دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
کلیدواژهها = %D8%B4%D8%B9%D8%B1 %D9%85%D8%B9%D8%A7%D8%B5%D8%B1
تعداد مقالات: 6
گزارش انتقادی جریانشناسیهای شعر معاصر فارسی
دوره 75، شماره 246 ، اسفند 1401، ، صفحه 181-212
چکیده
پس از انقلاب ادبی نیما، جریانها و شاخههای متعددی از شعر نیمایی منشعب شد که گاهی رنگ نحلهها و مکاتب ادبی غربی نیز به خود گرفت. به تبع گسترش جریان ها و نحله های ادبی، مطالعات و نقدهای گوناگونی دربارۀ آنها صورت پذیرفت. باتوجه به تعدد منابع موجود در حوزة جریانشناسی شعر معاصر، نقد و بررسی آنها و مقایسة دایرة مطالعات نویسندگان ... بیشتربررسی نقشهای معنایی – منظوری جملات پرسشی در اشعار امیر هوشنگ ابتهاج (سایه)
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، ، صفحه 49-69
چکیده
یکی از رایجترین مقولههای دستوری در زبانهای دنیا جملات پرسشی است، جملات پرسشی در شعر معاصر ازجمله اشعار امیرهوشنگ ابتهاج گاهی نقشهای معنایی منظوری دارند و کاربرد آنها برای سؤال نیست، بلکه برای تعجب، خبر دادن، یأس، شکایت، اعتراض، توبیخ، ملامت و ... به کار میروند. این پژوهش با هدف شناخت مقولههای معنایی – منظوری جملات پرسشی ... بیشترایماژیسم در شعر احمدرضا احمدی
دوره 68، شماره 231 ، خرداد 1394، ، صفحه 59-76
چکیده
ایماژیسم یا تصویرگرایی مدرن مجموعهای از تصاویر با صورتهای پررنگ ذهنی و ظاهراً بیربط و منطق است که همانند مونتاژهای سینمایی کنار هم قرار میگیرند. شاعران ایماژیسم از نوعی شعر غنایی و کوتاه ژاپنی، هفده هجایی به نام «هایکو» تأثیر گرفتهاند. زبان این شاعران به زبان گفتاری و روزمره بسیار نزدیک است. آنها معتقدند برای ارایۀ ... بیشتربررسی تأثیر نمایشنامه و عناصر آن در شعر معاصر فارسی (در حوزة شکل، ساختار، زبان و صورخیال) با تکیه بر موفقترین اشعار
دوره 67، شماره 230 ، مهر 1393، ، صفحه 49-71
چکیده
یکی از نوآوریهای ادبی در دورة مشروطه به نگارش درآمدن «نمایشنامه» است. بعد از نمایشنامههای منثور، نمایشنامههای منظوم نیز با اقتباس از آثار کلاسیک فارسی (از جمله آثار نظامی و شاهنامة فردوسی)، به نگارش آمدند. نمایشنامههای منظوم که به حوزة شعر- به جهت داشتن وزن- نزدیکتر بودند، خود به سه نوع تقسیم میشوند: 1) نمایشنامههای ... بیشتربررسی و تحلیل مفهوم «معنای زندگی» در اشعار قیصر امینپور
دوره 67، شماره 230 ، مهر 1393، ، صفحه 136-156
چکیده
گروهی از ما انسانها قطعاً با این پرسش مواجهشدهایم که «معنایزندگی» چیست؟ هرکس با تکیه بر دانش و بینش خویش، پاسخی مییابد. بازخوانی و تحلیل پاسخ شاعران معاصر که غالب دغدغهها/مسائل انسان معاصر را در شعر خویش انعکاسدادهاند، راهگشاست. نگارندگان باتوجه به همین مسأله، رویکرد قیصرامینپور را به معنایزندگی مورد تحلیلقراردادهاند. ... بیشترسه منظومه گویشورانه در شعر معاصر
دوره 47، شماره 193 ، بهمن 1383، ، صفحه 131-151