@article { author = {Baghinejad, Abbas}, title = {Bijan Najdi” and Innovation in Language of Story}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {1-16}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {Bijan Najdi is an innovative writer who has introduced a unique and different literary style through publishing his three short story collections. In narrating his story Najdi has employed a certain poetic prose which is quite new and unusual. Through blending the poetic narration and elements of story together, Najdi has presented a style which includes both the narrative characteristics and poetic potentialities. This blending has played an important role in developing Najdi’s general works giving a certain structure and cohesion to the elements of his stories.  Najdi is an innovative and experimentalist writer who is very much interested in new-story trying to make use of new techniques and an unusual language in narration. The present paper has explored Najdi’s norm-deviation behaviour and his deconstructional approach towards language trying to reveal the effect of this language on developing a few of the elements of his stories. To this end, the paper has studied elements such as “description”, “scene”, “theme”, “approach”, “narration” and “context”. The role of poetic devices and linguistic tricks such as “linguistic foregrounding”, “defamiliarisation” and other linguistic devises in shaping the story elements have all been investigated too. }, keywords = {Najdi,Short story,Poetic Language,Story Elements,Norm-Deviation}, title_fa = {بیژن نجدی و بدعت در زبان داستان}, abstract_fa = {«بیژن نجدی» نویسنده‌ای بدعت‌گذار است که با انتشار سه مجموعه داستان کوتاه، سبکی انحصاری و متفاوت را به ظهور رسانده است. او در روایتِِ داستان از نثری ویژه و شاعرانه بهره برده که دارای تازگی و وجه نامتعارف است. نجدی میان بیان شعری و عناصر داستانی به گونه‌ای خاص، تلفیق به وجود آورده که ضمن داشتن مشخصه های روایی، واجد ظرفیت‌های شعری نیز هست. این امر، نقشی تعیین‌کننده در تکوین کلیت کار «نجدی» ایفا کرده و عناصر داستان‌های او را ساختار و نظامی ویژه بخشیده است. نجدی نویسنده‌ای نوجو و تجربه‌گراست که به «داستان نو» و بهره‌گیری از شگردهای جدید و نیز زبان نامتعارف در روایت تمایل بسیار دارد. در این مقاله، رفتارِ هنجارگریز و ساختارشکنانه‌ی نجدی با زبان و تأثیر این زبان بر تکوینِ چند عنصر داستانی در کار او تأمل شده است. در این راستا عناصری چون «توصیف»، «صحنه‌»، «درونمایه»، «مضمون»، «نقل» و «زمینه» در چند داستانِ نجدی بررسی و تحلیل گردیده و نقش شگردهای شعری و تمهیدات زبانی چون «برجسته‌سازی»، «آشنایی‌زدایی» و بازی‌های زبانی در شکل‌گیری این عناصر بیان شده است.}, keywords_fa = {نجدی,داستان کوتاه,زبان شعری,عناصر داستانی,هنجارگریزی}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6730.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6730_d1060565f878291da063263d26e3de69.pdf} } @article { author = {Pashai, Mohammad and Ramazani, Abolfazl}, title = {Analysis of the Components of Realism in the Fiction of Jamalzadeh and Al-e Ahmad}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {17-38}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {Realistic story writing in Persian literature was common among the writers since the beginning of story writing in the new style until present and most of the great contemporary writers have employed these realistic elements in their works. Jamalzadeh was one of the first Iranian writers who combined the old traditions of story writing with European story writing techniques and wrote the first Persian short story. His first collection of short stories, “Once Upon a Time” marks the beginning of the Iranian realistic literature. On the other hand, the fictions of Jalal Al-e Ahmad demonstrate the traditional life and religious environment of some part of the society which have been exposed to civility and modernity. Al-e Ahmad has tried to represent social life realities by expressing his critical view in his stories and he never victimized reality and truth for the sake of artistic visualization. In his opinion, the mission of story writing is critical reflection of reality in the first place. Therefore, this article aims to investigate the realism components in the fiction of Jamalzadeh and Al-e Ahmad as prominent writers of Iranian fiction, and compare their realism components as an aid to the analysis of their personal style and a tool for explaining the Iranian fiction. Both writers have employed the story writing realistic components and principles including characterization, description, language, and realistic theme for narration of the stories.}, keywords = {Realism,prose,Mohammad Ali Jamlalzadeh,Jalal Al-e Ahmad,reality}, title_fa = {واکاوی مؤلفه‌های رئالیسم در آثار داستانی جمال‌زاده و آل‌احمد}, abstract_fa = {محمدعلی جمال­زاده نخستین نویسندۀ ایرانی است که سنت‌های کهن داستان‌سرایی را با فنون داستان‌نویسی اروپایی تلفیق کرد و اولین داستان‌ کوتاه فارسی را پدید آورد. اولین مجموعه داستان او‌ با عنوان «یکی بود یکی نبود» را سرآغاز ادبیات واقع‌گرای ایران دانسته‌اند. از سوی دیگر، آثار داستانی جلال آل‌احمد تصویرگر زندگی سنتی و محیط مذهبی بخش‌هایی از جامعه است که در معرض  مدنیت و تجدد‌ قرار گرفته‌اند. آل احمد‌ در آثار داستانی خود کوشید‌ واقعیت‌های زنـدگی اجـتماعی را با‌ نـظری‌ انتقادی‌ ارائه‌ کند و در این راه واقعیت و بیان آن را فدای تصویرسازی هنری‌ نکرد. رسالت داستان‌نویسی از نظر او در وهله‌ نخست‌ انعکاس‌ منتقدانه‌‌ واقعیت‌ بود. بر این اساس، مقالة حاضر با روش توصیفی - تحلیلی سعی دارد تا با بررسی مؤلفه­های رئالیسم در آثار داستانی جمال­زاده و آل­احمد که به عنوان نویسندگان برجستة ادبیات داستانی ایران شناخته می­شوند و مقایسة مولفه­های رئالیسم در آثار آنها، علاوه بر کمک به تحلیل دقیق سبک شخصی هر یک، در تبیین علمی ادبیات داستانی ایران تأثیرگذار باشد. هر دو نویسنده به شخصیت‌های داستانی­ ویژگی‌هایی می‌دهند که برگرفته از فردی خاص یا ترکیبی از مختصات خود نویسنده باشد. جمال­زاده و آل­احمد برای به دست­دادن تصویر و رونوشتی از واقعیت از نثر به عنوان ابزاری کارآمد بهره برده­اند و داستان را با زبانی ساده و شفاف و عاری از پیچیدگی و صناعت­ ادبی روایت کرده­ و برای روایت داستان از اصطلاحات، تعابیر و ضرب­المثل­های عامیانه بهره ­برده­اند. زبان در نثر هر دو نویسنده کارکردی ارجاعی دارد و فصاحت زبانی جای خود را به شفافیت در زبان داده است.}, keywords_fa = {رئالیسم,داستان,محمدعلی جمال‌زاده,جلال آل احمد}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6731.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6731_2f787cf87e950cf947d8c6b09cea3e05.pdf} } @article { author = {Zakeri Kish, Omid}, title = {Love Stories: Lyric or Narrative Genre?}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {39-56}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {The question this article is to answer is on the basis of what criteria a narrative text could be classified as lyric literature. Trying to give an answer to this question, the author has used a descriptive-analytic methodology to indicate which properties, in prominent love story, lessen the importance of narrative factors versus lyric ones. Such factors as description of emotional tensions, poetic and lyric facets, using lyric language, and the presence of the narrator’s ego in the text are among the main components the extension of which in the text decreases the prominence of narrative and leads to the significance of lyric. Accordingly, in lyric love stories, a reader may encounter some scenes the source of which are mainly the emotions and feelings of the story character or narrator. In such texts, the poetic and emotional function is more dominant than the referential one.}, keywords = {narration,Lyric Poetry,Lyric Language,Lyric Aspect,Emotional Tension}, title_fa = {داستان‌های عاشقانه؛ گونه غنایی یا روایی؟}, abstract_fa = {بنای این تحقیق بر این پرسش گذاشته شده است که یک متن روایی باید چه معیارهایی داشته باشد که آن را بتوان نوع ادبی غنایی به شمار آورد. برای پاسخ به این سؤال، نگارنده با روش توصیفی – تحلیلی سعی کرده است ویژگی­هایی را که در داستان­های برجستۀ عاشقانه عامل روایی را در برابر عامل غنایی کم رنگ می­کند، نشان دهد. عواملی مانند توصیف کشمکش­های عاطفی، وجوه شعری و غنایی، استفاده از زبان غنایی، حضور من راوی در متن، از مهم­ترین مؤلفه­هایی است که فراوانی و گسترش آن در یک متن، عنصر روایت را کم رنگ تر از عنصر غنایی جلوه می­دهد. بنابراین در داستان­های عاشقانۀ غنایی مخاطب با صحنه­هایی رو به رو می­شود که منشاء آن عواطف و احساسات گوینده یا شخصیت داستان است. در چنین متنی کارکرد شعری (ادبی) و عاطفی متن بر کارکرد ارجاعی آن غالب است.}, keywords_fa = {روایت,شعر غنایی,زبان غنایی,وجه غنایی,کشمکش عاطفی}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6732.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6732_9e0526d20629d2fdd3dd555ded587dc6.pdf} } @article { author = {Rahimi Harsini, Behnoosh and Heydari, Ali and Hasani Jalilian, Mohammad Reza and Sahraei, Ghasem}, title = {Allegory with Dual Implication (Virtual and Real), A Way to Expand the Scope of Meaning}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {57-71}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {Hafez makes new allegories with new meanings, with replacing two concepts in to lines of a verse, based on virtual relationships among them. Such that allegory on second line, with a virtual relationship, substitute truth back in first line. Substituting allegory with truth, cause equality of them. In addition figurative sense, allegory has the main and independent implication that cause two-sidedness and extent of the means. Means of this method, is from the virtual relationship, dual significance of allegory and equality authority and truth in relation to succession. The sum of these relations and the presence of both authorized and truth, creates capabilities in language of Hafez that help him in the creation of amazing meanings and images. At least 365 allegory with dual implications (authorized and truth) by succession, has been used in ghazals of Hafez. This number that lacking allegories with likened the relationship (metaphor), includes about nine percent of his verses. From its artistic functions, can be mentioned the following: succinct word, redundant in meaning, paradox, exaggeration, clarify and describe the details of an image with keeping brevity, opacity, the symbol, create allusion and irony.}, keywords = {Hafez,Allegory,truth,the Means,Substitution}, title_fa = {نوعی مجاز با دلالت دوگانه (حقیقی و غیرحقیقی) شگردی برای گسترش دامنۀ معنی در ابیات حافظ}, abstract_fa = {حافظ با جانشین کردن دو مفهوم در دو مصرع یک بیت، براساس روابط مجازی میان آن­ها، مجازهای تازه با معانی بدیع می­آفریند؛ به­صورتی­که مجاز در مصراع دوم با یک رابطۀ مجازی جانشین حقیقت در مصراع نخست می­شود. جانشینی مجاز و حقیقت، تسویه و برابری این دو امر را در پی دارد. مجاز علاوه­بر معنی مجازی، دلالت اصلی و مستقل نیز دارد؛ که موجب دوبعدی شدن کلام و گسترده­شدن دامنۀ معنی بیت می­شود. معنای حاصل از این روش، برخاسته از نوع رابطۀ مجازی، دلالت دوگانۀ مجاز و تسویۀ مجاز و حقیقت در رابطۀ جانشینی است. مجموع این روابط و حضور توأمان حقیقت و مجاز، قابلیت­هایی در زبان خواجه ایجادکرده؛ که وی را در آفرینش معانی و تصاویر بدیع یاری بخشیده­است. حداقل 365 مجاز با دلالت دوگانه (مجاز و حقیقت) با روش جانشینی در غزلیات حافظ به­کاررفته­است، این رقم که فاقد تعداد مجازهای به­علاقۀ شباهت (استعاره) است، حدود نه درصد از ابیات وی را تشکیل می­دهد. از کارکردهای هنری این روش می­توان به موارد زیر اشاره کرد: ایجاز در لفظ، اطناب در معنی، تناقض، اغراق، ترسیم و توصیف جزییات یک تصویر با حفظ ایجاز، ایهام، سمبل­سازی، ایجاد تلمیح و طنز.}, keywords_fa = {حافظ,مجاز,حقیقت,دامنۀ معنی,جانشین‌سازی}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6733.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6733_5aaf172afad8e20e3115644b4df569d8.pdf} } @article { author = {Saadati, Afsaneh and Ebrahimi, Mokhtar and Golizadeh, Parvin}, title = {Mawlana's Approach to Thought}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {73-96}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {In this paper, in an analytical and coherent method, we focus on the nature of thought and the approach of Mawlana into it. We first have defined the concept of thought and then we have scrutinized it as terms of the origin, function, and the literal meaning and meaning of the Mathnavi. We are talking very carefully about the stretches of thought, telepathy, and the power of formulation of thought. And in the following, we remind some of the subtle psychological points of view from Rumi's point of view. It should be said that what has been discussed and endorsed in the world of Rumi's thought is mystical thought. In the thought of Mawlana, thinking is not only the most important part of human existence, but also the essence of the meaning and the face. The thoughtful and conscious man uses the real thought and its different approaches to create in different courses of life (artistic, behavioral, spiritual and psychological). Thoughts (inappreciable benign) are the cause of good and evil in the universe and constantly are engaged in absorbing, rejection, devouring and formulation. Mawlana means thought as one of the least devourer, and believe that this power causes to become the soul fat or lank. He has been reminisced differently, sometimes animistic approach or blameful approach. Paradoxical view of Mawlana is considerable. He has used to concordant by philosophers and mystic power of thought in all kinds of functions. He accredits practical functions of thought and includes an aspect of theory of thought vehicle for this function.}, keywords = {thought,Masnavi,Mawlana,The World of Meaning and Face}, title_fa = {رویکرد مولانا نسبت به فکر و اندیشه}, abstract_fa = {در باور مولوی فکر نه تنها مهم­ترین بخش وجودی انسان بلکه موجد عالم معنا و صورت است. انسان اندیشه­ور و آگاه با به کارگیری فکر حقیقی و رویکرد­های گوناگون آن سبب خلق و آفرینش در جهات مختلف زندگی (هنری،رفتاری، روحی و روانی) می­شود. افکار ( لطیفه­های غیبی ) مسبّب خیر و شرّ در عالم هستی­اند و مادام مشغول جذب، دفع، اکل و صورت­سازی هستند. مولانا فکر را در زمرة کمترین آکلان می­داند و بر آن است که این نیرو موجب فربهی یا نزاری روح می­شود. وی با رویکرد­های متفاوت گاه ممدوح گاه مذموم از فکر یاد کرده است. دید متناقض­گونه و پارادوکسیکال وی محل تأمل بسیار است. وی همگام و هم عقیده با عرفا و فلاسفه این قوه را در معانی و انواع کارکرد به کار برده است. وی بیشتر به کارکرد­های عملی فکر ارزش و اعتبار می­دهد و رویة نظری آن را زمینة بروز و ظهور آن کارکرد­ها می­داند.}, keywords_fa = {فکر و اندیشه,مثنوی,مولانا,عالم معنا و صورت}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6734.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6734_ea2bbd6051c23e9ff2c3e1bedd57c7ed.pdf} } @article { author = {Ebadi Asayesh, Maryam and Reza Gheibi, Mahmood}, title = {A Study on Magical Realism and Revisionary Nostalgia in the Mise-en-abymes of the Novel Esfar-e-Kateban (The Script of the Scribes}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {97-122}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {Esfar-e-Kateban (The Script of the Scribes) won Mehregan Prize in 2000 for its author, Abu-Torab Khosravi. This work which consists of various narrative layers, in its first layer attempts to tell the story of Said and Eklima’s acquaintance. In the other narrative layers, it rereads the old texts such as Masadig-al-Asar of Sheykh Yaha Kondori or Mozaffari History and the life of Saint Shedrek. This characteristic which is seen in postmodern fiction, is called mise-en-abyme. Esfar-e-Kateban which includes the description of the greatness of Khawjas and saints has the features of a magical realist fiction. Magical Realism is an oxymoron that consists of magical+real elements. Many writers, have used this genre for studying the clashes between colonial, postcolonial, and imperialist powers with their society. And sometimes they have revisioned the harsh realities of history using Magical realism. The present study after examining mise-en-abyme in Esfar-e-Kateban and mentioning the characteristics of magical realist fictions such as the irreducible element, the phenomenal world, unsettling doubts, merging realms, disruptions of time, space, and identity according to Faris’ classification, finds the mentioned novel a magical realist one and then it expresses the revisionary nostalgia of the writer in order to rewrite the historical narratives of the lives of Shah Mansour Mozaffari and Saint Shedrek.}, keywords = {Abu-Torab Khosravi,Esfar-e-Kateban,Magical Realism,Mise-en-abyme,Revisionary Nostalgia}, title_fa = {بررسی رئالیسم جادویی و نوستالژی بازبینانه در لایه‌های روایی رمان اسفار کاتبان}, abstract_fa = {رمان  اسفار کاتبان در 1379، جایزه مهرگان را از آن نویسنده اش؛ ابوتراب خسروی، نمود. این اثر که از لایه های مختلف روایی بهره می گیرد، در حالی که در لایه اول خود سعی در روایت آشنایی سعید و اقلیما دارد، در لایه های روایی دیگر، متون کهن از جمله مصادیق الآثار شیخ یحیی کندری یا همان تاریخ مظفری و زندگی شدرک قدیس را باز خوانی می کند. این ویژگی در داستان که قابل رویت در داستانهای پست مدرن است، لایه های روایی نام دارد.  در  اسفار کاتبان  که شرح روایات کرامات خواجگان و قدیسین را در خود جای می دهد، ویژگی های رمان رئالیست جادویی به چشم می خورد. رئالیسم جادویی، نوعی پادآمیزه ادبی است که از دو عنصر جادویی + رئالیستی تشکیل یافته است بسیاری از نویسندگان، این نوع ادبی را در جهت بررسی تضادهای موجود بین قدرت های استعمارگر، پسا استعمارگر، امپریالیستی و جامعه خود استفاده کرده اند و گاه واقعیت های تلخ تاریخی را از طریق رئالیسم جادویی بازبینی نموده اند. مطالعه حاضر پس از بررسی لایه های روایی در رمان  اسفار کاتبان، ضمن اشاره به ویژگی های رمان رئالیست جادویی از قبیل عنصر ناکاستنی، جهان پدیداری، بر هم زدگی دنیاها،  اغتشاش در تردید ها، و شکستن زمان مکان و هویت بر اساس طبقه بندی فاریس، و بررسی این عناصر در رمان مذکور، اسفار کاتبان رمانی رئالیست جادویی در نظر گرفته شده و سپس نوستالژی بازبینانه خسروی را در جهت بازنویسی روایات تاریخی زندگی شاه منصور مظفری و شدرک قدیس نشان داده است.}, keywords_fa = {ابوتراب خسروی,اسفار کاتبان,رئالیسم جادویی لایه‌های روایی,نوستالژی بازبینانه}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6735.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6735_cf70b28fc9839671ae5fc4634305a51e.pdf} } @article { author = {Ali Joula, Elham and Mansour Tabatabai, Mohammad}, title = {Suffi Dynasties from the Perspective of the Author of Rashhat al-Ghaybiyeh Fi Tahhqiqh Tariq al-Sufiyeh}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {123-151}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {From the very beginning, mystical journey for various reasons have been made through various methods and techniques that are known as ways or dynasties, The Sufis believe that every Sufi must be able to prove its dynasty; to extend its dynasty without interruption to the Imams, because they claim that the Qotbiat is the continuation of the Imamate or, at least, the specific viceroy. Sheikh Yusuf Ali ibn Hossein Behbahani of the Sufi elites of the twelfth century AH, according to the author of Rashhat al-Ghaybiyeh Fi Tahhqiqh Tariq al-Sufiyeh, while writing the book was alive. The book of Rashhat al-Ghaybiyeh Fi Tahhqiqh Tariq al-Sufiyeh by the Sheikh Yusuf Ali Behbahani, which is in the form of a manuscript, contains a series of Sufi contents in an introduction and 15 chapters and an a conclusion. One of the most important chapters of this book is the “expression of the order of the rituals and tribal dynasties”, in which, along with the arrangement of the dynasties of the Sufis elders, the route of their reference and immediate assign to Hazrat Amir Al-Mo’nenin (pbuh), or one of Taherine Imams (pbuh), his sons and from them to Prophet Muhammad (pbuh). In this research, while expressing the view of the author of the book of Rashhat al-Ghaybiyeh about Sufis dynasties, some evidence of the  Sufi texts about the dynasties revealed, and the viewpoint of the Rashhat al-Ghaybiyeh’s author about the relationship between the speak and cuff  and attribution of the Sufis dynasties, including the famous and the non-famous are expressed. And the name of some dynasties, which is mentioned without name and as another dynasty, by adapting the arrangements of its persons with other texts of Sufism, is also expressed.}, keywords = {Rashhat al-Ghaybiyeh,Yusuf Ali Behbahani,Dynasty,Sufism}, title_fa = {سلاسل صوفیه از منظر صاحب رشحات الغیبیه فی تحقیق طریق الصوفیه}, abstract_fa = {از همان آغاز به دلایل مختلف، سیر و سلوک عرفانی با شیوه‌ها و روشهای گوناگون انجام پذیرفته‌است که این شیوه‌ها و سلیقه‌ها به عنوان طریقت یا سلسله، شناخته شده‌اند، صوفیان معتقدند که هر صوفی، باید بتواند از عهدۀ اثبات سلسله خویش برآید؛ یعنی سلسلۀ خود را بدون انقطاع به ائمه برساند، چون مدعی هستند که قطبیت ادامۀ امامت و یا حداقل نیابت خاص است. شیخ یوسفعلی بن حسین بهبهانی از بزرگان صوفیۀ قرن دوازدهم هجری است و طبق قول کاتب نسخۀ رشحات الغیبیه فی تحقیق طریق الصوفیه، در زمان کتابت حیات داشته است. کتاب رشحات الغیبیه فی تحقیق طریق الصوفیه شیخ یوسفعلی بهبهانی که به صورت نسخۀ خطی است، شامل سلسله‏ای از مطالب صوفیانه در یک مقدمه و پانزده فصل و یک خاتمه است. از مهمترین فصلهای این کتاب «بیان ترتیب واخذ آداب طریقت وخرقۀ سلسله های مشایخ» است که در آن ضمن بیان ترتیب سلسله‏های مشایخ صوفیه، ترتیب رجوع و انتساب خرقۀ سلسله مشایخ صوفیه به حضرت امیرالمومنین (ع) بلا­واسطه یا به یکی از ائمۀ طاهرین(ع) اولاد آن حضرت و از ایشان به حضرت رسول (ص) بیان می‏شود.. در این پژوهش ضمن بیان دیدگاه مؤلف کتاب رشحات الغیبیه درباره سلاسل صوفیه، شواهدی از امهات متون صوفیه درباره سلاسل صوفیه نیز بیان می‏شود و دیدگاه صاحب رشحات الغیبیه دربارۀ نسبت صحبت و خرقه و انتساب سلسله‏های صوفیه، اعم از معروفیه وغیر معروفیه بیان شده و نام برخی از سلاسل که بدون ذکر نام و به عنوان سلسلۀ دیگر بیان شده‏است نیز با تطبیق ترتیب اشخاص آن، با متون دیگر تصوف مشخص می‏شود.}, keywords_fa = {رشحات الغیبیه,یوسفعلی بهبهانی,سلسله,تصوف}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6736.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6736_3041bb8bae5ae6e2b72561a78d68a8be.pdf} } @article { author = {Alizadeh, Nasser and Nazari Anamaq, Tahere}, title = {Elements of Postmodern in Sonnets of Hafez-e Shirazi}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {153-180}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {Post-modernism is a rebellion against the beliefs of one-dimensional and mono sound.That does not include any mind and a certain boundary and at any time and in any place emerges and language for the collapse of beliefs that take on the right form in society. Although the term postmodern in this article are borrowed from Western literature and theory and suggests thinking of another culture and language but the aim of this school and its functions is universal. The adaptation is one of the postmodern components that Hafez has used to combat the singularity of the great narratives and has led the society's mentality to pluralism in the realities and its acceptance. He combines the styles, ideas and literary types of the past, such as the philosophical thinking of Khayyam, parody, praise and mystical literature using the element of satire, along with the shaking of the dominant philosophical elements of society, which is condemned to be inferior and presided over And self-made constructs of reality in the form of a pseudo-independent society on paper. And using the double confrontation of the Kharabat against the Khaneghah, Pir-e Khanqah is placed against Pir-e Moghan and.... He does not seek to sit his own theory in this direction, but also opposes the voices of the opposition. In this article we have tried to match the postmodern philosophical school in the ghazels of Hafez measure and as much as possible we show the space and transcendental poets and classical world literature. In addition to the adaptation, postmodern components of uncertainty, carnival, decay of narratives, and short stories have survived in the nuns.}, keywords = {Post-modern,Hafez,reality,Pastiche,Indeterminacy,Collapse of the grand narratives}, title_fa = {مولفه‌های پست‌مدرنیستی در غزلیات حافظ شیراز}, abstract_fa = {پست مدرنیسم طغیانیست علیه باورهای تک بعدی و تک صدا. این فکر هیچ ذهن و مرز خاصی را شامل نمی شود و هر لحظه و در هر مکانی سر بر می آورد و در قاب یک اثر هنری متجسم می شود. گرچه اصطلاح پست مدرن در این مقاله از ادبیات و نظریه های غربی وام گرفته شده و حاکی از تفکر و زبان فرهنگ دیگری است ولی هدف این مکتب و کارکردهایش جهان شمول است. در این مقاله کوشیده ایم تا مطابقت های فلسفی مکتب پست مدرن را در غزلیات حافظ بسنجیم و تا حد امکان فضای سازی و فلسفه متعالی این شاعر برجسته و جهانی ادبیات کلاسیک را نشان دهیم. مؤلفه های پست مدرنی اقتباس، عدم قطعیت، کارناوال، فروپاشی روایت های کلان ، کالای ذهنی، مرکزیت زدایی، وجودشناسی، اتصال کوتاه...در این سیر به مدد ما آمده است.}, keywords_fa = {پست مدرن,حافظ,اقتباس,عدم قطعیت,فروپاشی روایت های کلان}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6737.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6737_e4a2b0b6fbc69455ad3cc358177fc174.pdf} } @article { author = {Ghasemzadeh, Reza and Farzi, Hamidreza and Dehghan, Ali}, title = {The Challenge between Tradition and Modernity in Moniru Ravanipoor’s Ahle Ghargh}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {181-203}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {The struggle between tradition and modernism as a social problem is reflected in the contemporary literary works one of which is "Ahl-e Gharg Novel of Monirou Ravanipour's" written in magical realism and repeating the counteraction of these two phenomena. So in this research we have considered them to express the relationships and components of tradition and modernism the reflection of the author’s view which is the chief objective of this research. The results from the research show that contrary to kids view the writher portrays a society in which modernism causes the decline of tradition. In spite of her satisfaction from emerging some new phenomena's she is fully against modernism. She believes that by developing modernism traditional world is dim shining. By considering this novel one can understand that the process of influence and tradition from tradition to the modernism is happening mostly in the economical fields by way of new instrumental and industrial products. Modernism the new phenomena in "Ahl-e Gharg" mostly is described by way of industrial technologies or some scientific achievements and political movements accompanying its negative effects whose gradual or sometimes fast presence eventually will diminish the foundations of the traditions.                                                         }, keywords = {tradition,modernism,Struggle,Counteraction Diminishing,Ahl-e Gharg}, title_fa = {چالش سنّت و مدرنیته در رمان«اهل غرق» منیرو روانی پور}, abstract_fa = {چالش میان سنّت و مدرنیته به عنوان یک مسألۀ اجتماعی در آثار ادبی معاصر بازتاب یافته است. یکی از این آثار ادبی، که بازگو کنندۀ روایت تقابل این دو پدیدۀ اجتماعی است، رمان «اهل غرق» منیرو روانی پوراست که به شیوۀ رئالیسم جادویی به نگارش در آمده است. تبیین روابط و عناصر سنت و مدرنیته، انعکاس دیدگاه نویسنده و نقد آن هدف اصلی این پژوهش را تشکیل می دهد. نتایج این پژوهش نشان می دهد که نویسندۀ این رمان برخلاف نظر گیدنز، جامعه ای را به تصویر کشیده است که مدرنیته در آن موجب زوال سنّت می شود. وی علیرغم خشنودی از ظهور برخی پدیده های مدرن، در هیبت یک مدرنیته ستیز کامل ظاهر شده است. او اعتقاد دارد که با گسترش روز افزون مدرنیته، دنیای سنّت روبه زوال مینهد. با بررسی این رمان می توان دریافت که فرایند نفوذ و انتقال از جهان سنّتی به دنیای مدرن، بیشتر در حوزۀ اقتصاد و از طریق ابزار آلات جدید و محصولات صنعتی صورت پذیرفته است. پدیدۀ نوین مدرنیته در «اهل غرق» بیشتر از طریق  تکنولوژی های صنعتی و با طرح برخی دستاوردهای علمی و جنبش های سیاسی، همراه با آثار سوء آن تعریف شده است که حضور تدریجی و گاه سریع این پدیده، در نهایت منجر به برچیده شدن دامن سنّت و زوال آن می گردد. }, keywords_fa = {سنّت,مدرنیته,اجتماع,گیدنز,روانی پور}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6738.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6738_f3a7aab00e4e66714cb3e13fd3802584.pdf} } @article { author = {Vaseghi Khundai, Davood and Malek Sabet, Mahdi and Kazem Kahdooi, Mohammad}, title = {Pondering on Innovation of Sultan Walad in Sonnat Arena}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {205-229}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {After believing in the unity of Allah, the issue of “Saint and Sanctity” was one the most important and complex controversies in Mysticism and Islamic Sufism. From the beginning of its development, this school of thought tried to explain and address this topic through citing words of revelation from Quran, the Sunnah and hadiths from the Prophet (peace be upon him) and his family. In this article, the views of Sultan Wald regarding saint and sanctity were inspected. The result points to the fact that Sultan Walad, the true meaning of sanctity is seeing Allah and so he believed that only those who reached this stage deserve being a saint. In his thought, saints are considered as heirs of prophets and so it becomes necessary for followers of Allah to seek refuge to them in order to protect themselves from tricks of self-carnality and dangers in the way of reaching Allah. Although following the saints in order to reach Allah is a very important issue, knowing them is even harder than knowing Allah. Moreover, he divided the saints to several groups such as “arrogant and humble” and “eminent and concealed”. He believed that even though the saints are nearest to Allah, they have different degrees and grades. Further, Sultan Walad, considered the Pole as the king of saints and the ultimate purpose of the creation.}, keywords = {Mysticism and Sufism,Sultan Walad,Saint,Sanctity}, title_fa = {درنگی در نواندیشی‌های سلطان‌ولد در عرصۀ ولایت}, abstract_fa = {پس از توحید حضرت باری ـ تعالی ـ مبحث «ولی و ولایت»، یکی از مهمترین و در عین حال پیچیده­ترین مباحث عرفان و تصوّف اسلامی است. اهل عرفان از آغاز پیدایش این مکتب تاکنون با استناد به آیات قرآن کریم و سنت پیامبر(ص) و احادیث اهل بیت (ع) به تبیین و توضیح این مسأله پرداخته­اند. در این مقاله دیدگاه­های سلطان­ولد دربارۀ «ولی» و مقام «ولایت» بررسی شده است. بر اساس نتایج این پژوهش مشخص می­شود که سلطان­ولد، معنای حقیقی ولایت را رؤیت باطنی جمال حضرت حق دانسته،  معتقد است تنها کسانی شایستۀ پیشوایی هستند که بدین مرتبه رسیده باشند. در اندیشۀ او، اولیا، فرزندان جان و دل و وارث انبیا محسوب می­شوند و اگرچه اطاعت از آنها برای رسیدن به سرمنزل مقصود از مسائل ضروری است، امّا شناحت این انسان­های برگزیده حتی از شناخت خداوند هم دشوارتر است. وی همچنین اولیا را به چند گروه «متکبر و متواضع» و«مشهور و مستور» تقسیم می­کند و بر این اعتقاد است که اولیا اگرچه از مقربان آستان خداوند محسوب می­شوند، امّا دارای درجات و مراتب مختلفند. علاوه بر این، سلطان­ولد قطب را شاه اولیا و مقصود غایی از آفرینش کائنات می­داند.}, keywords_fa = {عرفان و تصوّف,سلطان‌ولد,ولی,ولایت}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6739.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6739_4b44a13da808e77c94001f7f5cf0d138.pdf} } @article { author = {}, title = {content of No235}, journal = {Journal of Persian Language & Literature (Former Journal of the Faculty of Literature, University of Tabriz)}, volume = {70}, number = {235}, pages = {0-0}, year = {2017}, publisher = {University of Tabriz}, issn = {2251-7979}, eissn = {2676-6779}, doi = {}, abstract = {content of No235}, keywords = {content of No235}, title_fa = {شناسنامه علمی شماره235}, abstract_fa = {شناسنامه علمی شماره235}, keywords_fa = {شناسنامه علمی شماره235}, url = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6842.html}, eprint = {https://perlit.tabrizu.ac.ir/article_6842_9ea129a1bc70ffff17db936adf2c2fdd.pdf} }