دوره 76 (1402)
دوره 75 (1401)
دوره 74 (1400)
دوره 73 (1399)
دوره 72 (1398)
دوره 71 (1397)
دوره 70 (1396)
دوره 69 (1395)
دوره 68 (1394)
دوره 67 (1393)
دوره 66 (1392)
دوره 65 (1391)
دوره 55 (1390)
دوره 54 (1390)
دوره 53 (1389)
دوره 52 (1388)
دوره 51 (1387)
دوره 50 (1386)
دوره 49 (1385)
دوره 48 (1384)
دوره 47 (1383)
دوره 46 (1382)
دوره 45 (1381)
دوره 44 (1380)
دوره 43 (1379)
دوره 42 (1378)
دوره 41 (1377)
دوره 40 (1376)
دوره 39 (1375)
دوره 38 (1374)
دوره 37 (1373)
دوره 36 (1372)
دوره 35 (1371)
دوره 34 (1370)
دوره 33 (1369)
دوره 32 (1363)
دوره 31 (1362)
دوره 30 (1357)
دوره 29 (1356)
دوره 28 (1355)
دوره 27 (1354)
دوره 26 (1353)
دوره 25 (1352)
دوره 24 (1351)
دوره 23 (1350)
دوره 22 (1349)
دوره 21 (1348)
دوره 20 (1347)
دوره 19 (1346)
دوره 18 (1345)
دوره 17 (1344)
دوره 16 (1343)
دوره 15 (1342)
دوره 14 (1341)
دوره 13 (1340)
دوره 12 (1339)
دوره 11 (1338)
دوره 10 (1337)
دوره 9 (1336)
دوره 8 (1335)
دوره 7 (1334)
دوره 6 (1333)
دوره 5 (1332)
دوره 4 (1330)
دوره 3 (1329)
دوره 2 (1328)
دوره 1 (1327)
کلیدواژهها = %D8%AD%D9%85%D8%A7%D8%B3%D9%87
تعداد مقالات: 5
بررسی عناصر حماسی در غزلهای سیمین بهبهانی
دوره 71، شماره 238 ، اسفند 1397، ، صفحه 71-93
چکیده
بهکارگیری عناصر حماسی از ویژگیهای غزل امروز است. سیمین بهبهانی از شاعرانی است که به این امر توجّه ویژهای نشان داده است. او برای این کار، عناصر بلاغیای نظیر مبالغه و مفاخره را به کار میگیرد و در توصیف پدیدههای طبیعت از اصطلاحات خاص حماسه و ستیز بهره میجوید. سادگی تشبیه در غزلهای بهبهانی و بهکارگیری وجهشبههای سازگار ... بیشترحماسة عرفانی؛ از فرضیه تا واقعیت
دوره 70، شماره 236 ، اسفند 1396، ، صفحه 1-40
چکیده
تعبیر «حماسۀ عرفانی» در نیمقرن گذشته و بهویژه در دو دهۀ اخیر، تداولِ قابلِتوجهی در حوزۀ پژوهشهای ادبی یافته است؛ و حتّی عدّهای از محققان، فرضِ وجودِ «حماسة عرفانی» را همچون ژانری مستقل در ادب فارسی طرح کردهاند. در پژوهش حاضر کوشیدهایم بر اساس نظریة جدید ژانر نشان دهیم که علیرغم وجود بعضی تشابهات میان جنبههایی ... بیشترآن روی سکۀ جنگ در شاهنامه (بررسی مولفههای جنگ نرم در شاهجنگ روانی رستم)
دوره 69، شماره 233 ، شهریور 1395، ، صفحه 161-180
چکیده
شاهنامه به عنوان نماد همبستگی ایرانیان، کتابی زمینیـ انسانی است که هیچ مؤلفهای از نیازهای زیستی بشر در آن به غفلت سپرده نشده است. این حماسه بزرگترین بازنمود فرهنگی ایرانیان در دنبالۀ شیوع چند صد ساله مبارزۀ فکری با برتراندیشی و سیاست متعصبانه نژادی تازیان است که توانست با منظوم ساختن روایات کهن ملی، مهمترین سرمایه فرهنگ ملی ... بیشترتأثیر شاهنامه فردوسی بر ادبیات عیاری
دوره 50، شماره 201 ، مرداد 1386، ، صفحه 63-96
چکیده
کاویدن و یافتن زمینه ها و ریشه های فرهنگ و ادبیات عامیانه، موضوعی بین رشته ای و مورد توجه محققان فرهنگ، جامعه شناسی و ادبیات است. شاهنامه فردوسی به عنوان «حماسه ملی ایران» یکی از معتبرترین مراجع فرهنگ، اساطیر، روایات داستانی و ... است... بیشترسیمای گشتاسپ در روایات دینی و ملی ایران
دوره 48، شماره 197 ، اسفند 1384، ، صفحه 153-181