دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
2676-6779
45
182
2002
04
21
تطبیق موردی شهرنشینی شمال و جنوب ایران
1
28
FA
<span style="color: #000000; font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 17px; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; display: inline ! important; float: none; background-color: #ffffff;"><span class="Apple-converted-space"> </span>این مقاله،جمعیت شهرنشین استانهای مورد مطالعه را با همدیگر و با جمعیت شهرنشین کل کشور مقایسه میکند و سپس به پیشبینی جمعیت شهرنشین استانهای گیلان و سیستان و بلوچستان در سال 1385 میپردازد که هدف از آن مقایسه درصد جمعیت شهرنشین استانهای مورد مطالعه در سالهای مختلف است.در نهایت یک نتیجهگیری کلی از مقاله با توجه به مباحث مطرح شده،ارائه شده است. این مقاله به بررسی تطبیقی جمعیت شهرنشینی دو استان گیلان و سیستان و بلوچستان پرداخته است و سعی دارد تا با به کارگیری تئوریهای متناسب با موضوع در دو استان را مطالعه،قانونمندیهای حاکم بر فرایند شهرنشینی در این دو استان را مطالعه کند.</span>
شهرنشینی,شمال,جنوب ایران
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1726.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1726_12dcf4ed15b52b7256068e5bd2b0568d.pdf
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
2676-6779
45
182
2002
04
21
چند مفهوم بنیادی در زبانشناسی معاصر: تحلیل از دیدگاه دستور گشتاری
29
60
FA
<span style="color: #000000; font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 17px; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; display: inline ! important; float: none; background-color: #ffffff;"><span class="Apple-converted-space"> </span>در این مقاله بعضی از مفاهیم بنیادی زبانشناسی معاصر از دیدگاه دستور گشتاری را مورد بحث قرار داده و ...<span class="Apple-converted-space"> <br /></span></span>
زبانشناسی معاصر,دستور گشتاری
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1727.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1727_c2fbaafc9a6966eda9d11988078fda7e.pdf
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
2676-6779
45
182
2002
04
21
مهاجرت، شهرها و سازگاری مهاجران
61
82
FA
مهاجرت,شهرها,مهاجران
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1728.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1728_08342aad45e59be7d27209033ab68b48.pdf
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
2676-6779
45
182
2002
04
21
طبقه بندی محدوده های آگروتوپوکلیماتیک حوضه های آبریز رودخانه ارس و دریاچه ارومیه با استفاده از عناصر رطوبت و بارندگی
82
112
FA
<span style="color: #000000; font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 17px; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; display: inline ! important; float: none; background-color: #ffffff;">عنصر رطوبت و بارندگی،میزان همبستگی هر یک از عنصر اقلیمی را با عوامل جغرافیایی(طول و عرض جغرافیایی و ارتفاع)در منطقه مطالعاتی به صورت نمودار نشان داده و تغییرات ماکرو و میکرو ناشی از توزیع عمودی عناصر آگروکلیمایی فوق را در نواحی کوهستانی مشخص کرده و شرایط لازم برای تعیین و ترسیم ساختار عمودی محدودهء«آگرو توپو کلیماتیک»و طبقهبندی آب و هوای کشاورزی را فراهم نموده است. در این مطالعه اثرات آب و هوایی ناشی از توپوگرافی محلی و کاربرد مدلهای خطی و غیر خطی در مطالعهء آب و هوای حوضههای آبریز رودخانهء ارس و دریاچهء ارومیه تواما مورد بررسی قرار گرفتهاند.نتایج این پژوهش با تحلیل</span>
آگرو توپو کلیماتیک,تأثیر آب و هوایی میکرو توپوگرافی,طبقهبندی آب و هوایی
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1729.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1729_3b2e25788b0d21b847c3bd1394c999a7.pdf
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
2676-6779
45
182
2002
04
21
صادرات نفت و تغییر شکل اقتصاد کشورهای نفتی
113
134
FA
<span style="color: #000000; font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 17px; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; display: inline ! important; float: none; background-color: #ffffff;">در سالهای پس از جنگ جهانی دوم، بخصوص در دهه های 60 و 70 و 80، در بازرگانی جهان تغییرات زیادی را مشاهده می کنیم؛ به این ترتیب که شاهد رشد صادرات، هم در کشورهای صنعتی و هم در کشورهای در حال توسعه (بخصوص در کشورهای تولید کننده مواد خام) هستیم. حتی عده ای از اندیشمندان، توسعه صادرات را راه حلی برای توسعه کشورهای در حال رشد مطرح کرده اند؛ مثل کیرن کراس (Cairncross) مینت (Myint) بالدوین (Baldwin) و بلاسا (Balassa) که معتقد هستند کشورهای در حال توسعه تا آنجا که امکان دارد باید درآمد صادراتی خود را افزایش دهند.</span>
صادرات نفت,اقتصاد,کشورهای نفتی
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1730.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1730_85b9391c93c501506e259db1e14b995f.pdf
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
2676-6779
45
182
2002
04
21
تأملی بر جایگاه "عرف" و "عادت" در فقه و حقوق موضوعه ایران
135
168
FA
<span style="color: #000000; font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 17px; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; display: inline ! important; float: none; background-color: #ffffff;"> در تطبیق ماده 224 قانون مدنی ایران با موضوع بحث و همچنین موضوعاتی چون عرف و رویهء قضایی،نقش عرف در مسایل کیفری و مواردی که قانون مدنی معطوف به عرف است،مطرح و در نهایت از مباحث طرح شده چنین نتیجهگیری شده است که در اعتبار فقهی عرف عقلا تردیدی وجود ندارد و رمز جاودانگی قوانین اسلام و نو و کارآمد بودن آن در پویایی فقه است که پویایی تحرک فقه نیز به نوبهء خود در سایهء توجه به عرف عقلا حاصل میشود.</span>
تأملی بر جایگاه "عرف" و "عادت" در فقه و حقوق موضوعه ایران
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1731.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1731_9c9f1883f3dd3956d72218dfa5e3cf36.pdf
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
2676-6779
45
182
2002
04
21
تأثیر راهبردهای ذهن انگیزی بر یادگیری کیفیت فراگیر (جامع)
169
202
FA
<span style="color: #000000; font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 17px; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; display: inline ! important; float: none; background-color: #ffffff;">،در این تحقیق تلاش شده تا تاثیر راهبردهای ذهنانگیزی بر یادگیری کیفیت فراگیر روشن شود.برای این منظور چهار گروه از دانشآموزان سال سوم دبیرستان به طور تصادفی انتخاب گردیدند.برای دو گروه از آنها درس روانشناسی به شیوه ذهنانگیزی تدریس گردید و در گروه دیگر این درس را به شیوه سنتی آموختند.یافتههای این تحقیق بر مبنای آزمونهای آماری،نشان داد که شیوه ذهن انگیزی در افزایش دانستیهای ضروری روانشناسی،ایجاد نگرش مثبت،و مهارتهای ضروری دانشآموزان تاثیر معنیداری داشته است.این شیوه برتری چشمگیر و معنیداری نسبت به روش سنتی در تدریس درس روانشناسی دارد.</span>
راهبردهای ذهن انگیز,یادگیری کیفیت فراگیر (جامع)
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1732.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1732_2a89729d2814674561db56f5615a8c77.pdf
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
2676-6779
45
182
2002
04
21
آیا قصد ارتکاب جرم قابل تعقیب است؟
203
218
FA
<span style="color: #000000; font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 17px; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; display: inline ! important; float: none; background-color: #ffffff;">در مقالهء حاضر،اصل و قاعدهء مورد اشاره در تبصرهء ماده 41 از منظر فوق الاشعار مورد بررسی قرار گرفته و نهایتا مدلل شده است که اصل غیر قابل تعقیببودن قصد ارتکاب جرم هم در حقوق عرقی و موضوعه و هم از جهت مبنای دینی،اصلی است خدشه ناپذیر که هیچ استثنایی ندارد و مواردی که در آنها شبههء استثنابودن وجود دارد...</span>
جرم,تعقیب,قصد,تصمیم,قانون
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1733.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1733_aee18beb08835a7cff70e20250eb6e4f.pdf
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
2676-6779
45
182
2002
04
21
قیمومت اداری در حقوق ایران (مورد شوراهای اسلامی شهر)
219
245
FA
<span style="color: #000000; font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 17px; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; display: inline ! important; float: none; background-color: #ffffff;">شوراهای اسلامی شهر از جلوههای عدم تمرکز اداری(محلی) میباشند.در این سیستم،بر خلاف(فدارالیسم)،استقلال واحدهای محلی مطلق و نامحدود نیست.از جمله موارد نسبیت و محدودیت اختیار و استقلال علم واحدهای مذکور،نظارت قدرت مرکزی بر آنها میباشد که تحت عنوان (قیمومت اداری)اعمال میشود. در نوشتار حاضر چگونگی اعمال این نظارت بر اعمال و فعالیتهای شوراهای اسلامی شهر از یک سو و بر اعضا و ماموران آنها از سوی دیگر، مستندا به«قانون تشکیلات،وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و نحوه انتخاب شهرداران»مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.</span>
قیمومت اداری در حقوق ایران (مورد شوراهای اسلامی شهر)
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1734.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1734_7beb9cf00f64157329161512382ddb9b.pdf
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
2676-6779
45
182
2002
04
21
Bilingualism and L3 Acquisition
246
260
FA
<span style="color: #000000; font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 17px; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; display: inline ! important; float: none; background-color: #ffffff;"><span style="color: #000000; font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 17px; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; display: inline ! important; float: none; background-color: #ffffff;">مقاله حاضر کنش زبانی دوزبانههای آذریزبان و تکزبانههای فارسی زبان را در فرایند یادگیری زبان سوم مورد بررسی قرار میدهد. پژوهشهای موجود درباره تواناییهای فرازبانی و شناختی زبانآموزان کودک حاکی از این است که دوزبانهها با توجه به کسب تجارب قبلی در یادگیری زبان دوم،در فراگیری زبان سوم موفقتر بوده و کنش زبانی آنها متفاوتتر از تکزبانهها خواهد بود. در این تحقیق کنش زبانی دو گروه ده نفری از دو زبانههای آذری زبان و تک زبانههای فارسی زبان پس از آموزشهای لازم مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج بدستآمده و تجزیه و تحلیل آماری دادهها نشان میدهد که دو زبانهها به کمک آگاهیهای فرازبانی و تجارب قبلی و با استفاده از تشابهات و تفاوتهای بین دو زبان،در فراگیری زبان سوم موفقتر هستند.</span></span>
Bilingualism and L3 Acquisition
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1735.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1735_54fffa04f641a22cf2f3056d215a2cfd.pdf
دانشگاه تبریز
زبان و ادب فارسی (نشریه سابق دانشکده ادبیات دانشگاه تبریز)
2251-7979
2676-6779
45
182
2002
04
21
Saadi le Poete de L'antinomie et du Paradoxe
261
276
FA
<span style="color: #000000; font-family: Tahoma; font-size: 12px; font-style: normal; font-variant: normal; font-weight: normal; letter-spacing: normal; line-height: 17px; text-align: justify; text-indent: 0px; text-transform: none; white-space: normal; word-spacing: 0px; display: inline ! important; float: none; background-color: #ffffff;">آثار سعدی سرشار از تناقض و پارادوکس می باشد. کاربرد این عوامل نه تنها برای روند متن بازدارنده نیست، بلکه موجب روانی و شیوایی آن نیز می شود و بر غنای آن می افزاید. ما این دو عامل خلاق را، با مثالهایی، در بستر متن و در دو سطح متفاوت مورد مطالعه قرار داده ایم: واژگان و مباحث. تناقض و پارادوکس هر یک در بستر متن از مکانیزم های خاصی برخوردارند و نقش خلاق آنها در حیطه واژگان و مباحث به وضوح به چشم می خورد. سعدی این دو عامل را با مهارت تمام به خدمت گرفته است و از حیث شکل و محتوا معنای خاصی به آنها بخشیده است.</span>
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1736.html
https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_1736_09434cd5cb6102c7e91e294f115dedab.pdf