دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79797023620180220Mystical Epic from Hypothesis to Realityحماسة عرفانی؛ از فرضیه تا واقعیت1407241FAمحمدابراهیم پور نمیناستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آستارا0000-0002-7069-7881میرجلیلاکرمیاستاد دانشگاه تبریز0000-0003-3265-8205Journal Article20180318In the past half-century and especially in the past two decades the expression “mystical epic” has gained significant prevalence in the field of literary studies, and even some researchers have assumed the existence of a “mystical epic” as an independent genre in Persian literature. This study on the basis of the genre theory shows that against some similarities between some aspects of epic texts and some of examples of sufist literature, it is not possible to verify this assumption from the point of view of genre critic, because the acceptance of such genre is not matched with the intention of the sufi authors which is an important factor in determining the genre, and also it does not create any useful augury for the reader and lastly it does not offer any help for an accurate and reasonable classification of the species of Persian literature. Furthermore in explaining the extant similarities paying attention to the “mode” and the phenomenon “mixture of species” and the wonderful stability of the eastern and especially Persian forms of literature and also the interchange of the themes and concepts between various forms makes a reasonable explanation and formulation more possible.تعبیر «حماسۀ عرفانی» در نیمقرن گذشته و بهویژه در دو دهۀ اخیر، تداولِ قابلِتوجهی در حوزۀ پژوهشهای ادبی یافته است؛ و حتّی عدّهای از محققان، فرضِ وجودِ «حماسة عرفانی» را همچون ژانری مستقل در ادب فارسی طرح کردهاند. در پژوهش حاضر کوشیدهایم بر اساس نظریة جدید ژانر نشان دهیم که علیرغم وجود بعضی تشابهات میان جنبههایی از متون حماسی و بعضی نمونههای ادب صوفیه، نهایتاً از منظرِ نقدِ ژانر نمیتوان صحّت چنین فرضی را پذیرفت چرا که لحاظِ چنین ژانری نه با نیّت مؤلفان صوفی، بهمثابة عاملی مهم در تعیین ژانر تطابق دارد، نه موجد پیشآگاهیِ راهگشایی برای خواننده است و نه اساساً کمکی به طبقهبندی دقیقتر و معقولتر گونههای ادب فارسی میکند. ضمن آنکه در توضیح مشابهتهای موجود، توجّه به پدیدة «وجه»، و فرایندهایی چون «آمیختگی انواع» و ثباتِ فوقالعادة صورتهای ادبی در شرق ازجمله در ادبیات فارسی، و جریان مهاجرت مضامین و مفاهیم در بین انواع و قوالب مختلف، تبیین و صورتبندی منطقیتری را از موضوع میسر میسازد.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79797023620180220Studying Dimensions and Style of Affidavit as a Teaching Method in Qá'im Maqam’s Monsha’at in Comparison with Sa’di’s Golestanبررسیِ ابعاد استشهاد، بهعنوان یک آرایه تعلیمی در منشآتِ قائممقام، در مقایسه با گلستان سعدی41577242FAمحمدرضابیرنگدانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهرانجلیلتجلیلاستاد دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات، تهرانJournal Article20180318Qá'im Maqam Farahani’s <em>Monsha’at</em> has been considered as follower of prose style in Sa'di's <em>Golestan</em>. <em>Monsha’at</em> is a collection of letters, introductions, monographs and other texts that he has written to politicians of Qajar era to show his agreement or disagreement with them ,which due to its eloquent and proper prose style is considered as a great prose sample of of Qajar era, has been paid attention by critics and experts. Mostly , Experts has paid attention to the rhetorical aspects of <em>Monsha’at</em> such as pleasant rhyme and short sentences and have compared these aspects with prose style of <em>Golestan</em>, but the extent and manner of affidavit in both works that shows other facts about the influence of prose style in <em>Golestan</em> onQá'im Maqam’s prose style has not been considered yet. Affidavit that is considered as mentioning a verse of Quran, hadith, or a verse of other poems as a confirmation of writer or poet’s idea- in <em>Monsha’at</em> prose –in comparison with prose style of <em>Golestan</em>-has some differences and similarities. Each of these differences and similarities like criteria shows the level of influence that <em>Monsha’at</em> had taken from <em>Golestan</em>. In this paper, the differences and similarities are examined deeply and eventually it is determined that the how close or far the prose style in <em>Monsha’at</em> is to prose style in <em>Golestan.</em><em>منشآت</em> قائممقام فراهانی، تابعی از نثر <em>گلستان</em> سعدی شمرده شده است. <em>منشآت</em>، مجموعهای از نامهها، دیباچهها، رسالهها و... است که قائممقام در موافقت یا مخالفت به رجال عصر قاجار نوشته و بهخاطر نثر شیوا و صحیحی که دارد، بهعنوان نمونه یک نثر عالی در عصر قاجار، موردتوجه کارشناسان و منتقدان قرار گرفته است. صاحبنظران، بیشتر، جنبههای بلاغی <em>منشآت</em> را در زمینه سجعهای دلپذیر و جملات کوتاه موردتوجه قرار داده، آنها را با نثر <em>گلستان</em> مقایسه کردهاند، لیکن موضوع ابعاد و شیوه استشهاد بهعنوان یک آرایه تعلیمی موردتوجه قرار نگرفته است. اگر ادبیات تعلیمی را نوعی آموزشپذیری فرض کنیم، آرایه استشهاد بیشترین نقش را در انتقال تعالیم ادبی بر عهده داشته است که در هر دو نثر <em>منشآت</em> قائممقام و <em>گلستان</em> سعدی دیده میشود؛ تعالیمی که روشنکننده حقایق دیگری از تأثیرپذیری نثر قائممقام از نثر <em>گلستان</em> است. آرایه استشهاد که آن را ذکر آیه، حدیث و یا بیتی در تأیید دیدگاه نویسنده یا شاعر برشمردهاند، در نثر <em>منشآت</em>، در مقایسه با نثر <em>گلستان</em>، با تفاوتها و مشابهتهایی همراه است و هریک از این تفاوتها و مشابهتها بهمنزله ترسیم خطی است که سطح تأثیرپذیری <em>منشآت</em> را از <em>گلستان</em> مشخص میکند. در این نوشتار، تفاوتها و مشابهتهای مورد ذکر عمیقاً موردبررسی قرار گرفته و در نهایت مشخص شده که نثر قائممقام در <em>منشآت</em> در زمینه استفاده از آرایه استشهاد بهعنوان یک آرایه تعلیمی تا چه اندازه بههم نزدیک و یا از هم دور هستند.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79797023620180220A Research on Introducing the Literary Type of the Book of Life of Ministers and its Worksجستاری در شناخت نوع ادبی دستورنامه و آثار آن59807243FAسید امیرجهادی حسینیاستادیار، دانشگاه شهید باهنر، کرمانJournal Article20180318About the great figures of history, such as kings, ministers and men of politics, writers, jurisprudents and scholars ... From the ancient times to the present day, special works have been written and sometimes in the text of some historical books this issue has been investigated. The same category of works should be mentioned in the books that have been introduced to the ministers. These works should be classified in a Persian prose poet as a book of the life of ministers. The purpose of this particular type is to find works that, like the books of general history from pre-Islamic to the epoch of the author, are examined in terms of the knowledge of the ministers or they have focused specifically on one of the historical periods. The background to these works dates back to Islam. In Arabic literature, such a Al-Zura Val Kottab, Al-Jahshyari, and Fakhri's history of Ibn al-Taqtaqi represent this literary form. In Persian literature, the book of life of ministers has been popular since the sixth century and has continued for centuries. Some of these works include: The Tarikhol Vozara najmaddin Qomi, Naseem al-Ashar Nasir al-Din Monshi Kermani, the Asarol Vozara Aghili and others. The book of ministers' life is of historical, social, political and literary importance. Some of the works of this type of literary are corrected and printed, and some are still manuscripts and lithographs. In this article, the author attempted to mention the Persian works of this literary genre to study and characterize the features of this group of works from a structural point of view.در خصوص بزرگان تاریخ نظیر شاهان، وزرا، رجال سیاسی، ادبا، فقها، علما و... از دیرباز تا کنون آثار مستقلی تدوین و تصنیف شده و بعضاً نیز در مطاوی آثارتاریخی و کتابشناسی بدانها پرداخته شده است. از زمرة این قبیل آثار باید از کتبی نام برد که به طبقة دستوران (صدوران یا وزراء) پرداختهاند و میتوان آنها را در یکی از اقسام نثر فارسی مسمّی به دستورنامهها طبقهبندی کرد. مقصود از این نوع خاص، آثاریاند که یا بهمثابة کتب تاریخ عمومی از پیشازاسلام تا عصر مولّف را از منظر شناخت وزرا بررسیده و یا اینکه اختصاصاً یکی از ادوار تاریخی را مطمح نظر قرار دادهاند. پیشینة اینگونه آثار به پس از اسلام برمیگردد. در ادبیّات عرب کتبی نظیر <em>الوزراء و الکتّاب</em> الجهشیاری و <em>تاریخ فخری</em> ابن الطقطقی داعیهدار این قسم ادبی به شمار میروند. در ادبیّات فارسی نیز نگارش دستورنامهها از قرن ششم متداول شده و تا سدههای اخیر ادامه یافته است. برخی از این قبیل آثار عبارتاند از: <em>تاریخالوزراء</em> نجمالدین قمی، <em>نسائمالاسحار</em> ناصرالدین منشی کرمانی، <em>آثارالوزراء</em> عقیلی و... . دستورنامهها از جهات تاریخی، اجتماعی، سیاسی و ادبی از اهمیّت بسزایی برخوردارند. تعدادی از آثار این نوع ادبی تصحیح و طبع شده و برخی هنوز در کسوت نسخ خطّی و چاپ سنگی باقی ماندهاند. نگارنده در این نوشتار کوشیده ضمن احصاء دستورنامههای فارسی به بررسی و بیان خصایص این دسته آثار از منظر ساختاری، محتوایی بپردازد.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79797023620180220A short contemplation on a verse of Khaqani’s ode called Tarsaeiyehبه دوری عیسی از پیوندِ «عیشا»، «ایشا» یا «اشیا»؟ (تأملی در یک بیت از قصیدۀ ترسائیۀ خاقانی)81987244FAاکبرحیدریاندانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فردوسی مشهد0000-0001-9733-2033سید جوادمرتضاییدانشگاه فردوسی مشهد- گروه زبان و ادبیات فارسی0000-0002-5304-060XJournal Article20180318Poetical works of Khaqani has been always in the center of attentions of exegetes due to containing meaningful and rich odes and they have tried to go through the poet’s mind by eliminating the literal and spiritual obstacles. <br />Among Khaqani’s odes, Tarsaeiyeh attracts much concern. Exegetes have cared a lot to this ode because it includes shortened Christian expressions which you cannot find in any other odes and it makes you familiar with rituals of that religion. <br />In this writing, the author tries to review one of the verses of this ode and gives a new interpretation for it. The writer is to examine the word “Isha” in a famous verse of Tarsaeiyeh ode and finally interpret it in a way which Khaqani himself intended to.<em>دیوان خاقانی</em> به جهت دیریابی و دشواری و نیز به سبب اشتمال بر قصاید استوار و غرّا، از دیرباز موردتوجّه شارحان بوده و ایشان کوشیدهاند تا با حل مشکلات لفظی و معنوی، به عوالم خیال شاعر راه یابند. در میان قصاید خاقانی، قصیدۀ ترسائیه از اهمّیت خاصی برخوردار است. این قصیده به دلیل ذکر اصطلاحات مسیحیت که نظیر آن در قصاید دیگر دیده نمیشود و نیز از این جهت که خوانندگان را با بسیاری از مراسم و آداب آن دین آشنا میسازد، همواره توجه شارحان را بهطور خاص به خود معطوف داشته است. در این جُستار، نگارندگان بر آناند تا نگاهی دوباره به یکی از ابیات این قصیده داشته باشند و تفسیر و تأویل جدیدی از آن به دست دهند. نویسندگان، در پی آن هستند تا شکلهای مختلف کلمۀ «عیشا» را در بیت معروف قصیدۀ ترسائیه موردبررسی و مداقه قرار دهند و درنهایت، معنایی را که به نظر میرسد مطمح نظر خاقانی بوده است بیان کنند. بر اساس یافتههای این پژوهش، «عیشا»، تصحیف کلمۀ «ایشا» است و خاقانی با بهکارگیری این کلمه قصد دارد به اختلاف بین <em>اناجیل</em> اشاره کند.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79797023620180220Analysis of the Effects of Realism in the Novel Sharab-e Khamتحلیل جلوههای رئالیسم در رمان شراب خام991167245FAایمانمهری بیگدیلودانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلیابراهیمرنجبردانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه تبریزخدابخشاسداللهیدانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه محقق اردبیلیعسگرصلاحیاستادیار زبان وادبیات فارسی دانشگاه محقق اردبیلیJournal Article20180318This is different from art to history that the Artist, with its own selection and interpretation and reporting, provides the apparent irregularities of facts in a reasonable, limited, measured and disciplined design. <em>Sharab-e-Kham</em> (The Raw Wine) is one of the famous realistic novels written by Ismail Fasih. Its subject is some excerpts from historical events and problems of the forties and fifties (H.SH). The novel is consistent with components of social realism. In this paper we analyze the novel of the same view. Noticing to the author's own personal life, typical and representative situation of some families in the community, the function of newspapers and the role of some historical figures, and social relationships and ethics are of the novel’s contents. The outcome of this study is that the author has strengthened the realistic aspect of the novel using: the representation of facts, resorting to citing the news media, describing the details of events, creating Types, using colloquial language, remembering the name of some historical figures, reporting the news of bitter events, and presentation of the author’s character in the role of the Narrator. The method of this research is to match the details and elements in the novel and deducing a precise result to discover its realistic aspects and how It Matches With Social Reality.فرق هنر با تاریخ در این است که هنرمند با گزینش و تأویل و گزارش خاصّ خود، بینظمیهای ظاهری واقعیّات را در طرحی معقول، محدود، سنجیده و منظّم عرضه میکند. <em>شراب خام</em> نوشتة اسماعیل فصیح یکی از رمانهای مشهور رئالیستی است که گزیدههایی از مسائل تاریخی دهههای چهل و پنجاه شمسی موضوع آن است. این رمان با مؤلّفههای رئالیسم اجتماعی مطابقت زیادی دارد. در این نوشته، این رمان را از همین دیدگاه تحلیل کردهایم. توجّه به زندگی فردی خود نویسنده، وضعیّت برخی از خانوادهها بهعنوان تیپها و نمایندههای موجود در جامعه، کارکرد روزنامهها و برخی از شخصیّتهای تاریخی و روابط و اخلاق اجتماعی از مضامین آن به شمار میروند. حاصل این تحقیق این است که نویسنده به روش بازنمایی واقعیّات، با استناد به رسانههای خبری، تشریح جزئیّات وقایع، تیپسازی، استفاده از زبان محاوره، ذکر نام برخی از شخصیّتهای تاریخی، گزارش حوادث تلخ خبری و نمود شخصیّت خود نویسنده در نقش راوی، جنبة رئالیستی رمان را تقویت کرده است. روش این پژوهش تطبیق دادن جزئیات و عناصر موجود در رمان و استنباط نتیجهای دقیق برای کشف جنبههای رئالیستی آن و چگونگی تطابق آن با واقعیات اجتماعی است.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79797023620180220Deterministic System of Action: Metamorphosis of the Changeable Cognition in the Eternal Metacognitionالگوی کنش جبرگرا: استحاله شناخت متغیر انسانی در فراشناخت ازلی1171407247FAسارهزیرکاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهرانفاطمهخزائیکارشناس ارشد دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهرانJournal Article20180318Iranian literature and culture are full of metaphysical deterministic trends that are associated with the Ash’ri approach. Metaphysical determinism is a theoretical approach about cognition and action and is not a legend making to be the simple subject of a morphological analysis. In this study we show the narrative pattern of the cognition and the action in two tales of the <em>Javame-ol-Hekayat</em> by Ofi based on the hypothesis that any meaning making is based on the understanding of the destruction of meaning and the quest of object value. The results show that in the determinist approach the cognition is eternal, and the transformation and metamorphosis do not occur in it. And the narrative cognition finds its coherence just if to be reduced as a cognitive unit and being transformed to an eternal metacognition.گستره ادبیات و فرهنگ ایران مملو از گرایشهای جبرگرا است که در ادبیات کلامی به اشاعره بازمیگردد. ازآنجا که جبرگرایی نوعی رویکرد نظری درباره شناخت و کنش است و نه افسانهپردازی ساده که موضوعی آسان برای تحلیل ریختشناسی بهشمار آید، سوال اصلی پژوهش حاضر این است که الگوی کنش و روایت در گرایش جبرگرا به چه نحو ترسیم میشود؟ پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی، الگوی کنش و نیز شناخت را در دو حکایت از <em>جوامعالحکایات و لوامعالروایات</em> اثر سدیدالدین محمّد عوفی با این فرض بررسی میکند که هر گونه معنا در روایت، باید در اساس خود مبتنی بر جهتگیری از یک ادراک نقصان به سمت یک شیء ارزشی باشد که مستلزم تغییر است. نتایج پژوهش نشان داد مطابق الگوی کنش در روایت جبرگرا، شناخت امری است «ازلی»، و «انقلاب» و «استحاله» در آن راه ندارد و شناخت روایی با تقلیل به یک «واحد شناخت»، صرفا در صورت «استحاله به فراشناخت ازلی» میتواند انسجام معنایی خود را بازیابد.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79797023620180220Analysis of the Myth of the Abandoned Child in the Shahnameh from the Viewpoint of Jung's Psychologyتحلیل اسطورۀ کودک رهاشده در شاهنامه از دیدگاه روانشناسی یونگ1411667248FAزهراشیردلکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواریابوالقاسمرحیمیاستادیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه حکیم سبزواریJournal Article20180318The mythical critique deals with the discovery of mental patterns and crystallization of them in literary works. The significance of this method is to examine myths from several points of view and examines social, cultural and psychological backgrounds in the creation of mythology.
Because in this article, we want let's look at the origins and psychological backgrounds of myth, we choice among the various themes in various cultures, the theme of the "Myth of the Abandoned Child ". This is one of the main themes of the life of many gods, kings, heroes and prophets; therefore, it is very important to deal with it. In this article, we have attempted to Analyze the cycle of psychological evolution of the twelve characters of <em>Shahnameh</em>, which is an example of emancipation and exile in childhood, in the depths of their lives Based on the psychology of Carl Gustave Jung (1961-1875), a Swiss psychiatrist. In order to achieve a better result, with a special look at Iran's greatest epic book, Ferdowsi's <em>Shahnameh</em> will explore the dark and vague points of this remarkable mythology, as well as its decoding, from the perspective of Jung's psychology.نقد اسطورهای یا نقد کهنالگویانه به کشف الگوهای ذهنی و تبلور آنها، در آثار ادبی میپردازد. اهمیت این شیوه از آنجاست که به بررسی اساطیر از چند دیدگاه میپردازد و زمینههای اجتماعی، فرهنگی و روانی را در آفرینش اساطیر، بررسی میکند. ازآنجاکه در این مقاله، بر آنیم تا به کندوکاو در ریشهها و زمینههای روانی اسطوره بپردازیم، از میان مضامین متنوّع در فرهنگهای گوناگون، بُنمایۀ «اسطورۀ کودک رهاشده»<sup>1</sup> انتخاب شده است. این بُنمایه از مضامین اصلی زندگی بسیاری از خدایان، پادشاهان، قهرمانان و پیامبران است؛ بنابراین پرداختن به آن از اهمیت زیادی برخوردار است. در این مقاله کوشیدهایم تا چرخۀ تکامل روانی دوازده شخصیت از <em>شاهنامه</em> را که کهنالگو و بُنمایۀ رهاشدگی و تبعید در کودکی، در ژرفساخت زندگی آنان به چشم میخورد، بر اساس روانشناسی کارل گوستاو یونگ<sup>2</sup> (1875- 1961) روانپزشک شهیر سوئیسی، تحلیل کنیم. برای رسیدن به نتیجۀ بهتر، با نگاهی ویژه به بزرگترین کتاب حماسی ایران، <em>شاهنامۀ</em> فردوسی به کشف نقاط تاریک و مبهم این اسطورۀ شگرف و پرتکرار و نیز رمزگشایی آن، از دیدگاه روانشناسی یونگ خواهیم پرداخت.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79797023620180220Analysis and Reflection of the Holy Qur'an in Folk Allusion with an Intertextuality Approachتحلیل و بررسی بازتاب قرآن کریم در کنایههای عامیانه با رویکرد بینامتنیت1671877249FAمحمدغفوری فراستادیار، دانشگاه کوثر بجنوردعلیرضاحسینیاستادیار، دانشگاه کوثر بجنوردJournal Article20180318Intertextuality is the result of the linguistic approach from the field of new critique in literature and it means looking at existing relationships between texts which creates new text and knows any literary text as a way of absorbing and transforming various texts in the past or at the same time. In the twentieth century, "Julia Kristeva", a French critic, presented this theory and was highly regarded by the critics. Although the term has been raised in the new critique, this phenomenon, with all its forms, has long been used in Persian literature, especially in folk literature and the most common form of this phenomenon is the reflection of the function of verses, vocabulary and meanings of the Holy Quran in a wide and different way in folk allusion which can only be achieved to its beauty by matching the theory of intertextuality. The present research is attempting to examine the types of inter-metamorphic Qur'anic verses with folk allusion with descriptive-analytic method, to be emphasized on the unbreakable bond of Islamic culture with Iranian interlaced literature. The results of the research show that folk allusion sometimes consider the words, the themes, the Qur'anic titles, as well as the characters and historical events as its inspiration, and the most intertextuality Quranic form used in the allegories is in the form of parallel negation (Amtsas).بینامتنیت حاصل رویکرد زبانشناختی در حوزه نقد جدید است و به معنای بررسی روابط موجود میان متونی است که موجب آفرینش متن جدید میشود و هر متن ادبی را بهمنزلة جذب و دگرگونسازی متون گوناگون گذشته و یا همزمان با آن میداند. این نظریه در قرن بیستم میلادی توسط «ژولیا کریستوا» ناقد فرانسوی، ارائه شد و بهشدت موردتوجه ناقدان قرار گرفت. این نظریه هرچند در نقد جدید مطرح شده است، اما این پدیده با همه انواع آن از دیرباز در ادبیات ایران زمین بهویژه در ادبیات عامیانه کاربرد داشته است و شایعترین نوع این پدیده، بازتاب کارکرد آیات، واژگان و معانی <em>قرآن کریم</em> به شکل گسترده و متفاوت در کنایههای عامیانه است که تنها با تطبیق نظریه بینامتنیت میتوان به زیبایی آن دست یافت. پژوهش حاضر در تلاش است با روش توصیفیتحلیلی، انواع روابط بینامتنی قران کریم با کنایههای عامیانه را بررسی کند تا تأکیدی بر پیوند ناگسستنی فرهنگ اسلامی با ادبیات محاورهای ایرانیان باشد. نتایج پژوهش نشان میدهد که کنایههای عامیانه گاه الفاظ، مضامین، عناوین قرآنی، و همچنین شخصیتها و حوادث تاریخی آن را منبع الهام خویش قرار میدهد و بیشترین شکل بینامتنی قرآنی بهکار رفته، در کنایهها بهصورت نفی متوازی یا امتصاص است.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79797023620180220Whaite- Wearing Mourmers (Investigating the Origins of Wearing in the Mounings of Tarikh- I Bayhagi)سوگواران سفیدپوش(بررسی ریشة سفیدپوشی در سوگواریهای تاریخ بیهقی)1892157251FAخیراللهمحمودیدانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شیرازشهنازباصریدانشجوی دکتری زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرونJournal Article20180318Literature as a cultural mirror of every nation is the most reliable source that reflects customs, rituals, and beliefs of people intentionally. Undoubtedly, literature of our nation is among richest and brightest literatures as the human precious wealth. In addition of its unique historic features, Bihaghi History Book is one of the most precious literature sources. The source that as more we contemplate we do fascinate more and also we discovered its historical, cultural and…values. One of the cases that take attention of this pernicious heritage reader is precise mentioning and delicate attention of events, incidents and rituals and… of Masoud Ghaznavi government because of sharp attendance of Abolfazl Beihaghi at the central affairs of Masoud Court. Description of Mahmood Ghaznavi death and empowerment of Masoud is one of the main parts of this book. It is in this part that Beihaghi in describing Mahmood mourning rituals, despite that period costumes and rituals and even previous eras(according to its contemporary literature) by explaining white wearing of Masoud and his followers in Mahmood and Khalifa empowered by god mourning rituals. The costume that was completely oppose of other mourning descriptions in various Persian literatures up to writer s period. As if mourning and its specific features are one of the most significant characteristic of every nation customs and rituals, studying its causes and finding roots and origins of these differences is one of the main purposes of this research.متون ادبی بهعنوان آینة فرهنگ هر ملت موثقترین منبعی هستند که ناخودآگاه، آداب و رسوم و باورهای هر قوم را در خود منعکس میکند. <em>تاریخ بیهقی</em> یکی از آثار گرانسنگ زبان فارسی است که علاوه بر ویژگیهای منحصربهفرد تاریخی خود یکی از منابع فرهنگی زبان فارسی است که بیانگر بعضی از آداب و رسوم زمان خود است. یکی از مواردی که در نگاه اول ذهن خواننده را به خود معطوف میدارد، حوادث و وقایع و مراسم... حکومت مسعود غزنوی است. در همین بخش است که بیهقی در ذکر مراسم سوگواری محمود، برخلاف آیین مرسوم آن روزگار و حتی دورههای پیشین، به استناد متون ادبی معاصر خودش ازجمله <em>دیوان</em> فرخی از سپیدپوشی مسعود و درباریانش در سوگواری محمود غزنوی و خلیفه القادربالله سخن میگوید. رسمی که کاملاً با توصیفات سوگواری سایر متون ادب فارسی، حداقل تا روزگار نویسنده در تضاد است. در این پژوهش ابتدا به رنگهای سوگواری در ملل شرق و غرب و ایران قبل و بعد از اسلام پرداخته شده، سپس علت رنگ سپید پوشیدن مأمون در شهادت امام رضا (ع) و سلطان مسعود در مرگ محمود غزنوی و خلیفۀ بغداد بررسی شده است و به نظر میرسد که عمل مأمون بیشتر جنبۀ سیاسی و حکومتی و عمل سلطان مسعود تقلیدی از مأمون بوده است.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79797023620180220Studying the Time in Kalileh and Demneh Tales According To the Time in Narrative Theoryبررسی زمان در حکایتهای کلیلهودمنه بر اساس نظریه زمان در روایت2172367252FAمعصومهنظری چرودهاستادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد آستارابهرامخشنودیاستادیار دانشگاه آزاداسلامی، واحد آستارااحمدرضانظریاستادیار دانشگاه آزاداسلامی، واحد آستاراJournal Article20180318In the structural narratology there are two types of time for each narrative: time of the text, time of the story, arrangement, duration and frequency within the ‘time of the context’; calendar time and the sensory and emotional time in the range of ‘time of the story’ are the main topics of time in narratology knowledge. Although theorizing about the techniques and methods of time in historical and literary narratives is a new discussion and dates back to the twentieth century, style of storytelling in <em>Kalileh and Demneh</em> Stories, has provided an appropriate ground for layout of the main components of time in this work.
This article is the result of a research that has studied the time in the main and secondary Tales of <em>Kalileh and Demneh</em> using the descriptive-deductive method and based on the theory of "time in narration". Result obtained from the research show that <em>Kalileh and Demneh </em>Tales have significant match with features "the time of the text". As in “duration” descriptive pause, stage of the play, summarizing and removing, have respectively higher frequencies, in “arrangement” frequency of after-look is more than that of pre-look and in the discussion on “frequency” more attention has been given to recount frequency than repeated frequency. These achievements show that despite having technical prose, <em>Kalileh and Demneh,</em> enjoys a moderate approach in narrating the stories and that, its circumlocution is never more than its brevity and moderation.در روایتشناسی ساختارگرا برای هر روایتی دو نوع زمان مطرح است: زمان متن، زمان داستان. ترتیب، دیرش و بسامد در حیطه «زمان متن»، زمان تقویمی و زمان حسی و عاطفی در گسترة «زمان داستان» از مباحث اصلی زمان در دانش روایتشناسی است. اگرچه نظریهپردازی دربارة شگردها و روشهای زمان در روایتهای تاریخی و ادبی بحثی تازه بوده و به قرن بیستم باز میگردد اما شیوة روایتگری داستان در داستان <em>کلیلهودمنه</em>، زمینة مناسبی برای طرح مؤلفههای اصلی زمان در این اثر فراهم آورده است. مقاله حاضر نتیجه پژوهشی است که به شیوة توصیفی-استقرایی و بر اساس نظریه «زمان در روایت» به بررسی زمان در حکایتهای اصلی و فرعی <em>کلیلهودمنه</em> پرداخته است. نتایج پژوهش نشان میدهد که حکایتهای کلیلهودمنه همخوانی معناداری با ویژگیهای «زمان متن» دارد. چنانکه در «دیرش» به ترتیب مکث توصیفی، صحنة نمایش، خلاصه و حذف، بسامد بیشتری دارد؛ در «ترتیب» فراوانی کاربرد پسنگاه بیشتر از پیشنگاه است و در بحث «بسامد»، به بسامد بازگو، بیشتر از بسامد مکرر توجه شده است. این دستاوردها نشان میدهد کتاب کلیلهودمنه با وجود داشتن نثری فنی، دارای شیوهای اعتدالی در روایت حکایتهاست و هرگز اطنابش بیشتر از ایجاز و اعتدالش نیست.