)
2251-7979
2676-6779
67
229
2014
04
21
A Survey on the Eleven Common Quatrains between Omar Khayyam & Hafiz According to the Manuscripts, Style & Motif
137
155
FA
Asad allah
Vahed
0000-0002-4698-272x
Professorof University of Tabriz
avahed@tabrizu.ac.ir
Taha
Saderi
PHD student of University of Tabriz
tahasaderi@yahoo.com
Most of the quatrains attributed to Omar Khayyam are also attributed to other poets in different Persian literary old books. This has caused confusion among scholars in finding real pieces of Khayyam's written poems. Though doing a lot of job by many researchers in sifting the quatrains, it seems that there is steel a long way to go. In this paper we have studied eleven common quatrains of Omar Khayyam and Hafiz which are also attributed to other poets. Paying attention to the manuscripts that included those quatrains and analyzing the stylistic, theme and motif points of each quatrain we finally concluded whom each quatrain belongs to.
Omar Khayyam,Hafiz,quatrain,manuscript,Stylistics
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3461.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_3461_aec7862a330fae47bc8ab5f35bff3e86.pdf