@article { author = {Ebadi Asayesh, Maryam and Reza Gheibi, Mahmood}, title = {A Study on Magical Realism and Revisionary Nostalgia in the Mise-en-abymes of the Novel Esfar-e-Kateban (The Script of the Scribes}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {97-122}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {Esfar-e-Kateban (The Script of the Scribes) won Mehregan Prize in 2000 for its author, Abu-Torab Khosravi. This work which consists of various narrative layers, in its first layer attempts to tell the story of Said and Eklima’s acquaintance. In the other narrative layers, it rereads the old texts such as Masadig-al-Asar of Sheykh Yaha Kondori or Mozaffari History and the life of Saint Shedrek. This characteristic which is seen in postmodern fiction, is called mise-en-abyme. Esfar-e-Kateban which includes the description of the greatness of Khawjas and saints has the features of a magical realist fiction. Magical Realism is an oxymoron that consists of magical+real elements. Many writers, have used this genre for studying the clashes between colonial, postcolonial, and imperialist powers with their society. And sometimes they have revisioned the harsh realities of history using Magical realism. The present study after examining mise-en-abyme in Esfar-e-Kateban and mentioning the characteristics of magical realist fictions such as the irreducible element, the phenomenal world, unsettling doubts, merging realms, disruptions of time, space, and identity according to Faris’ classification, finds the mentioned novel a magical realist one and then it expresses the revisionary nostalgia of the writer in order to rewrite the historical narratives of the lives of Shah Mansour Mozaffari and Saint Shedrek.}, keywords = {Abu-Torab Khosravi,Esfar-e-Kateban,Magical Realism,Mise-en-abyme,Revisionary Nostalgia}, title_fa = {بررسی رئالیسم جادویی و نوستالژی بازبینانه در لایه‌های روایی رمان اسفار کاتبان}, abstract_fa = {رمان  اسفار کاتبان در 1379، جایزه مهرگان را از آن نویسنده اش؛ ابوتراب خسروی، نمود. این اثر که از لایه های مختلف روایی بهره می گیرد، در حالی که در لایه اول خود سعی در روایت آشنایی سعید و اقلیما دارد، در لایه های روایی دیگر، متون کهن از جمله مصادیق الآثار شیخ یحیی کندری یا همان تاریخ مظفری و زندگی شدرک قدیس را باز خوانی می کند. این ویژگی در داستان که قابل رویت در داستانهای پست مدرن است، لایه های روایی نام دارد.  در  اسفار کاتبان  که شرح روایات کرامات خواجگان و قدیسین را در خود جای می دهد، ویژگی های رمان رئالیست جادویی به چشم می خورد. رئالیسم جادویی، نوعی پادآمیزه ادبی است که از دو عنصر جادویی + رئالیستی تشکیل یافته است بسیاری از نویسندگان، این نوع ادبی را در جهت بررسی تضادهای موجود بین قدرت های استعمارگر، پسا استعمارگر، امپریالیستی و جامعه خود استفاده کرده اند و گاه واقعیت های تلخ تاریخی را از طریق رئالیسم جادویی بازبینی نموده اند. مطالعه حاضر پس از بررسی لایه های روایی در رمان  اسفار کاتبان، ضمن اشاره به ویژگی های رمان رئالیست جادویی از قبیل عنصر ناکاستنی، جهان پدیداری، بر هم زدگی دنیاها،  اغتشاش در تردید ها، و شکستن زمان مکان و هویت بر اساس طبقه بندی فاریس، و بررسی این عناصر در رمان مذکور، اسفار کاتبان رمانی رئالیست جادویی در نظر گرفته شده و سپس نوستالژی بازبینانه خسروی را در جهت بازنویسی روایات تاریخی زندگی شاه منصور مظفری و شدرک قدیس نشان داده است.}, keywords_fa = {ابوتراب خسروی,اسفار کاتبان,رئالیسم جادویی لایه‌های روایی,نوستالژی بازبینانه}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6735.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6735_cf70b28fc9839671ae5fc4634305a51e.pdf} }