دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
رسالت روشنفکر و نزاع سنت و تجدد در رمان نفرین زمین
چکیده
چکیده رمان نفرین زمین داستان نزاع تجدد با سنت و روشنفکر با حکومت و سند شکست روشنفکر و سنت است.آلاحمد این رمان را برای ایفای رسالت روشنفکری که برای خود قایل بود، نوشته است. وی در این رمان به بهانة نقد اصلاحات ارضی، با تجدد و دینسازی در برخی محافل فکری و سیاسی، و با اقتصاد بورژوایی مخالفت میکند. بدین جهت رمان در برخی قسمتها به یک ... بیشترمقایسه و تحلیل ساختار روزنامههای ملانصرالدین و صوراسرافیل
چکیده
چکیده دو روزنامۀ طنزآمیز ملانصرالدین و صوراسرافیل از جمله روزنامههای تأثیرگذار دورۀ مشروطه به شمار میآیند که به سبب ویژگیهای منحصربهفرد خود در تحول روزنامهنگاری و طنزپردازی در ایران تأثیر قابل ملاحظهای بر جای نهادند. همزمانی انتشار این دو روزنامه در بخشی از دوران حضور آنها ... بیشترمقدمه¬ای بر رابطۀ ادبیات و فلسفه
چکیده
چکیده ادبیات و فلسفه در طول تاریخ همواره در حال تعامل و داد و ستد بودهاند. گاه به هم نزدیک و حتی عین هم شده و گاه نیز از یکدیگر فاصله گرفتهاند. نوع ارتباط این دو شاخه از فعالیت فکری بشر، از روزگار باستان تاکنون، همیشه محل بحث صاحبنظران بوده است. اما این مسأله همچنان بر جای خود باقی است که چه نوع ارتباط منطقی و معرفتشناختی بین ... بیشترپویایی و تحوّل در حکایت¬های صوفیانه
چکیده
چکیده حکایت از قالبهای داستانی است که پدیدآورندۀ آن، برای بیان تجربۀ خود از جهان بیرون، ارتباط تأثیرگذار و بیان اندیشه از آن بهره میگیرد. یکی از انواع حکایتها، حکایتهای صوفیانه است؛ حکایتهایی که بیش از هر چیز، ظرف بیان اصول انسانی بوده و با خلق متن، اندیشه را از حالت بالقوه به فعل درآوردهاند. بنابراین ... بیشتربررسی تحلیلی رابطة دو اسطورة همسان (فرّ کیانی و همای پادشاهی)
چکیده
چکیده تکیه بر فرّ ایزدی و اعتقاد به شاهِ آرمانی در فرهنگ و ادبیات و اساطیر ایرانی، اندیشهای دیرین و پنداری باسابقه است. فرّ بهعنوان یک اسطورة ریشهدار و عمیق حداقل دو نقش اساسی بر عهده داشت؛ نخست اینکه نظام موروثی پادشاهی را توجیه میکرد و دیگر آنکه با پیوند قدرت پادشاه به قدرت و ارادة الهی به آن جنبة معنوی و دینی میبخشید. ... بیشترحرف اضافۀ اوستایی mat- در دو واژۀ ایرانی میانه
چکیده
چکیده هدف از نگارش این مقاله بررسی اشتقاق دو واژۀ ایرانی میانه، یکی از زبان فارسی میانه و دیگری از زبان سغدی میباشد. برای واژۀ فارسی میانۀ madrm تاکنون اشتقاقی ارائه نشده و اشتقاق پیشتر ارائه شده برای واژۀ سغدی mazn نیز مورد تردید نگارندۀ این مقاله میباشد. با بررسی متنهای حاوی این دو واژه و در نظر گرفتن فرایندهای واجی ... بیشتربازخوانی رمان‹‹زیبا›› (تأملی در ژرف ساخت رمان زیبا)
چکیده
. رمان در ایران پدیدهای نوظهور است که با شکل گیری نهضت مشروطه توجه ایرانیان را به خود جلب کرد. در عصر مشروطه بحرانهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی زمینه را برای به وجود آمدن رمان مهیا ساخت و آن را وارد پهنۀ اجتماع کرد. رمان «زیبا»ی حجازی از جمله رمانهای اجتماعی اولیه محسوب میشود که از منظر ادبی توانست ساختار و محتوای رمانهای ... بیشترواکاوی چند واژه از تاریخ بیهقی
چکیده
کلمات و تعابیری که در گویش ها رایج است، به حل بسیاری از مشکلات تون ابی کمک می کند. در آثار گذشته از جمله تاریخ بیهقی عباراتی پیدا می شود که معنای آن برای بیشتر اهل خراسان روشن و بدون ابهام است... بیشتراسم و ضمیر در گویش تاتی کلاسور (Kalāsur)
چکیده
مقالة حاضر تلاشی است در جهت حفظ و بررسی گویشهای ایرانی که در حال فراموشی هستند. تاتی یکی از این گویشهاست که در روستای کلاسور کلیبر آذربایجان شرقی تعدادی بدان تکلم میکنند. معرفی روستای کلاسور، موقعیت جغرافیایی و انسانی، نحوة زندگی مردم روستا، نمادهای آوانویسی، بررسی قواعد دستوری حاکم براسم و ضمیر گویش مذکور از قبیل: جنس، تعریف، ... بیشتراصولالفصول، دانشنامهای گمنام در تحقیقات عرفانی
چکیده
به دلیل توجه عمده به ادبیات پیش از قرن هشتم و کم توجهی ناشی از آن به دورههای بعد، به ویژه عصر قاجار و زندیه، آثار این دوران مورد بررسی علمی قرار نگرفته و به درستی شناخته نشده است. بیشک در قرون دوازدهم و سیزدهم نیز آثاری ارزشمند میتوان یافت که از آن جمله است: «اصولالفصول فی حصولالوصول»در موضوع عرفان و تصوف که ویژگیهای ... بیشترمتناقض نمایی در قصاید خاقانی
چکیده
متناقض نمایی در حقیقت یک امکان زبانی است برای برجسته سازی که به جهت شکستن هنجار زبان و عادت ستیزی موجب شگفتی و در نتیجه التذاذ هنری می شود. متناقض نمایی با تضاد (طباق) متفاوت است... بیشترقلب ماهیت باده با اکسیر معرفت در ادبیات متعهد و آرمانگرا
چکیده
در بررسی سیر تطور مفهوم باده در ادبیات فارسی، نخست باید به دورة سبک خراسانی و سبکهای بینابین اشارهکرد. در این دورهها و قبل از پیدایش و گسترش سبک عراقی در پهنة ادب فارسی، باده در مفهوم واقعی و عینی به کار رفته است اما پس از گسترش تصوف و نفوذ آن در ادبیات، باده علاوه بر معنای عینی و عادی، در مفهوم استعاریِ عرفانی نیز استعمال میشود. ... بیشترظلومی و جهولی انسان در متون تفسیری و عرفانی
چکیده
مفسران قرآن کریم در تفسیر آیة72 سورة احزاب، در شرح وتوضیح کلمات ظلوم و جهول با وجود اختلافنظرهایی، در این نکته اتفاق دارند که انسان با حمل بار امانت الهی که فوق طاقت او بوده است، در حق خود ستم روا داشته و نسبت به صعوبت و عظمت بار امانت و عاقبت حمل آن نادان بوده است. هر چند ظاهر این تعبیر با توجه به بار معنایی کلمات یاد شده نوعی توبیخ و ... بیشترآرایش و آفرینش واکی، شیوه ای بدیع در آفرینش هنری (بر پایه دیوان خاقانی)
چکیده
شاعران از شیوه های گوناگونی برای آفریدن مضامین ژرف و آراستن کلام خویش بهره برده اند و سخن شناسان و ناقدان کوشیده اند که اسباب و ساز و کار این زیبایی ها را بیابند؛ بر آنها نامی بنهند و بر ایشان قواعدی وضع نماید... بیشترتوبه در ایران باستان
چکیده
از متون ایرانیان باستان چنین بر می آید که هرگاه شخصی عملی خلاف اخلاق یا شرع مرتکب می شد به عنوان کفاره گناه خود باید به یک اقدام سودمند اجتماعی قیام می کرد تا روح خود را از عقوبت آن گناه و عذاب دوزخ رهایی بخشد... بیشترآینه سکندری
چکیده
آینة اسکندری که گفتهاند آینهای بودهاست بر سرِ منارة اسکندریه و از عجایب هفتگانة جهان، در متون نظم و نثر پارسی بخصوص در شعر حافظ و خاقانی با ویژگیهای خارقالعادهای منعکس شدهاست. نویسندگان کتب تاریخی و جغرافیایی نیز از قدیم در خلال آثار خود شرح و توضیحاتی گاه متناقض در باب این آینه آوردهاند. این نوشتهها بنابر قراین، مأخذ ... بیشترتاریخ مشایخ صوفیه در بیاض و سواد سیرجانی
چکیده
خواجه ابوالحسن علیبن حسن سیرجانی از بزرگان صوفیه قرن پنجم هجری است. وی شیخ کرمان بوده و در آنجا داروخانه و اوقاف و مریدان بسیار داشته و مورد تکریم بزرگان صوفیه از قبیل ابوسعیــد ابوالخیر، خواجه عبدالله انصاری و هجویری قرار گرفته است. او که اهل سیر و سیاحت بوده در سیرجــان درگذشته و آرامگاهش تاکنون باقی و زیــارتگاه است. کتاب بیاض ... بیشترنکته های نویافته درباره خاقانی
چکیده
اگر بپذیریم که شعر رستاخیز کلمات است و هنر شاعر نوعی آشنایی زدایی از زبان است، خاقانی شروانی یکی از نوادر شعر جهان به حساب می آید. بی گمان خاقانی یکی از شگفتی های ادبیات ایران است... بیشتربرآورد فقر غذایی در استان آذربایجان شرقی
چکیده
در این مقاله ضمن برآورد خط فقر غذائی برای مناطق شهری و روستائی استان آذربایجان شرقی با استفاده از اطلاعات درآمد و هزینه خانوارهای شهری و روستائی در سال 1374 شاخصهای مهم فقر ارائه شده است.همچنین در این تحقیق با استفاده از سیستم تقاضای هزینههای خطی به برآورد کششهای قیمتی و درآمدی اقلام عمده هزینه خانوار پرداخته شده است.گر چه شاخص ... بیشترتطبیق موردی شهرنشینی شمال و جنوب ایران
چکیده
این مقاله،جمعیت شهرنشین استانهای مورد مطالعه را با همدیگر و با جمعیت شهرنشین کل کشور مقایسه میکند و سپس به پیشبینی جمعیت شهرنشین استانهای گیلان و سیستان و بلوچستان در سال 1385 میپردازد که هدف از آن مقایسه درصد جمعیت شهرنشین استانهای مورد مطالعه در سالهای مختلف است.در نهایت یک نتیجهگیری کلی از مقاله با توجه به مباحث ... بیشترسیمای ناپلئون بناپارت در ادبیات فرانسه
چکیده
در ادبیات(های)کشورهای جهان،گاهی،برخی از شخصیتهای بزرگ سیاسی،با اقدامات برجستهء منفی یا مثبت خود الهام بخش شعرا و نویسندگان بسیاری بودهاند.در ادبیات قرن نوزدهم فرانسه این نقش مهم را ناپلئون اول،امپراطور فرانسه از سال 1304 تا 1814،بازی کرده است.در این نوشته سعی ما بر این است که جایگاه او را در آثار چند تن از نویسندگان و شعرای بزرگ ... بیشترمفاهیم «اولی، ضروری، بدیهی، یقینی» در منطق کلاسیک (صوری)
چکیده
معانی مفاهیم«اولی،ضروری،بدیهی،یقینی»به ظاهر،روشن است، اما کاربرد آنها در مواضع و مباحث مختلف منطق متفاوت میباشد؛به تبع این مواضع و مباحث مختلف،معانی آنها نیز تا حدی تغییر کرده و مختلف خواهد بود.در این مقاله سعی داریم این مواضع و اختلاف معانی را روشن کنیم. بیشترمتن و فرامین در ادبیات
چکیده
«ادبیت»اثر فراتر از جنبههای«ادبیاتی»است و نهایتا حرکت«فرامتنی»بیشتر از خود متن اهمیت پیدا میکند.در این جریان هدف از کاربرد زبان صرفا توجیه خود زبان میباشد و خوانندهء این نوع آثار به کمک«اصطلاح محوری»رمز و رموز و مکانیزمهای موجود در آن را کشف میکند.قع میشود. جریان ادبی دوم حالت«درون زبانی»یا«خود ... بیشترحکایت مرد آویزان در چاه (بررسی پیشینه یکی از تمثیلات کلیله و دمنه)
چکیده
بیشتر«رمان نو» دیالوگ نو