دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
کلیدواژهها = %D8%B3%D8%A7%D8%AE%D8%AA%D8%A7%D8%B1
تعداد مقالات: 8
تحلیل ساختاری مکاتیب عبدالله قطب
دوره 76، شماره 248 ، اسفند 1402، ، صفحه 197-211
چکیده
مکتوبات یکی از گونههای مهم ادبیّات و انواع نثر فارسی است که در دورههای مختلف تاریخی از نظر ادبی، اجتماعی، تاریخی و سیاسی از اهمّیت شایانی برخوردار بوده است. عرفای اسلامی با استفاده از فن مکتوبنگاری و با پیروی از پیشوایان دین، اقدام به نگارش نامههایی برای انتقال آموزههای عرفانی و هدایت سالکان طریقت کردهاند. عبدالله قطب یکی ... بیشترمولفه های شعر مفتون امینی
دوره 71، شماره 237 ، شهریور 1397، ، صفحه 21-35
چکیده
مفتون امینی، شاعری تجربهگراست که مولفههای شعر او بیانگرِ تمایل وی به دگردیسی و حرکت در مسیرِ تجربههای تازه است. این امر به تغییرات متناوب در ساختار و زبانِ شعر مفتون انجامیده و زمینۀ ظهورِ شاخصههایی انحصاری را در کلام وی فراهم آورده است. در این مجال، چند مولفۀ اصلی شعر مفتون که عمدتاً برآیندِ رویکردِ متنوع زبانی و تغییرات ساختاری ... بیشتربررسی و تحلیل ساختار و محتوای قصاید شهریار
دوره 68، شماره 231 ، خرداد 1394، ، صفحه 109-136
چکیده
قصیده فارسی که تا پایان قرن ششم یک دوره درخشان و شکوفایی را پشت سر نهاده بود، از قرن هفت به بعد رو به افول نهاد و از معیارهای اصیل خود دور شد. اما در دوره مشروطیت، تحت تأثیر تحولات خاص اجتماعی، این نوع شعر با معیارهای اصیل و سنتی خود احیا شد. موضوع مقاله حاضر، بررسی ساختار و محتوای قصاید شهریار است. میتوان گفت که شهریار هرچند ادامهدهنده ... بیشترمفهوم ذوقی تعریف در ادبیّات فارسی
دوره 66، شماره 228 ، اسفند 1392، ، صفحه 119-137
چکیده
تعریف که در جواب ماهیّت و چیستی اشیاء و پدیدهها میآید، بیشتر در فلسفه و منطق شناخته شده است. امّا در ادبیات نیز از تعریف برای کارکردهای گوناگونی، از جمله تعلیم، طنز و بیان هنری استفاده شده است. تعریف در شعرِ معاصر نوعی اسلوبِ بیان است که در کتابهای بلاغت سنتی و جدید توجّه چندانی بدان نشده است. هر چند تعریفهای ... بیشترمقایسه و تحلیل ساختار روزنامههای ملانصرالدین و صوراسرافیل
دوره 65، شماره 225 ، شهریور 1391، ، صفحه 1-19
چکیده
چکیده دو روزنامۀ طنزآمیز ملانصرالدین و صوراسرافیل از جمله روزنامههای تأثیرگذار دورۀ مشروطه به شمار میآیند که به سبب ویژگیهای منحصربهفرد خود در تحول روزنامهنگاری و طنزپردازی در ایران تأثیر قابل ملاحظهای بر جای نهادند. همزمانی انتشار این دو روزنامه در بخشی از دوران حضور آنها ... بیشترمحتوا و ساختار در تذکرۀالاولیای عطّار
دوره 54، شماره 223 ، شهریور 1390، ، صفحه 191-220
چکیده
چکیده عطّار عارفِ شاعری است که با تألیف تذکرۀالاولیا نقش شگرفی در حوزۀ ادبیّات منثور فارسی احراز کرده و یکی از شیرینترین شاهکارهای عرفانی ادب ایران را به یادگار گذاشته است. اخلاص مؤلّف به همراه بیپیرایگی زبانش موجب شده است که تنها کتاب نثر او از برجستهترین آثار تاریخ تصوّف ایران شمرده شود و در ردیف اسرارالتّوحید محمّد بن ... بیشترکیمیاکاری پنهان «نگاهی به مبانی جمالشناسی شعر حافظ»
دوره 48، شماره 196 ، آذر 1384، ، صفحه 195-222
چکیده
از زمان آغاز پژوهشهای مربوط به شعر حافظ تا حال، در بارة شناخت وجوه جمالشناسی شعر حافظ، تحقیقات و پژوهشهای ارزندهای صورت گرفته است؛ اما اغلب این پژوهشها از آفت عادت و آشنایی به دور نبودهاند. حقیقت این است که نگاه ناآشنا به شعر حافظ، دنیایی دیگر با چشماندازهای دلانگیز پیش چشم میگشاید. در این مقاله جنبههای آوایی، موسیقایی، ... بیشترشگردهای داستان پردازی در بوستان
دوره 46، شماره 189 ، بهمن 1382، ، صفحه 17-38