دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79796923320160822Rhetorical functions of bureaucratic elements in Persian sonnets, from sixth to eighth century rely on sonnet of dominant poetsکارکردهای بلاغی عناصر دیوانی در غزل فارسی؛ از قرن ششم تا هشتم با تکیه بر غزلیّات شاعران برجسته1265623FAمیرجلیلاکرمیدانشگاه تبریز0000-0003-3265-8205مجیدواحدپوردانشجوی دوره دکتری دانشگاه تبریز0009-0002-8479-8496Journal Article20160201The sonnet from the sixth century have a significant, serious and formal, functional and presence in the Persian literature, and cone in the form of dominant means of artistic creation by the major poets. Such kind poems although, has a language quality and special meaning which making that more distinctive and recognized from the other kinds of poems, so it couldn’t keep itself away from the other language elements effect of the previous period – that mainly are imagerable elements -. Some of these elements in its natural movement are moved from a period to another.Of course, the attitude and poets mental aspect (field) and cultural geography that is grow up, changes how to using of these elements. Among the different elements of language , we can speak of bureaucratic elements. These elements whether in the language field or in the meaning field ,when keep on their function, cause of creating images that are no longer possible. The problem related to the to court when are used in the Persian odes, hardly could departure of its surface meaning and often are used in the lexican meaning. These are attributable to the extroversion and poems emotional aspects that rhetorical is in this way. Figurative meaning of such elements is more in sonnet that show itself. The expansion of figure of speech in sonnet and changing of such elements attribute to odes causes whatever helps to the lyric of literature language –bureaucratic elements , are parodies by the poets. By analyzing of Persian sonnet in the studying period (course) we get this pint that the elements related all the bureaucratics somehow keep on their live in this poetical genre. In this article among the various bureaucratic elements of court, we had analyzed the army elements, the composition bureaucratic element .bureaucratic elements, by the view of rhetorical function.غزل از قرن ششم حضور جدّی و چشمگیر در ادب فارسی مییابد. این نوع شعر، با آنکه از کیفیّت زبانی و معنایی خاصّی برخوردار است که آن را از انواع دیگر شعر متمایز میسازد، نمیتواند خود را از تأثیر عناصر زبانی دورههای پیشین – که عمدتاً عناصر تصویرآفرین هستند- دور نگه دارد. البته طرز نگرش شاعر و جغرافیای فرهنگی که وی در آن پرورش یافته است، نحوة استفاده از این عناصر را دچار دگرگونی میسازد. از میان عناصر گوناگون زبانی، میتوان از عناصر دیوانی نیز سخن گفت. این عناصر سبب پدید آمدن تصاویر برجسته و درخور اعتنایی در غزل شدهاند. عناصر مربوط به دربار وقتی در قصاید فارسی به کار گرفته میشوند، بهندرت میتوانند از معنای ظاهری خود عدول کنند. معنای مجازی این عناصر بیشتر در غزل است که خود را نشان میدهد. گسترش صنایع ادبی در فضای غزل و تغییر کیفیت این صنایع نسبت به فضای قصیده، سبب میشود تا هر آنچه که به غنای زبان ادبی کمک میکند- از جمله عناصر دیوانی- از طرف شاعران با استقبال مواجه شود. با بررسی غزل فارسی، در دورة مورد مطالعه، به این نکته پی میبریم که عناصر مربوط به تمام دیوانها، کمابیش، حیات خود را در این قالب شعری حفظ کردهاند. در این مقاله، از میان عناصر دیوانی، عناصر سپاهی (دیوان لشکر)، عناصر دیوان انشاء و عناصر دیوان استیفاء از منظر کارکردهای بلاغی مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79796923320160822The Mystical Relations between the Sheikhs of Azerbaijan and the Sufis of Khorasanمناسبات عرفانی مشایخ آذربایجان با عارفان خراسان27545625FAمحمدطاهری خسروشاهیدانشجوی دوره دکتری زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تبریزJournal Article20150628At the time of expansion of the intellectual and spiritual influence of sheikhs of Khorasan in the realm of the Islamic mysticism, the Sufi-schools expansion in Azerbaijan and the emergence of authentic figures of Sufism is obvious in the region. The first Sufis of Tabriz, in the principles, from 3<sup>rd</sup> to 5<sup>th</sup> centuries focused mainly on the East of Sufism and were unfamiliar with the West of Sufism (the schools of Baghdad). Jovinani, as the first figure of Sufism of Azerbaijan were one of the Bayazid’ disciples who returned to Tabriz from Bastam after the Tabriz earthquake in (244 AH) and opened a way to transfer the Khorasan Sufism to the Azerbaijan. Another Sufi figure of Azerbaijan in this period is the Abu Nasr Shervani, one of the disciples of Abu Said Abyalkheyr who transferred the Mysticism of the Khorasan to Shirvan in Arran. Azerbaijan, in some period of time, was receptive of the mystics of Khorasan which could mention to the travels of Ahmed Ghazali, Yahya Bakhezri and Nizamuddin Ghori. The two narrations of the Hajviri in Kashf al-Mahjub are another reason for this claim. The sheikhs of Azerbaijan not only in the first centuries but during the development and expansion of Sufism of Tabriz (6<sup>th</sup> to 8<sup>th</sup> centuries), yet, have been interested in Khorasan. The mystical works in the Tabriz valuable collection of manuscripts namely “Safineye Tabriz” (ship of Tabriz) is evidence to this claim. The attention of Sufis of Azerbaijan to sheikhs of Khorasan could be regarded as a sign of mystical love of mysticism school of Tabriz and its intellectual features. In this article, providing the evidence from the Sufi prime literature on the relationship between the sheikhs of Azerbaijan and Khorasan, we are endeavoring to clarify the point that mysticism school of Tabriz, besides having unique features of mysticism of Azerbaijan, throughout the history of Sufism, has been connected to the mystical sources of Khorasan and has been watered.همزمان با گسترش دامنة نفوذ فکری و روحانی مشایخ خراسان، شاهد گسترش نحلههای صوفیه در آذربایجان و ظهور چهرههای اصیل تصوّف در این منطقه هستیم. نخستین صوفیان تبریز از سدههای سوّم تا پنجم، در مبانی و اصول عمدتاً به مکتب خراسان توجه داشتند و با آنچه در مکتب بغداد میگذشت، ناآشنا بودند. شیخ ابواسحاق ابراهیم بن یحیی جوینانی، نخستین چهرة مکتب عرفان آذربایجان، از شاگردان بایزید بسطامی بود که تصوّف خراسان به وسیله او به آذربایجان راه گشود. از دیگر چهرههای تصوّف آذربایجان در این دوره، ابونصر شروانی از مریدان ابوسعید ابیالخیر است که او را باید واسطه انتقال مشرب خراسان به شروان در ناحیه ارّان (جمهوری آذربایجان) دانست. آذربایجان، در مقطعی پذیرای عارفان خراسان بود. مسافرتهای احمد غزّالی، یحیی باخزری و نظامالدین غوری از این جمله است. همچنین دو روایت از هجویری در کشفالمحجوب، دلیلی دیگر براین ادّعاست. مشایخ آذربایجان نه تنها در سدههای نخستین، که در دوران نضج و اوجگیری مکتب عرفان تبریز (سدههای ششم تا هشتم) نیز همچنان به خراسان توجه داشتند. آثارصوفیانه موجود در مجموعه خطّی ارزشمند <strong><em>سفینه تبریز</em></strong> شاهد عدلی براین دعوی است. <br /> ما ضمن بیان شواهدی از متون درجه اوّل تصوّف پیرامون مناسبات مشایخ آذربایجان و خراسان، درصدد تبیین این نکتهایم که مکتب عرفان تبریز، ضمن برخورداری از ویژگیهای منحصر عرفان آذربایجان، در طول تاریخ تصوّف، به چشمه جوشان عرفان خراسان متّصل و از آبشخور این چشمه سیراب بوده است.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79796923320160822Morphology of Mystical Allegoriesریختشناسی تمثیلهای عرفانی با تکیه بر اشعار سنایی، عطار و مولوی55695626FAعبداللهطلوعی آذراستادیار دانشگاه ارومیهرحیمکوششاستادیار دانشگاه ارومیهعلیصمدیدانشجوی دوره دکتری دانشگاه ارومیهJournal Article20150711Using allegory as rhetoric and reasoning method is a main axis in Iranian mystical literature. This procedure starts with Sanaei's poems, ripens in Attar's poems and culminates in Molavi's poems. Studying mystical allegories from morphologic point of view, makes possible their comprehensive literary, social and mystical analysis. This study opens wide horizons in analyzing, interpreting and semantics of Persian literary mystical texts, which are major indicators in Iranian literature.This article tries to present a comprehensive definition of allegory and specify deferent types of it. This definition will help to analyze Persian poems with morphologic method. In this way, evolution process of allegoric speech of Iranian mystics is being studied relying on allegoric elements and variablesاستفاده از تمثیل به عنوان یک صنعت بلاغی و همچنین یک شیوه استدلالی، روشی اساسی در ادبیات عرفانی ایران است. این رویه که از دیرباز در ادبیات ایران متداول بود در متون عرفانی از اشعار سنایی آغاز شد، در اشعار عطّار تکامل یافت و در اشعار مولوی به نقطه اوج خود رسید. بررسی تمثیلهای عرفانی از دید «ریختشناسی» امکان تحلیل جامع ادبی، اجتماعی و عرفانی آنها را فراهم میکند و فرصتی پدید میآورد که کاربرد صنعت تمثیل در ادبیات عرفانی با روشی کاملاً علمی مورد بررسی قرارگیرد. این بررسی افقهای جدیدی را در تحلیل، تفسیر و معناشناسی متون عرفانی ادبیات فارسی که شاخه اساسی و محوری ادبیات ماست، فراهم میآورد. در این مقاله ضمن بیان و بررسی دیدگاههای علمای بلاغت در باب تمثیل، تلاش می کنیم عناصر سازای آن را از دیدگاه نظریهپردازان ریختشناسی تجزیه و تحلیل کنیم تا از این رهگذر روند تکاملی بیان تمثیلی عرفا با تکیه بر متغیرها و عناصر تمثیل تبیین شود.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79796923320160822The Echo of Social Conditions in the Analysis of Speech Acts of Mystical Interpretation Section of KashfolAsrar va ‘OdatolAbrarبازتاب شرایط اجتماعی در تحلیل کنشهایگفتاریِ تفسیرِ عرفانیِ کشفالاسرار71935629FAسوسنجبریعضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه رازیمریمجعفریکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20151103This paper aims to investigate speech acts in the mystical interpretation section of <em>KashfolAsrar va ‘OdatolAbrar</em>. The method used in this study is John Robert Searle’s theory and his five-group classifications of speech acts and systematic survey of utterances. The analysis of data shows that declarations are of highest frequency with 55% of all speech acts and the goal behind using them is to express Meibodi’s Sufi beliefs mostly expressed in the words of God and great figures of <em>Tarighat</em>. The second place belongs to expressives with 26% which are quoted from the tongue of God and their aim is to evoke the emotions of the reader and persuade him/her. Directives occupy the third place with 15% frequency. The lower frequency of such speech acts shows that the persuasion of the addressee and explicit propagation is not so much regarded by great Sufis and is used less. The fourth place is for commissives with 2% which guarantees God’s kindness and generosity in His words. Finally, assertives with lower than 1% of frequency express the principles of the religion from the viewpoint of God and the Quran. The analysis of these speech acts also reveals the hidden stance of Meibodi apropos the intellectual trends of his time and shows his presence in the midst of conflicts between <em>Sharia’t</em> and <em>Tarighat</em> followers and also the dispute between Sufi sects of Love and Asceticism in the Hirat of sixth century (A.H) and his critical view of such intellectual trends. At last, Meibodi’s strategy for collecting, recording and organizing a coherent mindset out of the avant-garde Sufi great figures’ ideas is revealed.<strong> </strong>موضوع این پژوهش بررسی کنشهای گفتاری در بخش تفسیر عرفانی کشفالاسرار و عدهالابرار است. شیوۀ پژوهش بر پایۀ نظریۀ جان راجرز سرل و طبقهبندی پنجگانۀ او از کنشهای گفتاری و نمونهبرداری سیستماتیک از پارهگفتارها قرار دارد. تحلیل دادهها نشان میدهد که بیشترین بسامد را کنشهای اظهاری با حدود 55% از کل کنشها دارد و قصد آن بیان باورهای صوفیانۀ میبدی است که اغلب از زبان خداوند و مشایخ طریقت بیان میشود. پس از آن کنشهای عاطفی با 26% قرار دارد که که از زبان خداوند نقل میشود و قصد آن فراخوانی عواطف مخاطب و اقناع است. پس از آن کنشهای ترغیبی با 15% فراوانی قرار میگیرند. بسامد کمتر کنش ترغیبی نشان میدهد که قصد ترغیب مخاطب و تبلیغ صریح چندان مورد توجه صوفیان بزرگ نیست و کمتر کاربرد دارد. در مرتبۀ چهارم، کنشهای تعهدی با 2% هستند که قصد دارند، مهر و بخشش الهی را از زبان خداوند تعهد کنند. سرانجام کنشهای اعلامی هستند با کمتر از 1% از اصول دین، از زبان خداوند و قرآن سخن میگویند. تحلیل کنشهای گفتاری، موضع پنهان میبدی را نسبت به جریانهای فکری دورانش بازمیتاباند و حضور او را در گیرودار جدال میان اهل شریعت و اهل طریقت و همچنین جدال میان فرقههای صوفیه اهل عشق و اهل زهد در هرات قرن ششم نشان میدهد نیز، نگرش انتقادی او را به جریانهای فکری روزگارش آشکار میسازد و بالأخره راهبرد گزیدۀ میبدی را در جمعآوری، حفظ و سامان دادن به یک نظام فکری منسجم از اندیشههای مشایخ پیشرو صوفیه مینمایاند.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79796923320160822The Proof of Stylistic Events by Using the Inferential Statistics (Case study: the Literal Similes in Iraqi Style)اثبات رخدادهای سبکی با استفاده از آمار استنباطی (مطالعة موردی: تشبیهات حروفی در سبک عراقی)951225630FAمرتضیحیدریاستادیار دانشگاه پیام نورJournal Article20150711 The stylistics deals with studying frequencies and repetitions; therefore, employing the statistical analyses in stylistic evaluations is very useful, Whereas the descriptive statistics cannot always explain the stylistic fluctuations, using of inferential statistics theories in evaluating stylistic phenomena will bear a very scientific accuracy. “Stylometry” is the term that has been coined for stylistic researches connected with computer. In present article, the author tries to evaluate the relationship between compression of angle of simile construction in Iraqi Style and frequency of literal similes from the respect of construction in the poets’ Divan of this Style in passing the time. Because of this, the author deals with inferential analysis of statistics by using the Pearson Correlation Coefficient in SPSS computerized software. These statistics come from the SPSS software out and express the correlation coefficient and significant level of relationship between variables (the compression of angle of simile and frequency of literal similes). Comprising these numbers with identified indicators for correlation coefficient and significant level, confirms the positive and direct relationship between variables. In stylistic words, i.e. to be much compressed the angle of simile in style of Iraqi style is equal to increase the frequency of literal similes that have much closed construction and this stylistic event has followed from the dominant norms of periodic style.<strong> </strong>سبکشناسی با مطالعة بسامدها سر و کار دارد؛ از همین رو، به کارگیری تحلیلهای آماری در ارزیابیهای سبکشناسانه بسیار سودمند است. از آنجا که آمارهای توصیفی، همیشه نمیتوانند نوسانهای سبکی را توضیح دهند، استفاده از روشهای آمار استنباطی از دقّت علمی بالایی در ارزیابی پدیدارهای سبکی برخوردار خواهد بود. سبکسنجی، اصطلاحی است که برای پژوهشهای سبکشناسانة مرتبط با رایانه وضع شده است. در مقالة حاضر، نگارنده میکوشد رابطة میان فشردگی زاویة ساختمان تشبیه در شعر سبک عراقی را با بسامد انواع تشبیهات حروفی از لحاظ ساختمان در دیوان شاعران این سبک با توجّه به گذار زمان، ارزیابی کند. از همین رو، با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون در نرمافزار رایانهای spss به تحلیل استنباطی آمارها میپردازد. با توجّه به نتایج کمّی برآمده از نرمافزار spss که گویای ضریب همبستگی570/. و سطح معناداری 004/. در تبیین رابطة میان متغیّرها (فشردگی زاویة تشبیه و بسامد تشبیهات حروفی) است و مقایسة این اعداد با شاخصهای تعریف شده برای ضریب همبستگی (دامنة میان 1+ و 1ـ) و سطح معناداری (کوچکتر از 01/. تا 05/.)، رابطة مثبت و مستقیم میان متغیّرها تأیید میشود؛ به زبان سبکشناسی، یعنی فشردهتر شدن زاویة تشبیه و خیالیتر شدن آن در شعر سبک عراقی به معنای افزایش بسامد تشبیهات حروفی دارای ساختمان بستهتر و خیالیتر بوده و این رخداد سبکی از هنجارهای مسلّط بر سبک دوره پیروی کرده است.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79796923320160822Analyze of Khaghani’s Descriptions based on the Binary Oppositionsنگاهی به وصفهای خاقانی برپایۀ نظریّۀ تقابلهای دوگانه1231395631FAاکبرشاملواستادیار دانشگاه پیام نورغلامرضاسالمیاندانشیار دانشگاه رازینسرینخانیدانشجوی دکتری دانشگاه رازیJournal Article20150521Binary oppositions is one of the most important issues is created based on philosophical principles that are the foundation blocks based on binary oppositions. The aim of this study is the analysis of poems of Khaghani attribute in terms of the theory of binary oppositions , binary oppositions understand what impact it has had in shaping the content of the Khaghani’s poems? The results showed that Khaghani used from many oppositions to the morning descriptions , because however much a war between black and white scene shows. Fire descriptions have a same situation because the fire itself never does that word come to mind is its interactive elements. Travelogue’ odes as well, are place for Oppositions Creation; because the passengers are faced with many elements. but describes the, The level of conflict is minimized in the emotional issues descriptions; because the emotional issues are from Eros demands that aims to create greater unity.تقابلهای دوگانه از مهمترین مباحث مورد توجّه ساختارگرایان است و بر اساس یک فلسفی که بنیاد هستی را بر مبنای تقابلهای دوگانه میانگارد، ایجاد شده است. در پژوهش حاضر برآنیم تا با تحلیل اشعار وصفی خاقانی از منظر نظریّۀ تقابل دوگانه، دریابیم که تقابلهای دوگانه چه تأثیری در شکلگیری محتوای شعر خاقانی داشته است؟ نتایج پژوهش نشان داد که خاقانی در توصیف صبح از تقابلهای بسیاری بهره برده است؛ زیرا این وصف، بیشتر صحنۀ جنگ بین سیاهی و سپیدی را نشان میدهد. وصف آتش نیز چنین وضعیّتی دارد؛ زیرا آتش به خودی خود واژۀ بینشانی است که عناصر متقابل خود را به ذهن متبادر میکند. قصاید سفرنامهای نیز، از آنجا که مسافر با عناصر بسیاری روبهرو میشود که ذهن، عنصر مقابل آن را به یاد میآورد، محلّی برای بروز تقابلهاست؛ امّا در وصف می و مسائل احساسی، میزان تقابلها به حدّاقلّ خود میرسد؛ چراکه مسائل احساسی از خواستههای غریزۀ اروس است که هدف آن ایجاد وحدت بیشتر است.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79796923320160822Research on newly discovered facts of Khaghani's residence and historical geography of Tabrizپژوهشی بر نکتههای نویافته محل زندگی خاقانی و جغرافیای تاریخی تبریز (بر اساس سفینه تبریز)1411605632FAحسینشهبازیدانشجوی دکتری تخصصی زبان وادبیات فارسی، دانشگاه تبریز، ایران0000-0001-7611-4862سانازجعفرپور ناصردانشجوی دوره دکتری دانشگاه هنر اصفهانکریممیمنت نژاد حکم آبادکارشناس ارشد فناوری اطلاعاتJournal Article20160626Safina-yi Tabriz (721-723 AH),compiled by Abu'l Majd Muhammad Ben Mas'ud Tabrizi, reflector cultural, scientific and literary situation of Tabriz in the sixth century to the eighth century. This exquisite work is the first book that refers to the location of Khaghani's residence in Tabriz. It Quoted from the book of O'Malley by Amin haji bolh (Baleh) Tabrizi (d. 720 AH). Based on the text of the Safina, Khaghani's house in Tabriz was located in the old square area. The purpose of this article is to answer Professor Shafiee Kadkani's recommendations in his article, find information about the old square, and the location of Sayn-Din alley in present structure of Tabriz. Based on the results, old square of Tabriz was located in Mahad-mahin neighbourhood next to the historical Ostad-Shagerd mosque. The research methodology in this article is fieldwork and analytic is based on the documentation library.سفینة تبریز (723-721ق)، نوشتة ابوالمجد محمد بن مسعود تبریزی، آینهای است که اوضاع فرهنگی و علمی و ادبی تبریز را در فاصله قرن ششم تا اواسط قرن هشتم نشان میدهد. این اثر، تنها منبع شناخته شدهای است که به نقل از «امالی» امینالدین حاجی بُله تبریزی (م.720ق) به محل زندگی خاقانی شروانی در تبریز اشاره دارد. چنانکه بر اساس حکایت آمده در سفینه، خانة خاقانی در میدان کهن تبریز واقع بوده است. هدف این جستار، پاسخ به پیشنهاد علمی دکتر شفیعیکدکنی، دربارة یافتن اطلاعاتی در خصوص میدان کهن و اهمیت داشتن این امر جهت شناسایی محدودة خانة خاقانی است. براساس یافتههای تحقیق، عرصة میدان کهن تبریز واقع در محله مهادمهن در سیر تطور زمان از میان رفته و اینک یادگارهایی از آن با قراین تاریخی باقی مانده است. نویسندگان این مقاله با پرداختن به قراین موجود، علاوه بر بررسی محدوده میدان طی قرن ششم تا زمان حاضر، بنابر شواهد و مستندات تاریخی سعی در بازشناسی مسیر بازگشت خاقانی از ضیافتی از راه دروازه سنجاران و دیدارش با اثیرالدین اخسیکتی در کوچة صاینالدین دارد. روش تحقیق پژوهش، میدانی و تحلیلی، براساس مستندات کتابخانهای است.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79796923320160822other side of the war in shahnamehآن روی سکۀ جنگ در شاهنامه (بررسی مولفههای جنگ نرم در شاهجنگ روانی رستم)1611805634FAمحمدمهدی پوراستاد دانشگاه تبریزاحمدفرشبافیاناستادیار دانشگاه تبریز0000-0003-2337-7608محمدرضاعابدیاستادیار دانشگاه تبریزحسینحسن زادهدانشجوی دوره دکتری دانشگاه تبریزJournal Article20060205Shahnameh the symbol of the Iranian unity is the terrestrial-humanity book which none of the components of biological needs of human being is not forgotten in it. This sega is the biggest Iranian cultural resentation in the following several hundred years of spread of intellectual battle with thinking top and arab policy of racial prejudice that could make national ancient stories in verse and offered the most important nation cultural capital of Iranian to humanity.the structure of this Sega is designed in such a way that it is not possible to ignore its collectivity of the terms of a utopia and also it seems that it is impossible to apart the spirit of Islamic philosophy from it. The big importance of the Iranian Sega is in the How to site wars and many components of hard war and soft war and multiple ways of confronting with the enemy psychological warfare is seen in this great work . this research is going to review and analysis one of the most famous psychological warfare of Rostam with Ashkbous Koshani according to techniques of soft war which matches the definitions of contemporary scholars at home and abroad and also analysis enjoying frequency ancient civilization owners of pre-islamic iran through the best practices and aggressive defense.شاهنامه به عنوان نماد همبستگی ایرانیان، کتابی زمینیـ انسانی است که هیچ مؤلفهای از نیازهای زیستی بشر در آن به غفلت سپرده نشده است. این حماسه بزرگترین بازنمود فرهنگی ایرانیان در دنبالۀ شیوع چند صد ساله مبارزۀ فکری با برتراندیشی و سیاست متعصبانه نژادی تازیان است که توانست با منظوم ساختن روایات کهن ملی، مهمترین سرمایه فرهنگ ملی ایران را به بشریت تقدیم کند. ساختار این حماسه به گونهای پرداخته شده که اولاً نمیتوان جامعیّت آن را از حیث برخورداری از شرایط و عناصر یک آرمانشهر مطلوب نادیده گرفت و ثانیاً انفکاک و جداسازی روح حکمت اسلامی از آن غیر ممکن مینماید. اهمیت بزرگ حماسه ایرانیان در چگونگی یاد کرد جنگهاست؛ مؤلفههای فراوان جنگ سخت (Hard war) و جنگ نرم (Soft war) و شیوههای متعدد مقابله با عملیات روانی دشمن در این اثر سترگ به وفور دیده میشود. این پژوهش یکی از نامدارترین جنگهای روانی شاهنامه، یعنی جنگ روانی رستم با اشکبوس کشانی را برپایۀ شگردهای جنگ نرم منطبق با تعاریف اندیشمندان معاصر ایرانی و خارجی مورد نقد و تحلیل قرار داده و بسامد بهرهگیری صاحبان تمدن کهن ایران قبل از اسلام را از شیوههای نرم دفاعی و تهاجمی باز نموده است.دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79796923320160822Investigating synesthesia in poems of Nasrollah mardaniبررسی حسآمیزی در اشعار نصرالله مردانی1811995635FAعلیرضامحمودیعضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه زابل0000 0003 4472 4644فاطمهراشکیدانشجوی کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20160305Synesthesia is one of artistic and rhetorical techniques used to make speech beautiful and effective. This figure of speech, which is sometimes categorized under rhetorical system, and sometimes within the scope of linguistic and grammatical issues is regarded as one important factor behind beauty, defamiliarization and attention- grabing in a poem. Nasrollah Mardani is the most prominent contemporary revolution poet. The present research, which is conducted to better identify features of contemporary persian poet, assuming synesthesia to be an important factor in the beauty and effectiveness of Nasrollah Mardani poems, attempts to provide an answer to this fundamental question analytically and descriptively that based on what principles is the application of synesthesia in the poems of this poet? To this aim, synesthesia in three forms: rhetorical, grammatical and typical was investigated in their poem. The results of this research besides having variety in the structure and function of synesthesia in Nasrollah Mardani<sup>,</sup>s poems, indicate that synesthesia is one of the key elements of figures of speech in the poems of these poet and enjoy a high status in their poets effectiveness.<strong> </strong>حسآمیزی از شگردهای بلاغی و هنری بیان سخن زیبا و دلنشین است. این صنعت که گاه در حوزة دستگاه بلاغی و گاه در حوزة مسایل زبانی و دستوری قرار میگیرد، یکی از عوامل مهم زیبایی، آشناییزدایی و توجهبرانگیزی در شعر به محسوب میشود. نصرالله مردانی از برجستهترین شاعران انقلاب در دورة معاصر است. در این پژوهش که با هدف شناخت و تبیین هر چه بهتر ویژگیهای شعر معاصر فارسی صورت پذیرفته، با فرض بر اینکه حسآمیزی از عوامل مهم دخیل در زیبایی و حسن تأثیر اشعار نصرالله مردانی است، تلاش گردیده تا به شیوة توصیفی ـ تحلیلی بدین پرسش اساسی پاسخ داده شود که کاربرد حسآمیزی در اشعار شاعر یاد شده مبتنی بر چه اصولی است؟ بدین منظور حسآمیزی در سه شکل بلاغی، دستوری و نوعی در اشعار این شاعر بررسی شد. نتیجة این پژوهش ضمن آنکه نشان از تنوع در ساختار و کارکرد حسآمیزی در اشعار نصرالله مردانی دارد، مشخص میسازد که حسآمیزی یکی از اصلیترین ارکان خیال در اشعار این شاعر بوده، جایگاه خاصی در حسن تأثیر اشعار وی دارد. دانشگاه تبریززبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)2251-79796923320160822Anima reflects the ethnic mother and psychoanalysis, the story of Rostam and Sohrabبازتاب آنیما و مادر تباری و تحلیل روانشناختی داستان رستم و سهراب2012186664FAیداللهنصراللهیاستادیار دانشگاه شهید مدنی آذربایجانعاطفهجنگلیکارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسیJournal Article20150920different areas and diverse perspectives have discussed around it. This paper, drawing upon related sources and using the psychological criticism and psychoanalysis, presents a new reading about this story. Psychological analysis and criticism of the story of Rostam and Sohrab deals with issues such as anima, matriarchy, and the Oedipus Complex and the Irresponsibility Complex that are all the fundamental terms of Psychology and Psychoanalysis. At first, the paper examines the relationship between Tahmineh and anima, then links it with matriarchy in the context of history. Using psychological sources, it proves its own view. Then drawing on psychological criticism it studies the father and son conflict through the battle of Rostam and Sohrab, and discusses thematic and narrative similarities in other cultures. Eventually, drawing on the Irresponsibility Complex after the tricky victory of Rostam following Sohrab’s slaying that makes him guilty and inefficient, the paper attempts to foster and nurture champions like Siavash, Kkhosrow and Bahman in order form him to relieve and heal this feeling. This article has been written based on the views of three psychologists (Freud, Jung and Adler) and benefitted from a comparative method and comparative analysis and obtained the documents from the library and taking notes.داستان رستم و سهراب، از غم انگیزترین داستانهای شاهنامه است که پژوهشگران مختلف، از جنبه های گوناگون به بحث و فحص پیرامون آن پرداخته اند. این نوشتار، با استناد به منابع مرتبط با نقدروانشناختی قرائت تازه ای در باب این داستان به دست میدهد و در این زمینه، به مباحثی چون آنیما، مادرتباری، عقده اودیپ و عقده بیمسئولیتی که همه از اصطلاحات بنیادین روانشناسی هستند اشاره می کند. در ابتدا، به ارتباط بین تهمینه با آنیما و بعد پیوند آن در بستر تاریخ و دوره باستان با مادر تباری می پردازد و نظرخود را با استناد به منابع روانشناسی، اثبات میکند و سپس از منظر نقد روانشناختی، جدال پدر و پسر را بررسی میکند. در نهایت با استناد به پیروزی ترفندآمیز رستم بر سهراب، از اصطلاح«عقده بی مسئولیتی» بهره میبرد که در آن، رستم بعد از کشتن سهراب، احساس گناه و بیکفایتی میکند و میکوشد با تربیت پهلوانانی چون سیاوش، کیخسرو و بهمن این احساس خود را تسکین دهد. همه این نظرها را میتوان برگرفته از نقد روانکاوی دانست و قرینه و نظیرهای دیگر آن برای احساس بیمسئولیتی را در رابطه کاووس و کیخسرو بعد از مرگ سیاوش و گشتاسب و بهمن بعد از مرگ اسفندیار برای اثبات این مدعا میتوان عرضه کرد.